Mia, undersköterska

Redan som barn ville Mia bli undersköterska. Hon arbetar på Capio Geriatrik Nacka och det hon gillar allra mest i sitt jobb är kontakten med patienterna.
Undersköterska Mia samtalar med patient

När Mia gick i mellanstadiet frågade hennes lärare om hon ville bli flygvärdinna som alla andra när hon blev stor. Svaret kom blixtsnabbt – Mia ville bli undersköterska. Och än idag, när hon själv har både barn och barnbarn, är hon lika säker på sitt val.

– Det är det här jobbet jag vill göra, säger Mia. Jag vill vara ute hos patienterna!

Mia Himberg jobbar på avdelning 51, en geriatrisk avdelning med plats för 30 patienter. Här har hon jobbat i 14 år, och hon har inga planer på att sluta.

– Jag gillar mina arbetsuppgifter – att ta prover, göra omläggningar, servera frukost, hjälpa patienterna med hygienen. Det innebär att jag har mycket kontakt med patienterna.

Delaktighet bidrar till trivsel

Mia trivs med att Capio Geriatrik Nacka är en relativt liten organisation.

– Mina åsikter om patienterna blir viktiga. Jag är ju den som träffar patienterna allra mest, och den kunskap jag har om den enskilda patienten tas tillvara här. När vi har rond är till exempel alla yrkeskategorier med, eftersom vi alla har olika infallsvinklar och olika kunskap, berättar hon.

– Jag känner mig lyssnad på. Det är bra.

Varje arbetsdag börjar med provtagningar, frukostservering och andra morgonrutiner. När en patient ska duscha sätter Mia på sig gummistövlarna och hjälper till så mycket eller så lite det behövs, utifrån den enskilda patientens situation.

– Det kan bli stressigt på förmiddagarna, för allt sådant ska vara klart innan lunch. Men har man bara rutin, så går det oftast smidigt, säger hon.

– Mycket av det vi gör med patienterna är vardagsrehabilitering. Varenda toabesök, duschtillfälle och promenad i korridoren är delar av det.

Varje undersköterska har sina olika ansvarsområden på avdelningen. Mia ansvarar för alla förrådsbeställningar utom läkemedel, som måste beställas av sjuksköterska (eftersom den uppgiften inte får delegeras).

Men det är tiden med patienterna som Mia tycker är både roligast och viktigast.

– Våra patienter ger så mycket. Jag får massor tillbaka av dem. Inte minst tycker de om att jag skojar med dem!

Viktigt att hålla löften

Mia berättar att hon brukar känna in varje patient för att förstå hur hon ska bemöta just henne eller honom. Hon gillar att slänga käft med gubbarna och att prata om annat än själva åkomman. Och hon är noga med att hålla det hon lovar en patient.

– Ja, det är superviktigt! Tänk så frustrerade för en patient som frågat efter en penna, fått löftet att det ska komma en penna och så kommer det ingen. Det kan påverka hela upplevelsen av sjukvården. Lovar jag något försöker jag fixa det på en gång, om inte något riktigt akut kommer emellan.

– Jag vill kunna gå hem och känna att jag har gjort ett bra jobb. Och det gör jag! Jag är stolt över det jag gör. Jag känner en stark yrkesstolthet, avslutar Mia.

Letar du nytt jobb?

Senast lediga jobben

  1. Stockholms län ·
    Capio Maria Hemlösa söker leg sjuksköterska
  2. Stockholms län ·
    Två vårdenhetschefer till Ortopedkliniken
  3. Skåne län ·
    Medicinsk sekreterare till Clemenstorget i Lund