Vanliga frågor

Här hittar du svar på vanliga frågor om när och hur du kan söka vård online hos oss.
  • Pris och betalning

  • Vad kostar ett vårdbesök online?

    Det är alltid kostnadsfritt för alla under 20 år samt för patienter över 85 år. Övriga betalar patientavgift enligt nedan. Frikort gäller.

    Läkarbesök online: 250 kr
    Förnya recept online: 250 kr
    Barnmorskebesök online: Kostnadsfritt

  • Hur betalar jag?

    Betalning kan göras med bank- eller kreditkort såsom Visa, Mastercard och American Express i samband med ditt besök eller receptförnyelse. Beloppet reserveras och dras efter avslutat besök. 

  • Får jag kvitto på betalningen för besöket?

    Ja, ett kvitto skickas till dig via e-post.

    Vi har nyligen bytt betalsystem till kort. Om du betalar via faktura, får du inget kvitto hemskickat.

  • Gäller högkostnadsskydd och frikort?

    Ja, högkostnadsskydd och frikort för sjukvård gäller vid vårdbesök online hos Capio Go.

    Högkostnadsskyddet för sjukvård innebär att du inte behöver betala mer än 1 100 kronor i patientavgifter inom en period på tolv månader. När du har betalat 1 100 kronor i patientavgifter inom en period på tolv månader har du rätt till ett frikort för sjukvård. Frikortet innebär att du inte behöver betala några patientavgifter under resten av tolvmånadersperioden. Mer information om högkostnadsskydd och frikort på 1177 Vårdguiden

  • Hur registreras patientavgiften för besöket på mitt högkostnadskort?

    Du behöver på egen hand se till att patientavgiften för ditt besök hos Capio Go registreras på ditt högkostnadskort. Det gör du genom att ta med dig kvitto på betalningen till din vårdcentral som stämplar ditt högkostnadskort. 

  • Hur använder jag mitt frikort på Capio Go?

    Ange frikortsnummer och hur länge det är giltigt i samband med att du startar ditt besök.

  • När kan patientavgiften återbetalas?

    Patientavgiften återbetalas om besöket inte kan fullföljas på grund av tekniska problem. Kontakta Capio Go kundtjänst gällande återbetalning. 

    Patientavgiften för receptförnyelse gäller även då recept inte skrivs ut.

  • Vem kontaktar jag om jag har frågor om betalning och faktura?

    Du är välkommen att kontakta Capio Go kundtjänst

  • När kan jag göra vårdbesök online

  • Måste jag vara listad på en Capio-vårdcentral för att få hjälp?

    Nej, allt som behövs för att göra ditt vårdbesök online är BankID och tillgång till internet. Ibland kan vi hjälpa dig enklare om du är listad hos oss på Capio. Det kan exempelvis gälla provtagning och hjälp med tidsbokning.

  • Måste jag ha ett eget BankID för att använda tjänsten?

    Ja, det krävs ett personligt BankID för att göra ditt vårdbesök online hos oss. BankID används för att vi ska kunna identifiera dig på ett säkert sätt och skydda din integritet.

    Söker du vård för barns räkning använder du ditt eget BankID för legitimering. I andra fall kan du inte använda ditt eget BankID för att söka vård för någon annan.

    BankID kan beställas via din bank. Mer information om BankID

  • Kan jag söka vård för barns räkning?

    Ja, du kan söka vård online hos oss för besvär hos barn.

    Nedan åldersgränser gäller vid olika besvär:
    Från 2 år – diarré, förkylning eller influensa, förnya recept, hosta, hudutslag, hudutslag efter fästingbett, klåda, nästäppa, ont i halsen, pollenallergi, röda ögon och sårskador.
    Från 6 år – åksjuka
    Från 10 år – akne, akuta idrottsskador
    Från 12 år – munsår
    Från 15 år – bihålebesvär, förskjutning av mens, förstoppning, halsbränna och sura uppstötningar, huvudvärk, mensvärk, migrän, underlivsbesvär och urinvägsbesvär hos kvinnor

  • Varför kan jag inte söka vård för besvär hos barn under 2 år?

    Besvären som du kan söka vård för och åldersgränserna för vårdbesök online är baserade på våra medicinska riktlinjer.

  • Från vilken ålder kan jag söka vård på egen hand?

    Har du ett personligt BankID kan du söka vård online hos Capio Go.  

    Vänligen observera våra åldersgränser för vård vid olika besvär.

  • Måste jag kunna svenska för att söka vård hos Capio Go?

    Våra frågeformulär finns idag endast på svenska men i chatten kan du använda engelska om det är lättare för dig.

  • Kan jag göra mitt vårdbesök online från utlandet?

    Om du har tillgång till BankID och internet kan du göra vårdbesök online från utlandet. Vi kan dock inte hjälpa dig att komma i kontakt med en fysisk vårdcentral eller våra provtagningsställen.

  • Varför kan jag inte få hjälp med annat än de sökorsaker som står på hemsidan online?

    Våra sökorsaker omfattar endast sådant som vi med hög sannolikhet kan hjälpa dig med online. Vid andra sökorsaker får du en bättre och säkrare vård på våra fysiska vårdcentraler.

  • Hur funkar vårdbesök online

  • Vilka läkare jobbar på Capio Go?

    Våra läkare är erfarna och har alla svensk läkarlegitimation. De flesta av våra läkare är specialister i allmänmedicin och arbetar också på våra vårdcentraler. På Capio go jobbar även hudläkare, barnmorskor och fysioterapeuter.

  • Hur kommunicerar jag med er?

    Du chattar med oss via din dator, läsplatta eller mobil. Du kan chatta i realtid eller lämna skärmen och återkomma när det passar dig. Du kan ta den tid du vill för att svara på frågor och sätta dig in i information och råd som du får. Du väljer själv när ditt besök avslutas. I vissa fall, som till exempel om du söker hjälp för hudbesvär, ber läkaren dig att skicka in en bild.

  • Varför startar vårdbesöket med så många frågor?

    Frågorna och svaren om dig och din hälsa gör att både du och din vårdgivare är väl förberedda när besöket börjar. Det är samma slags frågor som vi normalt ställer på vårdcentralen.

  • Hur långt tid dröjer det innan jag får hjälp?


    Du kan när som helst på dygnet söka oss och svara på frågor om dina besvär i lugn och ro. Vi svarar alla dagar mellan  8-22  och svarstiden är oftast under två timmar.

  • Vad händer om det visar sig under vårdbesöket att jag behöver ett fysiskt besök?

    Om du är i Skåne, Stockholm, Halland eller Västra Götaland kan vi hjälpa dig att få en tid på en av våra vårdcentraler, så att ditt besök enkelt kan fortsätta där. Snart kan vi även hjälpa till att boka tid på Capios andra vårdcentraler i Sverige.

  • Hur gör jag om jag behöver komma i kontakt med er igen? Kan jag kontakta den läkare eller vårdpersonal som hjälpt mig tidigare?

    Vårdbesöket är öppet tills du känner dig beredd att avsluta. Om du behöver ytterligare kontakt efter detta kan du starta ett nytt vårdbesök online. För att du ska få hjälp så snart som möjligt får du kontakt med den läkare som är i tjänst.

  • Kan jag få recept när jag gör mitt vårdbesök online?

    När vi bedömer att du är i behov av receptbelagd medicin får du recept. Vi följer Läkemedelverkets nationella riktlinjer och anvisningar för förskrivning. Om du är i behov av narkotikaklassade preparat vill vi att du träffar en läkare i ett fysiskt besök.

  • Skriver ni ut remisser och sjukintyg eller läkarintyg?

    Vi kan skriva remiss för laboratorieprover och till akutmottagningar men vi skriver inte ut intyg via vårdbesök online.

  • Patient- och datasäkerhet

  • Kan jag känna mig trygg med att göra mitt vårdbesök online hos Capio Go?

    Vi erbjuder trygg och säker vård. Vår vårdpersonal tar fullt ansvar för din behandling, precis som vid en vårdcentral. Om läkaren bedömer att du behöver ett fysiskt besök får du hjälp med att boka tid på en av våra vårdcentraler. Tjänsten ger dig samma möjlighet till säker diagnos och behandling som fysiskt besök på vårdcentralen.

  • Hur får jag tillgång till min journal?

    Direkt efter ditt läkarbesök online kan du se journalanteckningen läkaren gjort via 1177:s tjänst Journalen på nätet.

  • Vem kan läsa min journal?

    Din journal omfattas av tystnadsplikt och vi följer de lagar och regler för vårdgivare i Sverige. Endast behörig personal som behöver ha tillgång till dina uppgifter för att utföra sitt vårdarbete har tillåtelse att läsa din journal. Om du vill ha en journalutskrift, loggutdrag, spärra din journal eller journalutdrag kontaktar du vår kundsupport. 

  • Var vänder jag mig om jag vill ha loggutdrag, spärra min journal eller journalutdrag?

    Vänligen kontakta Capio Go kundsupport

  • Recept, provtagning och remisser

  • Kan jag få mitt recept förnyat?

    Ja, vi hjälper till att förnya recept om läkaren bedömer att du är i behov av fortsatt medicinering. Klicka här för mer information om receptförnyelse. Information om patientavgift hittar du under ”Pris och betalning”. 

  • Var hämtar jag ut mitt recept?

    Du kan hämta ut dina mediciner på vilket apotek som helst i Sverige genom att legitimera dig. 

  • Kan någon annan hämta ut mitt recept?

    Om du ger din tillåtelse genom en fullmakt kan någon annan hämta ut ditt recept. Mer information och blanketter för fullmakt hittar du på E-hälsomyndigheten.  

  • Hur fungerar det om jag behöver ta prover?

    I de fall du behöver ta laboratorieprover skriver läkaren en remiss för provtagning och du kan gå till något av alla de labb vi har avtal med för att ta ditt prov.

  • Var vänder jag mig om jag har frågor om hur mina personuppgifter behandlas?

    Vänligen kontakta Capio Go kundsupport. Om du har frågor eller klagomål relaterat till dina personuppgifter kan du även kontakta vårt dataskyddsombud genom att skicka ett brev till Capio AB, Dataskyddsombud Capio Go, Box 1064, 405 22 Göteborg. 

Har du fler frågor?

Hittar du inte svaren du söker är du välkommen att kontakta vår kundtjänst via telefon eller e-post.