Löparknä

Löparknä kan uppstå om du tränar mer än vad kroppen är van vid och det gör då ont i knäts utsida när du belastar det. Löparknä går oftast att bli av med om du tar det lugnt och vilar ett par dagar och sedan tränar med mindre belastning och intensitet än tidigare. 

Vad är löparknä? 

När du drabbats av så kallat löparknä har senan som löper längst utsidan av knät blivit överbelastad.

Symptom på löparknä

Det är vanligt att du upplever en intensiv smärta på utsidan av knät. Smärtan kommer ofta under träningspasset och ökar efter hand. Det onda kan även hålla i sig efter avslutad aktivitet. Om du vilar ett par dagar innan nästa träningspass brukar besvären oftast försvinna av sig självt, men inte alltid. 

Behandling av löparknä

Att vila och ta det lugnt är ofta den bästa behandlingen mot löparknä och ofta brukar dina besvär bli markant bättre efter bara några dagars återhämtning. Att träna med mindre belastning och intensitet när smärta avtagit är också bra för att minska risken för att smärtan kommer tillbaka när du kör igång med din träning igen. Lyssna alltid på kroppen för att undvika skador. 
 
Att stretcha ditt knä är också bra. Värm gärna upp innan och stretcha sedan utsidan av knät genom att tänja låret försiktigt mot knät. Hitta något att hålla dig i och sätt sedan ena benet snett bakom det andra och pressa ut höften åt sidan. Du kommer känna hur det sträcker i senan på utsidan av både knä och lår. Håll positionen i ungefär 30 sekunder.  
 
Att få behandling av en fysioterapeut, naprapat eller kiropraktor kan göra så att besvären går över snabbare. De har också ofta bra tips på övningar för ditt löparknä. 
 
Oftast behövs det inga läkemedel för att behandla löparknä men om du har jätteont kan du ta receptfria smärtstillande läkemedel. 
 
Om du har svåra ihållande besvär som inte går över vid tålmodig vila kan en kortisonspruta ges där det gör ont och ibland kan senan behöva förlängas genom en operation. 

Egenvård – vad kan jag göra själv?

Att drabbas av löparknä kan kännas frustrerande eftersom det ofta innebär att du kan behöva göra justeringar i ditt träningsupplägg. Kanske kan du inte kan träna lika hårt som tidigare. Det är viktigt att inte överanstränga senan i knät.  
 
Löpning i nedförsbacke, cykelträning och längdskidåkning är exempel på träningsformer som kan ge besvär med löparknä. Om du upplever besvär vid en viss typ av fysisk aktivitet kan det vara en god idé att undvika just den träningsformen ett tag och låta ditt knä vila. Så om du exempelvis vet om att du får ont av att springa i nedförsbacke, testa att springa på ett plant och mjukt underlag istället.  

När och var ska jag söka vård?

Om dina besvär inte går över efter att du prövat at vila ett par dagar och anpassat din träning utefter dina besvär kan det vara bra att kontakta en vårdcentral. Du kan ta kontakt med en fysioterapeut, kiropraktor eller naprapat för att påbörja en eventuell behandling.