Det finns många olika typer av psykiska tillstånd. Vissa tillstånd kan ibland leda till så svåra symptom att du uppfyller kriterierna för en psykiatrisk diagnos och behöver hjälp att komma vidare. Hos oss kan du få hjälp med depression och ångestsjukdomar.
- Capio Sverige
- ...
- Hitta mottagning
- Specialistvård
- Psykiatri & Psykologi
Capio Ångest och Depression
Capio Ångest och Depression
Välkommen till Capio Ångest och Depression Stockholm. Vi är en specialistpsykiatrisk mottagning som tar emot patienter med allvarlig ångest och/eller depression som behandlats inom primärvården men utan önskat resultat.
Sök vård
Kontakta oss
Vill du boka om en tid eller behöver du hjälp med något annat? Tveka inte att kontakta oss.
Vi hjälper dig med
Psykologisk behandling är ett samlingsbegrepp för olika typer av behandlingsmetoder, där Psykoterapi är den mest välkända. Kognitiv beteendeterapi (KBT) är en av de vanligaste inriktningarna. Det som behandlingarna har gemensamt är att de är grundade på psykologisk vetenskap.
Du och din läkare kommer tillsammans fram till vilken typ av psykologisk behandling som kan passa för dig. Du kan få psykoterapi i grupp, individuellt eller via internet.
Behandlingsformer som vi använder
Läkemedel kan vara nödvändigt för att nå ett gott resultat i din behandling, och ges ibland också i kombination med psykologisk behandling.
Alla mår bättra av att röra på sig. Psykiatrisk fysioterapi är ofta en viktig del av behandlingen inom psykiatrin.
Du kanske har en fysisk eller psykisk begränsning som gör att du har svårigheter med hushållssysslor, arbete, studier, fritidsaktiviteter eller sociala relationer. Då kan våra arbetsterapeuter hjälpa dig att få vardagen att fungera.
Målet med arbetsterapin är att du ska kunna leva ett värdefullt liv utifrån dina önskemål och behov.
Repetitiv transkraniell magnetstimulering (rTMS) är en metod för behandling av depression. Metoden innebär att hjärnan stimuleras genom korta pulser av ett magnetfält över främre delen av hjärnan.
Behandlingen med rTMS är effektiv och ger inga negativa effekter på minne eller koncentration.
Med mobilt bank-ID och en mobiltelefon/dator kan du nu genomföra ett videobesök med oss.
Välkommen att remittera till oss
Välkommen att remittera dina patienter till oss med svår ångest och/eller depression för en specialistbehandling. Vi bedriver specialistpsykiatrisk vård på uppdrag av Region Stockholm och därmed följer vi samtliga regelverk som gäller för sjukvård i regionen.
Vanliga frågor och svar
Du betalar de patientavgifter som gäller i den region där du får vården. Det gäller även för dig som väljer vård i en annan region än den där du är folkbokförd. Du kan läsa mer om patientavgifter på 1177 >
Högkostnadsskyddet innebär att du betalar sammanlagt högst 1 300 kronor för besök i öppenvården under en period på tolv månader. Öppenvård är all vård som inte kräver att du blir inlagd på sjukhus. Det kan till exempel vara besök hos allmänläkare eller sjuksköterska på en vårdcentral, eller besök hos en specialistläkare.
En region kan besluta om ett lägre belopp än 1 300 kronor för högkostnadsskyddet i den regionen.
Du ska alltid börja på en vårdcentral för att få en bedömning och vård av psykiatriska tillstånd av lätt till måttlig karaktär som exempelvis depressioner och ångest. Om det behövs kan vårdcentralen remittera dig vidare till oss inom specialistvården. Vi bedriver psykiatrisk vård och behandling för patienter som behandlats på vårdcentralen utan större resultat. I vårt uppdrag ingår till exempel psykossjukdom, bipolär sjukdom, ADHD, depression, ångest, social fobi, ätstörningar med mera.
Vi har barnombud på alla våra mottagningar. Vi erbjuder informationssamtal för att stödja föräldrar och barn i att öppet kunna prata med varandra.
Barnombudets uppgift är också att bidra till att barnperspektivet stärks genom att informera övriga medarbetare fortlöpande om lagstiftning, om barn som är närstående och deras rättigheter.
Vid misstanke om att ett barn far illa görs alltid en anmälan till socialtjänsten.
Hos oss finns ett närståendeombud på varje mottagning. Det är en person som är speciellt utsedd för att ge stöd och råd till dig som anhörig.
Närstående är alltid välkomna till mottagningen med patientens godkännande.
Syftet med en individuell plan är att du ska ha inflytande och vara delaktig i planeringen och genomförandet av din vård och omsorg. SIP ska även tydliggöra ansvaret mellan olika huvudmän och förbättra den sammanhållande processen.
Mål med SIP är att:
Du ska få den hjälp du har behov av och rätt till.
Ditt inflytande och delaktighet säkerställs.
En SIP ska upprättas om du har insatser alternativt har behov av insatser både från hälso- och sjukvården och från socialtjänsten och ett samordningsbehov finns. Bedömningen om ett sådant behov finns, ska göras i varje enskilt fall. Den personal inom socialtjänsten eller hälso- och sjukvården som upptäcker behovet av samordnade insatser, är skyldig att inleda ett arbete med en behovsbedömning om en individuell plan ska upprättas.
Du och dina närstående kan också ta initiativ till en SIP. Din uppfattning om behovet har stor betydelse. Även närståendes synpunkter är viktiga. Ditt samtycke krävs till att den upprättas.
Det finns även andra samverkansparter som kan vara aktuella att medverka i en SIP, exempelvis Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, frivården, Kriminalvården eller närstående.
Alla patienter kallas till Årskontroll minst en gång per år.
Detta är en viktig uppföljning som i första hand görs för att garantera att du får rätt behandling utifrån det aktuella hälsotillståndet.
Årskontrollen görs enligt en mall som är lika för alla och innehåller bland annat:
- Besök hos din läkare och eventuellt din behandlare Tillsammans med dig görs en översyn av pågående behandling och insatser och beroende på vad som framkommer beslutas om förändrad behandling och förändrade insatser.
- Tillsammans med din läkare görs en läkemedelsgenomgång. Din läkare skriver recept på de läkemedel du behöver den kommande tiden.
- Du ombeds lämna blodprov och det görs en viktkontroll.
- Är du i behov av licenser och intyg så utfärdar din läkare detta.
- Tillsamman med din läkare eller behandlare går du igenom din nuvarande vårdplan och eventuell Krisplan.
- Din läkare gör tillsamman med dig ett ställningstagande till fortsatt behandlingskontakt eller om du ska avsluta din kontakt med mottagningen.
Vi behandlar uppgifter om personnummer, namn, adress och kontaktuppgifter och hälsorelaterade uppgifter. Vi kan också komma att behandla uppgifter om din e-postadress, och andra kategorier av känsliga personuppgifter som anses nödvändiga för att tillhandahålla dig hälso- och sjukvård.
I vissa fall behandlas även personuppgifter om närstående som du själv eller närstående har lämnat till hälso- och sjukvården.
Vi samlar bara in personuppgifter om dig som anses nödvändiga för att uppfylla ändamålen med personuppgiftsbehandlingen.
Klagomål?
Har du klagomål på hur dina personuppgifter behandlas och/eller skyddas, eller avseende dina rättigheter, vill vi att du skickar skriftliga synpunkter till oss. Vi besvarar alla klagomål skriftligen.
Du kan också vända dig till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter har behandlats felaktigt av oss.
Personuppgiftsansvarig: Capio Psykiatri AB, Box 583, 101 31 Stockholm
Dataskyddsombud: My Ericsson, Capio Specialistkliniker, Box 583, 101 31 Stockholm
Praktisk information
Vid depression och ångest så är det i första hand vårdcentralen (primärvården) som hjälper dig. Vårdcentralen ansvarar för första linjens psykiatri, vilket innebär att de gör de den första bedömning och behandling av dig. Det är även vårdcentralen eller motsvarande som kan remittera dig till oss.
Telefontider
Mån till fre kl. 8.00-17.00
Postadress
Wollmar Yxkullsgatan 25, 5tr, 118 50 Stockholm
E-post
angestdepression.psykiatri@capio.se
OBS! E-post är endast avsett för allmänna frågor. Vid kontakt via e-post kan vi inte garantera sekretessen och du kan därför inte få råd i medicinska frågor, boka tid, avboka tid eller förnya recept genom e-post. För din säkerhet ska du aldrig, i kontakt med oss via e-post, ange personnummer eller symptom/besvär.
För att kontakta oss på ett säkert sätt, där vi kan garantera sekretessen, ber vi dig använda 1177 e-tjänster (inloggning via e-legitimation).
Om 1177 e-tjänster inte är tillgängliga ber vi dig istället att ringa oss.
Välkommen att chatta med oss!
- OBS! Du behöver vara patient sedan tidigare
- Du betalar inget för att chatta med oss
- Boka tid, avboka och omboka tid
- Få rådgivning gällande biverkningar
- Förnya recept.
Chatten är bemannad av personal från Ångest och Depressionsmottagningen och är öppen helgfri vardag mån till fre, kl. 8.00-16.00.
Vi svarar dig så fort vi kan. På kvällar, helger och nätter är chatten obemannad, men du kan påbörja ditt ärende när som helst under dygnet.
(Chatten är ej en livechatt. Håll koll på din mobil/dator så att du kan besvara ev. följdfrågor kring ditt ärende.)
Öppettider
Mån till fre kl. 8.00-17.00
Hitta hit
Du hittar oss på Wollmar Yxkullsgatan 25, 5tr. Vi finns inne på Maria sjukhus.
Återbud mindre än 24 timmar innan besöket debiteras enligt gällande patientavgift för Region Stockholm.
Telefon
Avbokning via telefon sker på 08-578 911 00
1177 e-tjänster
Du kan också av- eller omboka din tid på 1177 e-tjänster. Logga in på 1177.se
Via e-tjänster på 1177 kan du administrera delar av din vård på Capio Ångest och Depression. Du loggar enkelt in via BankID eller e-legitimation.
- Se tid, avboka eller omboka tid direkt
- Begär intyg
- Beställ journalkopia
Capio Psykiatri vill förbättra vården.
För att bidra till utvecklingen av den psykiatriska vården är den regionfinansierade psykiatrin i Stockholm med i nationella kvalitetsregister.
Uppgifterna används för att jämföra vården och bidra till förbättringsarbete inom psykiatrin. Uppgifter från kvalitetsregistren används också i forskning och bidrar på så sätt till ny kunskap som är viktig för att vi ska kunna erbjuda bättre behandling. Ju fler som deltar, desto mer tillförlitliga blir resultaten.
Deltagandet i kvalitetsregistren är frivilligt och påverkar inte din vård.
Vill du inte delta i kvalitetsregistren ska du säga det till personalen på vårdenheten.
Mer information finns att få på din mottagning. Eller på www.kvalitetsregister.se
Om du har synpunkter på vården är du välkommen att kontakta oss.
Enhetschef
Cecilia Olsson Lynch
Vi vill veta vad du tycker – vare sig det är ris eller ros eller om du vill komma med förslag till förbättring är vi tacksamma för att du hör av dig.
Om du har drabbats av en skada i vården vill vi veta det så snart som möjligt för att ställa till rätta, utreda och gå vidare med anmälan till försäkringsbolag och myndigheter om det behövs.
Kontakta personalen
I första hand bör du kontakta personalen eller ansvarig chef på den mottagning där du har fått vård och behandling. Du kan kontakta oss via telefon eller skicka brev.
På sidan Synpunkter på vården hittar du mer information om Patientnämnden, försäkringsbolag och andra myndigheter som hjälper dig som patient om du behöver gå vidare i ett ärende.