Capio Hemma - för ett friare och friskare liv

Äldre par omfamnar varandra

Vad är Capio Hemma? 

Capio Hemma är edigital vårdtjänst som ger dig ett friare liv. Med hjälp av ett vårdteam och teknik får du kontroll på din hälsa. Du får möjlighet att när som helst - var som helst, registrera dina värden till oss i en app. På så sätt håller vi koll på dina resultat och tillsammans med dig förbättrar vi din behandling. Vi hjälper dig digitalt när det är möjligt och kommunicerar med din läkare och sjuksköterska på vårdcentralen om det behövs ett fysiskt besök. 

Hur funkar det? 

Vårdteamet skapar en vårdplan för dig när du ansluts till tjänsten. Via appen får du ett antal uppgifter som ska göras, uppgifterna kan antingen vara att göra en hälsomätning eller att besvara ett frågeformulär. Din hälsodata samlas i appen genom att du registrerar dina värdenDu och vårdteamet har också möjlighet att kommunicera med varandra i appen. 

Vem kan använda tjänsten? 

Capio hemma är till för dig som är listad hos Capio och som önskar få kontroll över din hälsa och som är diagnostiserad med hjärtsvikt, KOL, diabetes typ 2 och/eller högt blodtryck.
 

Varför ska jag använda Capio Hemma? 

  • du får digital kontakt med vårdteam via chatt  
  • du får ett friskare liv genom optimerad behandling
  • du får ett friare liv utan besökstider att passa

Hur kommer jag igång?

Anmäl dig till Capio Hemma 

  • du loggar in med Mobilt BankID sen svarar på frågor om dig och din hälsa

Anslut dig

  • vi skickar dig instruktioner för anslutning

Efter anslutning

  • nu kan du registera dina värden i appen. Vårdteamet börjar optimera din behandling och du kan få ökad förståelse för dina hälsoval.

Hur får jag hjälp? 

Capio Hemma är bemannad helgfria vardagar mellan kl 8.00-15.00. Dina värden bevakas av ett vårdteam som hör av sig genom att de skickar rapporter, bedömningar och medicinska råd via appen. I vissa fall kan vårdteamet även kontakta dig per telefon. 

Vadå "lista sig?"

Vad det betyder att lista sig och vilka fördelar som finns med att vara listad på Capio kan du läsa om du följer länken. När du är listad kan du anmäla dig till vår tjänst Capio Hemma - för ett friskare och friare liv.

Frågor och svar

  • Behöver jag betala något?

    Capio Hemma är kostnadsfritt så länge vårdteamet anser att du har ett medicinskt behov av tjänsten. Dina registrerade värden utvärderas av Capio Hemma var tredje månad, och informerar dig sedan om huruvida du är fortsatt i medicinskt behov eller inte. 

    Skulle utvärderingen visa att du inte längre behöver tjänsten i ett medicinskt syfte men vill fortsätta med appen och ha kontroll på dina värden kan vi erbjuda ett privat abonnemang. 

  • Varför måste jag vara listad på Capio?

    Anledningen till att du måste vara listad på en Capio vårdcentral är för att vårt vårdteam ska kunna ha direkt dialog med din behandlande läkare. Tex om vi behöver ordinera prover vid medicinjusteringar eller när vi bedömer att du behöver genomgå en fysisk undersökning. 

  • Vad gör vårdteamet? 

    Capio Hemmas vårdteam hjälper till att optimera den behandling din läkare och sjuksköterska på vårdcentralen redan satt in för din diagnos. Vid behov av fysikt besök eller provtagning kontaktar vårdteamet din vårdcentral. 

  • Vad gör jag vid akut försämring?

    Vid akut försämring kontakta 112 om du är osäker kontakta 1177 för rådgivning. 

  • Vad förväntas av mig? 

    Att du fyller i de värden som vårdteamet behöver för att kunna hjälpa dig.

  • Vad behöver jag ha hemma?

    Teknik & internet

    För att kunna använda appen behöver du en surfplatta eller en mobiltelefon med internetuppkoppling. 

    För att kunna logga in i appen behöver du Mobilt BankID.

    Mätutrustning

    • Patienter med hjärtsvikt behöver våg och blodtrycksmätare 
    • Patienter med diabetes typ 2 behöver blodsockermätare med mätstickor 
    • Har du högt blodtryck behöver du en blodtrycksmätare 
    • KOL-patienter behöver ingen utrustning 
  • Hur hanteras mina personuppgifter?

    Vi är måna om att dina personuppgifter hanteras på ett säkert och tryggt sätt. Som din vårdgivare är vi ansvarig för alla dina personuppgifter som förs in och lagras i systemet. När antingen du eller vi som din vårdgivare bestämmer att du inte längre ska använda tjänsten kommer samtliga personuppgifter kopplade till ditt konto att raderas permanent. Du kan läsa mer om personuppgiftsbehandlingen i appens användarvillkor.  

  • Tekniken strular - vart vänder jag mig då?

    Om du stöter på tekniska problem med tjänsten är du välkommen att kontakta support via supportfunktionen i appen. Capio Hemma samarbetar med flera appleverantörer för den här tjänsten och vilken support du ska vända dig till hittar du i din app.

Har du frågor om tjänsten?

Om du har frågor om tjänsten Capio Hemma kan du maila oss.

När du kontaktar oss via e-post kan vi inte garantera sekretessen, du kan därför inte få råd i medicinska frågor.