Läkarbesök Online

Öppet måndag-torsdag 8-22 fredag 8-17 lördag stängt söndag 17-22 kostnadsfritt
Group 13 Created with Sketch.
Där du är!

Så fungerar det

Att träffa en läkare online är enkelt. Allt du behöver är ett fungerande Bank-ID och tillgång till internet. Vi hjälper dig där du är!

Du svarar på ett antal frågor om dig själv och dina besvär. Det går snabbt, cirka 5 min.

En läkare läser igenom dina svar och kontaktar dig sen, oftast inom 
två timmar.

Via en chatt får du medicinsk bedömning, individuella råd och de recept du behöver.

Ibland behövs provtagning eller fortsatt rådgivning. Då håller vi chatten öppen för dig.

 


På Läkarbesök Online kan du få hjälp med

Akne
Bihålebesvär
Diarré
Förkylning eller influensa
Förskjutning av mens
Förstoppning
Halsbränna och sura uppstötningar
Hosta
Hudutslag
Hudutslag efter fästingbett
Huvudvärk
Klåda
Mensvärk
Migrän
Munsår
Nästäppa
Ont i halsen
Pollenallergi
Röda ögon
Underlivsbesvär hos kvinnor
Urinvägsbesvär hos kvinnor
Åksjuka

Har du inga av symptomen på listan? Då rekommenderar vi att du kontaktar 1177 eller en av Capios vårdcentaler. Om du behöver akut hjälp eller upplever livsfara – ring 112.

 Starta ditt läkarbesök

Vanliga frågor

  • Måste jag vara listad på en Capio-vårdcentral för att få hjälp?

    Nej, allt som behövs för att söka vård via Läkarbesök Online är BankID och tillgång till internet. Ibland kan vi hjälpa dig enklare om du är listad hos oss på Capio. Det kan exempelvis gälla provtagning och hjälp med tidsbokning.

  • Hur lång tid dröjer det innan jag får hjälp?

    Du kan när som helst på dygnet söka oss och svara på frågor om dina besvär i lugn och ro. Vi svarar måndag-torsdag kl 8-22, fredagar kl 8-17 och söndagar kl 17-22, och svarstiden är då oftast under två timmar. 

  • Vad kostar ett läkarbesök hos Läkarbesök Online?

    Du betalar idag ingen patientavgift för Läkarbesök Online.

  • Kan jag känna mig trygg med att använda Läkarbesök Online?

    Läkarbesök Online erbjuder trygg och säker vård. Våra läkare tar fullt ansvar för din behandling, precis som vid en vårdcentral. Om läkaren bedömer att du behöver ett fysiskt besök får du hjälp med att boka tid på en av våra vårdcentraler. Tjänsten ger dig samma möjlighet till säker diagnos och behandling som fysiskt besök på vårdcentralen.

  • Hur kommunicerar jag med läkaren?

    Du chattar med läkaren via din dator, läsplatta eller mobil. Du kan chatta i realtid eller lämna skärmen och återkomma när det passar dig. Du kan ta den tid du vill för att svara på frågor och sätta dig in i information och råd som du får. Du väljer själv när ditt besök avslutas. I vissa fall, som till exempel om du söker hjälp för hudbesvär, ber läkaren dig att skicka in en bild.

  • Vilka läkare jobbar på Läkarbesök Online?

    Våra läkare är erfarna och har alla svensk läkarlegitimation. De flesta av våra läkare är specialister i allmänmedicin och arbetar också på våra vårdcentraler. 

  • Vad händer om det visar sig i samtalet med läkaren att jag behöver ett fysiskt läkarbesök?

    Om du är i Skåne eller Stockholm kan vi hjälpa dig att få en tid på en av våra vårdcentraler, så att ditt besök enkelt kan fortsätta där. Snart kan vi även hjälpa till att boka tid på Capios andra vårdcentraler i Sverige.

  • Varför startar Läkarbesök Online med så många frågor?

    Frågorna och svaren om dig och din hälsa gör att både du och din läkare är väl förberedda när besöket börjar. Det är samma slags frågor som vi normalt ställer på vårdcentralen.

  • Måste jag ha ett eget BankID för att använda tjänsten?

    Ja, det krävs ett personligt BankID för att söka vård via Läkarbesök Online. BankID används för att vi ska kunna identifiera dig på ett säkert sätt och skydda din integritet.

    Söker du vård för barns räkning använder du ditt eget BankID för legitimering. I andra fall kan du inte använda ditt eget BankID för att söka vård för någon annan.  

    BankID kan beställas via din bank. Mer information om BankID 

  • Kan jag söka vård för barns räkning?

    Ja, du kan söka vård för besvär hos barn via Läkarbesök Online.

    Nedan  åldersgränser gäller vid olika besvär:
    Från 3 år – diarré, förkylning eller influensa, hosta, hudutslag, hudutslag efter fästingbett, klåda, nästäppa, ont i halsen, pollenallergi, röda ögon
    Från 6 år – åksjuka
    Från 10 år – akne
    Från 12 år – munsår
    Från 15 år – bihålebesvär, förskjutning av mens, förstoppning, halsbränna och sura uppstötningar, huvudvärk, mensvärk, migrän, underlivs- och urinvägsbesvär hos kvinnor

  • Varför kan jag inte söka vård för besvär hos barn under 3 år?

    Besvären som du kan söka vård för och åldersgränserna för att söka vård hos Läkarbesök Online är baserade på våra medicinska riktlinjer.

  • Från vilken ålder kan jag söka vård på egen hand?

    Har du ett personligt BankID kan du söka vård via Läkarbesök Online

    Vänligen observera våra åldersgränser för vård vid olika besvär. 

  • Måste jag kunna svenska för att använda Läkarbesök Online?

    Våra frågeformulär finns idag endast på svenska men i chatten kan du använda engelska om det är lättare för dig.

  • Hur fungerar det om jag behöver ta prover?

    I de fall du behöver ta laboratorieprover skriver läkaren en remiss för provtagning och du kan gå till något av alla de labb vi har avtal med för att ta ditt prov.

  • Kan jag få recept genom Läkarbesök Online?

    När läkaren bedömer att du är i behov av receptbelagd medicin får du recept genom Läkarbesök Online. Läkemedel kan hämtas på vilket apotek som helst. Vi följer Läkemedelverkets nationella riktlinjer och anvisningar för förskrivning. Om du är i behov av narkotikaklassade preparat vill vi att du träffar en läkare i ett fysiskt besök.

  • Skriver ni ut remisser och sjukintyg eller läkarintyg?

    Vi kan skriva remiss för laboratorieprover och till akutmottagningar men vi skriver inte ut intyg via Läkarbesök Online.

  • Hur gör jag om jag behöver kontakta läkaren igen? Kan jag kontakta den läkaren som har hjälpt mig tidigare igen?

    Läkarbesöket är öppet tills du känner dig beredd att avsluta. Om du behöver ytterligare kontakt efter detta kan du starta ett nytt Läkarbesök Online. För att du ska få hjälp så snart som möjligt får du kontakt med den läkare som är i tjänst.

  • Kan jag använda Läkarbesök Online från utlandet?

    Om du har tillgång till BankID och internet kan du använda Läkarbesök Online från utlandet. Vi kan dock inte hjälpa dig att komma i kontakt med en fysisk vårdcentral eller våra labb.

  • Hur får jag tillgång till min journal?

    Direkt efter ditt besök på Läkarbesök Online kan du se journalanteckningen läkaren gjort via 1177:s tjänst Journalen på nätet.

  • Vem kan läsa min journal?

    Din journal omfattas av tystnadsplikt och vi följer de lagar och regler för vårdgivare i Sverige. Endast behörig personal som behöver ha tillgång till dina uppgifter för att utföra sitt vårdarbete har tillåtelse att läsa din journal. Om du vill ha en journalutskrift, loggutdrag, spärra din journal eller journalutdrag kontaktar du vår kundsupport. 

Lista dig hos Capio

Capio har vårdcentraler på många platser i Sverige. 
Du är varmt välkommen att lista dig hos oss.

Hitta din vårdcentral

Patient och datasäkerhet


Vi följer kontinuerligt kvalitet och säkerhet genom medicinsk uppföljning och avvikelserapportering, precis som i Capios fysiska verksamheter. Din personliga och medicinska information är trygg hos oss men tillgänglig för dig och andra vårdgivare när du själv vill.

Dina synpunkter är viktiga för oss

Vi finns till för dig och välkomnar dina synpunkter, klagomål eller tips på hur vi kan bli bättre. Det finns flera sätt att framföra dessa, både för dig som patient och som närstående.

Vänd dig i första hand direkt till läkaren i chatten, svara på utvärderingen efter läkarbesöket eller kontakta oss via vår kundsupport. Vi tar emot alla inkomna synpunkter, klagomål och tips för utredning och åtgärd och återkopplar till dig om du önskar det. Vill du vara med och utveckla våra vårdtjänster vidare är du välkommen att anmäla dig till vår patientpanel. Kontakta oss via capiogo@capio.se

Du kan vända dig till patientnämnden i ditt landsting eller region för att få hjälp och stöd. Kontaktuppgifter hittar du på ditt landstings/regions hemsida. Inspektionen för vård och omsorg, IVO, kan under vissa förutsättningar utreda ditt klagomål. Från och med 1 januari 2018 har IVO skyldighet att utreda händelser som inneburit att patienten fått en bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller avlidit. Mer information >>