barn hoppar i sjö barn hoppar i sjö

Vanliga frågor och svar

Här hittar du svar på vanliga frågor som har med ditt besök hos oss att göra. 

  • Allmänna frågor

  • Vad är skillnaden mellan vårdcentral, jourmottagning och akutmottagning på sjukhus?

    Vårdcentral

    Vårdcentralen är ofta den första mottagning du går till om du inte mår bra. Där får du hjälp med lättare akuta sjukdomar, skador och besvär men också med lite mer långvariga åkommor, vaccinationer och hjälp vid t ex psykisk ohälsa. Vårdcentralen har oftast öppet dagtid på vardagar.

    Vid behov hjälper vårdcentralen dig vidare till en mer specialiserad vårdmottaging. Kanske kräver dina besvär ytterligare utredning eller särskild behandling som inte erbjuds på vårdcentralen. 

    Jourmottagning

    Till jourmottagningen kommer du med akuta besvär som inte kan vänta tills din vårdcentral öppnar igen. Denna mottagning har oftast öppet kvällar och helger (se öppettider för just din jourmottagning). 

    Akutmottagning

    Om du råkar ut för en allvarlig olycka eller plötsligt blir svårt sjuk bör du söka vård på en akutmottagning. Akutmottagningar finns på sjukhus och är öppna dygnet runt, alla dagar i veckan.

    Sjukvårdsupplysning

    Om du är osäker på vilken mottaging du bör vända dig till, kan du alltid ringa 1177 Sjukvårdsupplysningen för rådgivning och vägledning. Vid livshotande tillstånd ringer du 112.

    Sök vård på rätt mottagning (1177)

     

     

  • Pris och betalning

  • Vad kostar mitt besök?

    Priset för ditt vårdbesök är beroende av vem du träffar och på vilken mottagning. 

    Vi följer de priser för vårdbesök som satts upp av Region Skåne:

    • Undersköterska / sjuksköterska / distriktssköterska 0 kr
    • Läkare 200 kr
    • Specialistläkare (med remiss, t ex ortoped, öron-näsa-hals) 100 kr
    • Specialistläkare (utan remiss, t ex ortoped, öron-näsa-hals) 300 kr
    • Barnhälsovård / mödravård 0 kr
    • Barn och ungdomar (fram till dagen de fyller 20 år) 0 kr
    • Äldrevård (85 år eller äldre) 0 kr
    • Kurator / psykolog 200 kr
    • Arbetsterapeut / sjukgymnast / fysioterapeut 200 kr
    • Gynekologiskt cellprov (23-70 år) 0 kr

    Läs mer om patientavgifter Skåne

  • Vad händer om jag uteblir från mitt besök?

    Anmäl återbud senast 24 timmar före utsatt tid. Om du lämnar återbud mindre än 24 timmar före ett bokat besök, eller helt uteblir, behöver du betala en avgift. Vilket belopp du då får betala beror på vilken typ av besök du skulle ha haft hos oss.

  • Hur betalar jag mitt besök?

    Du betalar ditt besök i vår reception. Betala gärna med kort om möjligt. Du kan även välja att få en faktura hemskickad. Då tillkommer en faktureringsavgift på 50 kronor. Om fakturan inte betalas i tid tillkommer en påminnelseavgift.

  • Vad innebär högkostnadsskydd?

    I Sverige finns en gräns för hur mycket du behöver betala för vård under ett år. Detta högkostnadsskydd innebär att du betalar högst 1150 kronor för öppenvård (t ex på vårdcentral) och 2300 kronor för läkemedel under en period på 12 månader. Därefter får du ett frikort som gäller i alla landets regioner och landsting.

  • Kostar det någonting för barn/ungdomar att besöka vårdcentral, bvc eller annan mottagning?

    Nej, all vård är avgiftsfri för barn och ungdomar under 20 år.

  • Stämmer det att vårdavgifterna är lägre för mig som är äldre?

    För dig som fyllt 85 år är vårdbesök avgiftsfria i hela Sverige. 

  • Digitala vårdbesök

  • Hur fungerar vård online?

    Ett onlinebesök fungerar precis som ett vanligt vårdbesök, men sker på distans via chatt (ibland videosamtal beroende på ärende). Du får bedömning, råd och hjälp av oss via din dator, läsplatta eller smartphone. Du väljer själv om du vill ha kontakt med oss när vi är online eller lämna skärmen och återkomma när det passar dig. Du kan alltid ta den tid du behöver för att svara på våra frågor och sätta dig in i de råd du får. I vissa fall, till exempel om du söker hjälp för hudbesvär, har du möjlighet att skicka ett foto till oss för att underlätta bedömning. 

    Ovan gäller ej vår onlinetjänst för bokning av telefontid, Bättre Besök, där vi istället ringer upp dig för bedömning och, vid behov, tidsbokning för besök på vårdcentralen.  

  • Varför startar det digitala vårdbesöket med så många frågor?

    Det är samma typ av frågor om din hälsa och dina besvär som vi alltid ställer när du söker vård. Ibland kan en kroppslig undersökning ersättas av några extra frågor. 

  • Vilka är öppettiderna för digitala vårdbesök?

    Du kan alltid påbörja ditt onlinebesök när som helst på dygnet och väljer själv om du vill ha kontakt med oss live, under chattens öppettid, eller svara när det passar dig bäst.  

    Digitalt besök hos vårdcentralen 

    På våra vårdcentraler skiljer sig öppettiderna för onlinetjänsten åt. De flesta har öppet under större delen av dagen. Se info om den aktuella vårdcentralens öppettider samt svarstider för chatt i samband med att du startar besöket.  

    Digitalt besök hos Capio Go 

    Vår nationella tjänst Capio Go är bemannad av läkare alla dagar, 8-22 och svarar normalt inom 10 minuter. För kontakt med barnmorskor, fysioterapeuter och psykologer gäller andra svarstider. Se separat info i samband med besöket. 

     

  • Vad händer om det visar sig under det digitala vårdbesöket att jag behöver fysiskt besök?

    Vi kan alltid hjälpa dig att boka tid på vårdcentralen och vid behov hjälpa dig med remiss till specialistsjukvård.

  • Kan jag känna mig trygg med vård online?

    Vi erbjuder trygg och säker vård. Vår vårdpersonal tar fullt ansvar för din behandling du behöver ett fysiskt besök får du hjälp med att boka tid på en av våra vårdcentraler. Tjänsten ger dig samma möjlighet till säker diagnos och behandling som ett fysiskt besök på vårdcentralen.

  • Kan jag få recept online?

    När vi bedömer att du är i behov av receptbelagd medicin får du recept. Vi följer Läkemedelverkets nationella riktlinjer och anvisningar för förskrivning. Om du är i behov av beroendeframkallande preparat vill vi att du träffar en läkare i ett fysiskt besök. Våra psykologer och fysioterapeuter skriver inte recept på läkemedel. 

  • Vad kostar ett digitalt vårdbesök hos vårdcentralen?

    Digitalt vårdbesök - vårdcentral

    • Sjuksköterska - ingen avgift
    • Övriga - 200 kr 

    Patientavgift i enlighet med Region Skåne.

  • Vad kostar ett digitalt vårdbesök hos vårdcentralen?

    Digitalt vårdbesök(chatt)  - vårdcentral

    • Läkare - ingen avgift
    • Sjuksköterska - ingen avgi

    Om videobesök behöver genomföras tillkommer patientavgift i enlighet med Region Stockholm.

     

  • Vad kostar ett digitalt vårdbesök för barn?

    All form av vård i Sverige är avgiftsfri för barn upp till 18 år. Det gäller även digitala vårdbesök.

  • Gäller högkostnadsskydd och frikort vid digitala vårdbesök?

    Ja, högkostnadsskydd och frikort för sjukvård gäller för avgiftsbelagda digitala vårdbesök. Högkostnadsskyddet för sjukvård innebär att du inte behöver betala mer än 1 150 kronor i patientavgifter inom en period på tolv månader. När du har betalat 1 150 kronor i patientavgifter inom en period på tolv månader har du rätt till ett frikort för sjukvård. Frikortet innebär att du inte behöver betala några patientavgifter under resten av tolvmånadersperioden. 

  • Hur registreras patientavgiften för digitala vårdbesök på mitt högkostnadskort?

    Ta med dig bekräftelse på betalningen till oss på vårdcentralen. Vi hjälper dig att stämpla ditt högkostnadskort.  

  • Hur använder jag mitt frikort vid digitala vårdbesök?

    Ange frikortsnummer och hur länge det är giltigt i samband med att du startar ditt digitala vårdbesök. Om du inte uppger giltigt frikortsnummer får du en faktura per post.
      

  • Från vilken ålder kan jag söka vård på egen hand?

    Har du ett personligt BankID kan du söka vård online hos oss på Capio för dig själv eller ditt barn.  

  • Hur fungerar det om jag behöver ta prover?

    Om du behöver ta laboratorieprover hjälper vi dig på vårdcentralen. 

  • Hur fungerar ett digitalt vårdbesök hos Capio?

    Du loggar först in med Mobilt BankID och svarar på ett antal frågor om ditt ärende. Därefter får du hjälp av oss via chatt*. Du får alltid medicinsk bedömning, råd och hjälp med de eventuella recept du behöver. Om du är i behov av provtagningfysiskt besök på någon av våra mottagningar eller bedömning av en annan specialist, hjälper vi dig vidare.

    *Om du använder vår bokningstjänst för telefontider, Bättre Besök, ringer vi istället upp dig vid den tidpunkt du bokat hos oss. Ovanstående gäller vår nationella onlinetjänst Capio Go samt de vårdcentraler som har egen chatt.

  • Vad händer om det visar sig under det digitala vårdbesöket att jag behöver fysiskt besök?

    Vi kan alltid hjälpa dig att boka tid på vårdcentralen och vid behov hjälpa dig med remiss till specialistsjukvård.

  • Hur gör jag om jag behöver komma i kontakt med er igen?

    Vårdbesöket är öppet tills du känner dig beredd att avsluta. Om du behöver ytterligare kontakt efter detta kan du starta ett nytt vårdbesök online. För att du ska få hjälp så snart som möjligt får du kontakt med den som är i tjänst. 

  • Kan jag känna mig trygg med vård online?

    Vi erbjuder trygg och säker vård. Vår vårdpersonal tar fullt ansvar för din behandling du behöver ett fysiskt besök får du hjälp med att boka tid på en av våra vårdcentraler. Tjänsten ger dig samma möjlighet till säker diagnos och behandling som ett fysiskt besök på vårdcentralen.

  • Kan jag få recept online?

    När vi bedömer att du är i behov av receptbelagd medicin får du recept. Vi följer Läkemedelverkets nationella riktlinjer och anvisningar för förskrivning. Om du är i behov av beroendeframkallande preparat vill vi att du träffar en läkare i ett fysiskt besök. Våra psykologer och fysioterapeuter skriver inte recept på läkemedel. 

  • Kan jag få mitt recept förnyat genom ett digitalt vårdbesök?

    När vi bedömer att du är i behov av receptbelagd medicin får du recept. Vi följer Läkemedelverkets nationella riktlinjer och anvisningar för förskrivning. Om du är i behov av beroendeframkallande preparat vill vi att du träffar en läkare i ett fysiskt besök. Våra psykologer och fysioterapeuter skriver inte recept på läkemedel.

  • Var hämtar jag ut mitt recept?

    Du kan hämta ut dina mediciner på vilket apotek som helst i Sverige genom att legitimera dig. 

  • Hur fungerar det om jag behöver ta prover?

    Om du behöver ta laboratorieprover hjälper vi dig på vårdcentralen. 

  • Kan jag få hjälp med remisser online?

    Ja, i vår nationella tjänst Capio Go kan du få remiss till laboratorier, akutmottagningar och hudläkare om du behöver. Vårdcentralen kan hjälpa dig med de flesta typer av remisser men ibland behöver du komplettera med en fysisk undersökning.

  • Vart vänder jag mig om jag har frågor om hur mina personuppgifter behandlas?

    Du som varit i kontakt med någon av våra vårdcentraler online är alltid välkommen att vända dig dit vid frågor. Du som använt vår nationella onlinetjänst Capio Go vänder dig dit på telefon 010-202 34 10, alternativt capiogo@capio.se.  

    Om du har frågor eller klagomål relaterat till dina personuppgifter kan du även kontakta Capios dataskyddsombud genom att skicka ett brev till: 

    Capio AB,  
    Dataskyddsombud,  
    Box 1064,  
    405 22 Göteborg. 

  • Vart vänder jag mig om jag har medicinska följdfrågor?

    Sök vård online eller kontakta din vårdcentral på annat sätt. På så sätt hanteras dina personuppgifter säkert och vi kan garantera sekretessen. 

  • Vem kontaktar jag vid synpunkter och feedback om tjänsten?

    Du är välkommen att kontakta vår kundsupport. Vi tar tacksamt emot alla synpunkter och feedback vi kan få, inklusive önskemål om framtida tjänster/funktioner. Du når kundsupport via capiogo@capio.se.

  • Vad gör jag om jag inte är nöjd med den hjälp jag har fått?

    Du har alltid rätt att få hjälp av din vårdgivare om du inte är nöjd med ditt besök. Om du haft kontakt med någon av våra vårdcentraler online ska du vända dig dit. Du som har synpunkter på ett digitalt besök i vår nationella tjänst Capio Go, är välkommen att kontakta vår kundsupport för tjänsten, capiogo@capio.se alternativt på telefon 010-202 34 10, så försöker vi rätta till det som inte har blivit bra.  

    I båda fallen har du även möjlighet att få kontakt med verksamhetschef och information om till exempel anmälningsvägar och läkemedelsförsäkring.

     

  • Jag har gjort ett digitalt vårdbesök och vill lista mig på vårdcentralen. Hur gör jag?

    Om du vill lista dig hos oss gör du det med fördel i under fliken Välj oss här på vår hemsida. 

  • Måste jag vara listad på en Capio-vårdcentral för att få hjälp online?

    Nej, allt som behövs för att göra ditt vårdbesök online är BankID och tillgång till internet. Ibland kan vi hjälpa dig bättre om du är listad hos oss på Capio. Det kan exempelvis gälla provtagning och hjälp med tidsbokning.

  • Måste jag ha ett eget BankID för att använda tjänsten?

    Ja, det krävs ett personligt BankID för att göra ditt vårdbesök online hos oss. BankID används för att vi ska kunna identifiera dig på ett säkert sätt och skydda din integritet. 

    Söker du vård för barns räkning använder du ditt eget BankID för legitimering. I andra fall kan du inte använda ditt eget BankID för att söka vård för någon annan. 

    BankID kan beställas via din bank.

  • Kan jag få hjälp online om jag eller mitt barn har skyddad identitet?

    Ja, om du har ett BankID kan du söka online både för dig själv och ditt barn, även om någon av er har skyddad identitet.   

  • Vilken vårdpersonal träffar jag online?

    Precis som vid fysiska besök hjälper vi dig alltid till rätt vårdkompetens för just ditt besvär. 

    Våra läkare är erfarna och har alla svensk läkarlegitimation. De flesta av dem är specialister i allmänmedicin och arbetar såväl digitalt som på våra vårdcentraler. Hos Capio finns även hudläkare, barnmorskor, sjuksköterskor, fysioterapeuter och psykologer som vi kan hjälpa dig att komma i kontakt med via våra onlinetjänster.

  • Hur får jag tillgång till min journal?

    Direkt efter ditt besök online kan du se journalanteckningen via 1177:s tjänst Journalen.

  • Vem kan läsa min journal?

    Din journal omfattas av tystnadsplikt och vi följer de lagar och regler för vårdgivare i Sverige. Endast behörig personal som behöver ha tillgång till dina uppgifter för att utföra sitt vårdarbete har tillåtelse att läsa din journal. Om du vill ha en journalutskrift, loggutdrag, spärra din journal eller journalutdrag kontaktar du vår kundsupport.

  • Kan någon annan hämta ut mitt recept?

    Om du ger din tillåtelse genom en fullmakt kan någon annan hämta ut ditt recept. Mer information och blanketter för fullmakt hittar du påE-hälsomyndigheten. 

  • Från vilken ålder kan jag söka vård på egen hand?

    Har du ett personligt BankID kan du söka vård online hos oss på Capio för dig själv eller ditt barn.  

  • Kan jag göra mitt vårdbesök online från utlandet?

    Ja, om du har tillgång till BankID och internet kan du göra vårdbesök online från utlandet.

  • Hur registreras patientavgiften för digitala vårdbesök på mitt högkostnadskort?

    Ta med dig bekräftelse på betalningen till oss på vårdcentralen. Vi hjälper dig att stämpla ditt högkostnadskort.  

  • Jag har gjort ett digitalt vårdbesök och vill lista mig på vårdcentralen. Hur gör jag?

    Om du vill lista dig hos oss gör du det med fördel i under fliken Välj oss här på vår hemsida. 

  • Patient- och datasäkerhet

  • Varför behöver ni mina personuppgifter?

    Varje gång du söker vård hos oss registrerar vi personuppgifter om dig i olika vårdregister. Det behöver vi göra för att du som patient ska få en så god och säker vård som möjligt.

    Vi behandlar dina personuppgifter inom hälso- och sjukvården för

    • att föra patientjournal och för att upprätta annan dokumentation som behövs i och för vården av patienter.
    • administration som rör dig i syfte att ge vård.
    • att upprätta annan dokumentation som följer av lag, förordning eller annan författning.
    • att fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten av vården.
    • planering, uppföljning, utvärdering och tillsyn av verksamheten, och att framställa statistik om hälso- och sjukvården.

    Behandlingen av dina personuppgifter för uppfyllande av dessa ändamål är reglerad i Patientdatalagen.

    Vissa personuppgiftsbehandlingar behöver ditt samtycke. Exempelvis behöver vi ditt samtycke för att få skicka digitala kallelser till dig. Då du lämnat ditt samtycke till en personuppgiftsbehandling har du alltid rätt att återkalla ditt samtycke, varpå personuppgiftsbehandlingen skall upphöra.

    Din vårdgivare är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.

  • Vilka personuppgifter behöver ni och vem ansvarar för att de behandlas korrekt?

    Vi behandlar uppgifter om personnummer, namn, adress, kontaktuppgifter och hälsorelaterade uppgifter. Vi kan också komma att behandla uppgifter om din e-postadress, och andra kategorier av känsliga personuppgifter som anses nödvändiga för att tillhandahålla dig hälso- och sjukvård.

    I vissa fall behandlas även personuppgifter om närstående som du själv eller närstående har lämnat till hälso- och sjukvården.

    Vi samlar bara in personuppgifter om dig som anses nödvändiga för att uppfylla ändamålen med personuppgiftsbehandlingen.

    Klagomål?
    Har du klagomål på hur dina personuppgifter behandlas och/eller skyddas, eller avseende dina rättigheter, vill vi att du skickar skriftliga synpunkter till din vårdenhet. Vi besvarar alla klagomål skriftligen.

    Du kan också vända dig till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter har hanterats felaktigt av oss.

    Personuppgiftsansvarig: Capio Närsjukvård, Box 1064, 405 22 Göteborg.
    Dataskyddsombud: Stefan Bremberg, Capio Närsjukvård, Clemenstorget 5, 222 21 Lund, stefan.bremberg@capio.se.

  • Har Capio tystnadsplikt?

    Ja, för vårdregister gäller sekretess och tystnadsplikt. Obehöriga hindras från att få tillgång till dina personuppgifter genom säkerhetsåtgärder, exempelvis begränsning av behörigheter för åtkomst till patientuppgifter.

    Vi får bara lämna ut uppgifter om dig om varken du eller någon närstående till dig lider men av ett utlämnande. Utgångspunkten är att utlämnande av dina uppgifter ska ske med ditt samtycke. I vissa situationer har vi dock enligt lagstiftning uppgiftsskyldighet gentemot landsting och myndigheter.

  • Hur länge behåller ni mina personuppgifter?

    I regel bevaras patientjournaler och de personuppgifter som finns däri minst 10 år från senaste vårdtillfället, men när det gäller uppgifter för patient- och ekonomiadministration tas dessa bort när de inte längre är nödvändiga.

  • Kan andra vårdgivare se min journal?

    Ja, om du samtycker, eller om det finns fara för liv eller hälsa.

    I Sverige har så kallad sammanhållen journalföring införts. Det innebär att alla vårdgivare kan få tillgång till den journalinformation som är viktig för diagnos och vård, exempelvis tidigare provresultat, läkemedel, diagnoser och behandlingar. Som patient behöver du därigenom inte kunna återge hela din vårdhistorik när du söker vård hos en ny vårdgivare.

    Men det betyder inte att journaluppgifter som dokumenterats hos en vårdgivare automatiskt syns hos en annan. Det är bara den vårdgivare som har en pågående patientrelation med dig som får ta del av uppgifter om dig i en sammanhållen journal. När vårdpersonal hos en ny vårdgivare som du möter vill läsa dina uppgifter krävs rätt behörighet. Du som patient ska samtycka till att din journal får läsas.

    Om det finns fara för liv och hälsa finns det dock möjlighet för vårdpersonalen att ta del av dina journaluppgifter utan ditt samtycke. Det kräver att vårdpersonalen kontaktar den vårdgivare som har den journalinformation som anses vara av betydelse, och ber om en så kallad nödöppning – att tillfälligt få häva spärren. 

    Du har alltid möjlighet att stå utanför sammanhållen journalföring genom att spärra dina journaler.

  • Hur kan jag läsa min journal?

    Som patient har du rätt att läsa din egen journal och få en journalkopia. I vissa landsting kan du läsa information ur din journal via 1177 vårdguidens e-tjänster.

    Du kan också vända dig till den vårdenhet som journalen gäller, göra en beställning via 1177 vårdguidens e-tjänster, eller göra en beställning via vanlig post med berörd vårdenhet angiven som mottagare.

    Din beställning ska innehålla följande:

    • namn
    • personnummer
    • telefonnummer
    • din underskrift
    • hur du önskar få kopiorna (till folkbokföringsadressen med rekommenderat brev, eller hämta på vårdenheten)
    • vilken mottagning/avdelning/klinik du besökte
    • vilket år, helst specifikt datum
  • Vad gör jag om det står fel i journalen eller om jag vill att en anteckning ska tas bort?

    Du har rätt att begära rättelse av felaktig uppgift, inkluderande uppgifter i din patientjournal, genom att vända dig till berörd vårdenhet och begära rättelse. Om enighet om formuleringen i din patientjournal inte kan nås har du rätt att själv skriva in din avvikande mening i journalen.

    Det är viktigt att våra kontaktuppgifter till dig är korrekta. Din adress uppdateras automatiskt via folkbokföringen, men om du ändrar telefonnummer vill vi gärna att du meddelar oss.

    Begära att journalanteckningar tas bort
    Du kan ansöka om att din journal helt eller delvis raderas hos Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

  • Hur vet jag vem som läst min journal?

    Om någon, som inte är direkt delaktig i din vård, eller har andra arbetsuppgifter som inte är kopplade till din journal, öppnar din journal är detta en straffbar handling. Du har rätt att ta del av vilken åtkomst som gjorts till dina journaluppgifter i journalsystemet.

    Du kan beställa loggutdrag via 1177 vårdguidens e-tjänster. Du kan också skicka en skriftlig begäran med vanlig post till din vårdgivare.

    Begäran ska innehålla namn, personnummer, telefonnummer och tidsperiod som loggutdraget ska innefatta.

    Loggutdraget skickas till din folkbokföringsadress.

  • Hur spärrar jag min journal?

    Begäran av spärr görs via den vårdenhet du varit i kontakt med, antingen via telefon eller besök. Du har rätt att spärra hela eller delar av din journal för andra vårdgivare. Därefter ansvarar du själv för att informera om vad vårdpersonalen behöver veta för att kunna ge dig god och säker vård.

    Om du har spärrat din journal och vill häva spärren kan vi hjälpa dig att göra detta. Du måste själv begära hävning av spärrad patientjournal, det kan inte göras av ombud eller person med fullmakt. För att häva spärren måste du besöka din vårdenhet.

    Om du önskar få hela eller delar av din journal förstörd kan du vända dig till IVO:s regionala enhet.

  • Sparar ni de prover jag tagit?

    Som patient behöver du ofta lämna prov, exempelvis blodprov. Vissa prover sparas rutinmässigt i en biobank. En biobank är en samling prover som tas i vården och sparas längre tid än två månader och som kan härledas till en viss person.

    Som patient får du ta ställning till hur dina prov får användas. Biobankslagen säger att du ska få information och ge ditt samtycke till att dina prov sparas och vad de får användas till. Även om du samtyckt till att dina prov sparas har du alltid rätt att när som helst ändra ditt beslut. Men om du begärt att prov ska kasseras är det oåterkalleligt.

  • Vad är nationella kvalitetsregister?

    För att följa upp och förbättra vården rapporterar vi uppgifter till nationella kvalitetsregister. För varje kvalitetsregister finns en centralt personuppgiftsansvarig organisation som ansvarar för det nationella registret.

    Som inrapporterande vårdgivare har vi direktåtkomst till de uppgifter vi rapporterat till kvalitetsregistren. Även den organisation som ansvarar för registret kan ta del av dina uppgifter.

    Det finns inget krav på att du som patient måste samtycka för att bli registrerad, men som patient har du rätt att bli informerad om registren. Då kan du välja om du vill eller inte vill delta.

    Du har rätt att när som helst få uppgifter om dig själv raderade ur registren. I dessa fall ska du vända dig till respektive register.

  • Var kan jag läsa Capio Närsjukvårds patientsäkerhetsberättelser?

    Via länkarna nedan kan du läsa våra senaste tre patientsäkerhetsberättelser.

  • Synpunkter på vården

  • Jag är missnöjd med mitt besök, vem vänder jag mig till?

    Om du inte är nöjd med vården eller bemötandet du fått kan du lämna en synpunkt eller ett klagomål. Kontakta i första hand oss på mottagningen. Oftast kan vi lösa problemet tillsammans. 

    Du kan också vända dig till landstingets/regionens patientnämnd för att få hjälp och stöd. Patientnämnden är en opartisk instans dit patienter, anhöriga och personal kan vända sig kostnadsfritt. Nämndens uppgift är att lösa problem som uppstått i kontakten mellan patient och personal.

    Om ditt klagomål är av allvarlig karaktär kan du vända dig till Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO). Innan du anmäler ett klagomål till IVO ska du ha framfört klagomålet till den verksamhet där du har fått vård, eller till patientnämnden.

  • Jag har kommit till skada i samband med den vård jag fått, vad kan jag göra?

    Om du drabbats av en skada när du vårdats inom offentligt finansierad sjuk- eller tandvård kan du ha rätt till ekonomisk ersättning. Då kan du kontakta Patientförsäkringen LÖF (Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag) och anmäla skadan via webben. LÖF:s blanketter finns även att hämta på mottagningen.

    Om du anser dig ha blivit skadad av ett läkemedel kan du vända dig till Läkemedelsförsäkringen. Om en godkänd läkemedelsskada konstateras kan du ha rätt till ersättning.