- En vänlig och empatisk värdinna

Teresa har varit på Capio Ätstörningscenter sedan 2003 och trivs i rollen som värdinna. – Jag har gått till jobbet med glädje varje morgon, säger hon.

Teresa arbetar på Capio Ätstörningscenters enhet för inneliggande vård i Jakobsberg. Där sköter hon om allt som rör köket och maten, näring och nutrition. Men det är sällan som hon är i köket hela tiden, hon är mest överallt faktiskt berättar hon.
- Jag går runt och pratar med patienterna. Har morgonmöten med patienterna var tredje vecka, är med på samlingen. Pysslar om blommor och lampor och vad det finns att plocka med. Man sköter om det här som ett hem helt enkelt, som ett behandlingshem kan man säga.
Hennes absolut viktigaste uppgift anser hon är att vara en god värdinna.
- En vänlig och empatisk värdinna som går att lita på, och som gör sitt bästa för att patienterna ska få bra och näringsriktig mat. Jag pratar ofta med patienterna, tycker att det är viktigt att känna dem. Jag vill vara delaktig. Jag vill inte vara en köksa som står utanför.

Människorna gör jobbet

Det är människorna som gör jobbet, gör det så roligt, liksom rörelsen i jobbet.
- Jag gillar att vara med människor hela tiden och att röra mig. Jag sitter gärna halva dagen, men inte hela, då får jag myror i brallorna.
Att se hur patienterna tillfrisknar menar hon är den största belöningen med jobbet.
- Jag kramar om alla som slutar och önskar att de gör sitt bästa och sköter om sig. Alla lyckas inte med tillfrisknandet och det är sorgligt och jobbigt, men så är det några som bara blommar ut och klarar det här. Ibland när jag är ute och går inne i Stockholm kommer någon före detta patient fram, "Teresa, hej!" och ger en bamsekram. Och man känner knappt igen dem, de är så fräscha. En del går med barnvagn. Det är enormt.

Aktivt förbättringsarbete

Sedan en tid tillbaka levereras maten av en cateringfirma istället för att lagas på plats. De får färdiga grönsaker av catering till lunchen, men gör själva kvällssalladen, fixar frukostfat, bakar muffins och mellanmålsbars.
Teresa arbetar för att det ska fungera optimalt med cateringfirman, att det blir en varierad kost för patienterna och att det finns specialkost för de med allergier.
- Utmaningen i jobbet ligger bland annat i att förenkla, förbättra och ta bort onödiga arbetsmoment, berättar Teresa. Hon arbetar aktivt för att allt ska bli så smidigt som möjligt, för varje enskild patient och för personalen.

 

Mitt arbete som värdinna!

Det finns 14 sittplatser i köket. Patienterna är på slutenvården cirka åtta veckor. De har sex måltider dagligen: 08.00, 10.00, 11:45, 14:00, 16:30, 19:30.

Jag börjar dagen med att koka gröt och sätter på kaffepannan, dukar fram mejerier och påläggen. Vid första luckan i måltidsschemat går jag in på kontoret och kollar mailen. Därefter tar jag bort disken, plockar undan och torkar bord och stolar. Sedan har vi i personalen en liten frukost med kaffe och smörgåsar. Därefter är det dags att göra faten och förbereda för kvällen och morgondagen.

Jag plockar upp och fyller på, kollar alla datum i kylen. Beställer näringsdrycker och gör iordning till 10-målet, lite frukt och bars. Ibland flera muffins också. Därefter är det förberedelser till lunchen 11:45, sedan rullar samma procedur vidare till kl 14:00. Förbereder middagen, gör sallad och blingar maten med grönt. Vid 17:15 brukar vi vara klara och allt är diskat. Vi behöver inte vara med på kvällsmålet. Behandlingspersonalen kokar en kopp te till patienterna och resten har vi laddat i kylen. Nattpersonalen dukar till frukosten.

Mellan måltiderna går jag runt och pratar med patienterna och fixar och donar där det behövs. Jag sitter också mycket med beställningar av varor och mat. Vi är vanligtvis en i köket, idag är vi två vilket är sällsynt. Det är för att jag har kvalitetstid idag egentligen, eftersom jag också är samordnare för miljö och kvalitet för hela Capio Ätstörningscenter.