Så undviker du att bli alkoholberoende - fem konkreta tips

Medvetenhet om att du kan ligga i riskzonen för att utveckla en skadlig alkoholkonsumtion är nyckeln till att bryta den negativa utvecklingen och hitta tillbaka till en sund relation till alkohol.

Enligt specialistläkare Olle Frisén klarar många människor själva att återta kontrollen över sitt drickande medan andra kan behöva professionellt stöd som en del av lösningen.

- Genom att stoppa utvecklingen i tid, antingen genom att själv förändra sin alkoholkonsumtion eller genom att söka förebyggande hjälp, kan många av dem som befunnit sig i riskzonen faktiskt fortsätta dricka alkohol men på ett mer kontrollerat sätt, säger han.

Vill du hjälpa dig själv till en sund alkoholkonsumtion har Olle Frisén några konkreta tips:

Fem tips för medveten alkoholkonsumtion
1. Drick inte så ofta. Undvik att dricka alkohol fler än två gånger per vecka.
2. Undvik att dricka dig själv till berusning. Drick inte mer än tre (kvinnor) eller fyra (män) glas per tillfälle.
3. Sätt upp strategier för ditt drickande. Undvik exempelvis alltid starksprit eller att dricka alkohol före eller efter vissa klockslag.
4. Betrakta din alkoholkonsumtion utifrån. Fråga dig själv om du skulle kunna dricka på något annat sätt?
5. Finns det nån i familjen som dricker på ett problematiskt sätt? Var extra vaksam på ditt eget drickande. 

På 1177 kan du även göra ett test för att se om du är i riskzonen och få tips kring hur du ändrar dina alkoholvanor.

Känner du att din alkoholkonsumtion påverkar dig på ett sätt som du själv och din omgivning inte mår bra av? Capio Hjärnhälsans program för kontrollerat drickande ger dig snabb och professionell hjälp med att bromsa dåliga alkoholvanor i tid.