Tungbandsgymnastik - övningar efter operation av tungbandet

Träningsprogram för dig som har klippt tungbandet

Övningarna syftar på att träna för att bibehålla den nya räckvidden som tungan har fått i och med operationen och även för att undvika ärrbildning.

Börja träna försiktigt en eller två dagar efter operationen. Det kan sträcka lite i tungan men det ska inte göra ont. Gör varje övning 5 ggr. Gör detta varje dag i 4 veckor efter ingreppet.

  1. Sätt tungan bakom tänderna i överkäken och gapa så stort du kan. Drag tungan bakåt längs gomtaket.
  2. Sträck ut tungan rakt ut.
  3. Sträck tungan upp mot näsan. Försök slicka på näsan.
  4. Lägg lite strössel eller kolasås på överläppen och försök slicka bort det. Låt tungan slicka fram och tillbaka som en vindrutetorkare.
  5. Lägg lite kolasås eller annat gott i mungiporna och försök att slicka bort det.
  6. Drag tungan längs tandraden i överkäken och under käken. Låtsas räkna tänder med tungan.

För lite större barn:

  1. Håll i hakan och gapa något. Säg la-la-la-la utan att hakan rör sig uppåt och nedåt. Om det är svårt, börja långsamt. Se till att hakan hålls stilla.
  2. Pendla med tungan från ena mungipan till den andra utan att hakan rör sig och utan att glida med tungan på läppen. Titta i en spegel när du gör detta.

Frågor och ytterligare information

Om du har några frågor, eller synpunkter som kan hjälpa oss att förbättra vår verksamhet, kan du ringa oss på 08-120 544 60.

Ytterligare information

www.1177.se

Vårdguiden telefonnummer: 1177.

Förbered dig och ditt barn inför sövningen på: www.narkoswebben.se