Mina vårdkontakter

På 1177 Vårdguiden kan du logga in på e-tjänsten Mina vårdkontakter

Logga in i Mina vårdkontakter

Där kan du ta kontakt med din vårdcentral eller mottagning för att till exempel boka och avboka tid, förnya recept och hjälpmedel eller se dina läkemedel. Vilka e-tjänster som erbjuds kan variera från mottagning till mottagning. Informationen skickas mellan dig och din vårdgivare på ett säkert sätt.
Så fungerar Mina vårdkontakter

Du kan logga in på två olika sätt i Mina vårdkontakter. Antingen använder du e-legitimation eller lösenord och sms.

E-legitimation

Med e-legitimation kan du logga in direkt. E-legitimation kan du skaffa hos din bank eller Telia. För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer och uppnått en viss ålder. E-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor kallas Mobilt BankID. 

Läs mer på e-legitimation.se

Lösenord och sms

Om du väljer inloggning med lösenord och sms, behöver du först beställa hem lösenordet. Det kan du göra här. Lösenordet skickas med ett brev till den adress där du är folkbokförd. När du sedan loggar in får du en engångskod till mobilen. Detta för att säkerställa att det är rätt person som använder Mina vårdkontakter.

Engångskoden skickas som sms till mobiltelefonen varje gång du loggar in. Därför behöver det finnas ett aktuellt mobiltelefonnummer registrerat i Mina vårdkontakter. Du registrerar mobiltelefonnumret när du beställer lösenord första gången och kan sedan ändra det vid behov inne i Mina vårdkontakter.

Om du har eftersändning skickas inte brevet med lösenordet ut. Om du inte bor på din folkbokföringsadress rekommenderas e-legitimation.

Glömt lösenord

Du kan växla mellan att logga in med e-legitimation (oftas kallat BankID), Mobilt BankID och lösenord i kombination med engångskod via sms. Alla inloggnngssätten är lika säkra och godkända av Datainspektionen. Använd det som passar dig bäst för stunden.

Om du glömt ditt lösenord beställer du enkelt hem ett nytt här.

Mina vårdkontakter för barn och unga

För ärenden som gäller barn till och med 12 år utför du dessa genom din egen inloggning i Mina vårdkontakter. Logga in här och klicka på "Lägg till barn att vara ombud för" och ange barnets personnummer.

Barn över 13 år behöver ha en egen inloggning – beställ gärna e-legitimation i god tid. Barn kan även beställa ett eget lösenord efter att de fyllt 13 år.

Logga in i Mina vårdkontakter för anhörigs räkning

Gör så här om en anhörig bett dig att utföra dennes ärenden i Mina vårdkontakter.

  1. Logga in på din anhörigs användarkonto
  2. Klicka på "Vårdmottagningar" och välj sedan mottagning
  3. Välj tjänst (till exempel Beställa tid)
  4. Klicka på rubriken "Kontaktinformation" och fyll i ditt namn och telefonnummer i fältet "Skrivet av närstående" respektive "Telefonnummer till närstående"

OBS! Den anhörig som du ska utföra ärendet åt, måste ha lämnat ifrån sig uppgifterna frivilligt. Om din anhörig till exempel är dement och inte själv kan ta ställning i frågan, rekommenderar vi istället att ni sköter kontakterna med vården på traditionellt vis.