Hitta ditt sätt att träna!

Nu när det har gått en tid efter din operation är det dags att se över träningsdelen om du inte redan har gjort det. En del återgår med glädje tillbaka till tidigare träningsvanor medan andra har svårt att hitta motivationen.

Första tiden efter din operation är det mycket fokus på maten och de nya rutinerna. Utöver kostråden blev du rekommenderad att röra på dig så mycket som möjligt efter ork, exempelvis promenader. Nu när det har gått en tid efter din operation är det viktigt att du hittar dina rutiner att träna regelbundet och utökar din fysiska aktivitet om du inte redan gjort det. 

Regelbunden träning är en viktig del för att du ska må så bra som möjligt, få bra effekt efter din operation och minimera förlusten av muskelmassa under viktminskningsperioden. Kanske har du redan börjat träna på nytt eller återupptagit träning du har gjort tidigare. Toppen i sådana fall! Förhoppningsvis känner du redan nu av vinsten av den viktnedgång du har fått hittills efter din operation och att träningen går lite lättare att utföra. Är du inte en av de som studsat tillbaka är det ingen fara. Däremot är det viktigt att nu hittar ditt sätt att träna och hittar dina rutiner för att få in motionen som en del i livsstilsförändringen. Nedan kommer några tips på hur du enklare kan komma igång och hålla i den hälsosamma träningsrutinerna. För att aktiviteten ska räkna som träning ska den ge en ökning av pulsen och andningen.

Hitta träning som passar dig - våga prova något nytt

För att du lättare ska hålla motivationen uppe är det viktigt att du hittar en träningsform som du tycker är kul. Gillar du inte att gymma, gör inte det utan hitta den motionsformen som passar dig här och nu. Dansa zumba, spela badminton, träna hemma, gå rask stavpromenad, simma, yoga - våga prova något nytt. Tänk som Pippi Långstrump ”Det här har jag aldrig provat tidigare, så det klarar jag helt säkert!" En del tycker ingen träning är kul men då är det bra att försöka se det som tandborstning, det är helt enkelt något vi bör göra för en god hälsa. Kanske kan du då hitta glädjen att träna med en vän, få lite egentid eller få tid till att vara ute mer i naturen?

Dela upp träningen om det känns lättare - all träning räknas 

Rekommendationen för fysisk aktivitet är att vi bör röra på oss minst 30 minuter per dag. Har du svårt att få till den tiden på en och samma gång går det bra att ta en 15-minuters powerwalk på morgonen och 15 minuter på kvällen om det passar bättre? Det räknas till och med om du går en rask promenad på 8 minuter. Genom att dela upp kanske du har lättare att få till det än att tänka att du ska avsätta en timme för motion. 

Träna hemma

Under senaste tiden har många verkligen fått känna på hur det känns att spendera mer tid hemma. Inte behövs det ett gym eller sporthall för att träningen ska bli av. Visst, det kanske inte blir många simtag i badkaret men det går att få till riktigt bra träningspass hemma också, både med och utan vikter. Titta gärna i boken ”Ett liv med sleeve” för förslag till övningar utan vikt.

Träna ute

Att snöra på sig skorna och ge sig ut i spåret en tidig vårdag eller att parkera sig ute på gräsmattan i solens glittriga strålar tillsammans med en vän gör gott för kropp och själ. På många platser har det senaste tiden startats många träningsgrupper ute. Se vad som finns nära dig!

Cykla/promenera till jobbet

Ett utmärkt sätt att effektivera träningen tidsmässigt är att cykla eller promenera till arbetet. Miljövänligt och bra för hälsan!

Planera träningen med en vän!

Det är ett gammalt trick, men ett trick som ofta fungerar. Har du bestämt träningsdejt med en vän är det svårare att hoppa över än om du skulle tränat själv. Boka in i almanackan, träna och få det sociala umgänget på en och samma gång.

Skapa rutiner som passar just dig!

Att göra träningen till en rutin, en vana som är ständigt återkommande, gör att vi också på sikt lättare håller i just det beteendet. Ofta är vi duktiga på att avboka tid i kalendern för en kompisträff eller familjeaktivitet, men tänk på att du behöver planera in dina träningstillfällen också för att de lättare ska bli av. 

Bra träning är den som blir av - men låt den också bli av!

Bra träning är verkligen den som blir av. Kroppen mår så mycket bättre av alla typer av rörelser och det finns så många sätt att träna på. Låt däremot träning bli av. Planera, avsätt tid i almanackan och hitta träning du tycker är rolig!

Lycka till!!