Glasdörrar i entré med skylt in, reception i bakgrunden. Glasdörrar i entré med skylt in, reception i bakgrunden.

Inför ditt besök

Här har vi samlat information om vad som kan vara bra att tänka på inför ditt besök hos oss.

Att tänka på inför ditt besök

Läs din kallelse noggrant så att du inte missar din tid eller någon viktig förberedelse. 

  • "Tio goda råd inför ditt besök", ökad delaktighet i vården

    Grunden till en trygg och säker vård är en väl fungerande dialog mellan dig och vårdpersonalen. Läs gärna Förbered ditt läkarbesök på 1177 Vårdguiden där du får tio goda råd för din delaktighet och medverkan till säker vård. 

  • Besöksdagen

    Anmäl alltid din ankomst och betala i receptionen när du kommer till oss. Kom minst 10 minuter innan besökstiden då kö kan förekomma i receptionen. Ska du opereras med planerad övernattning - gå direkt till vårdavdelningen.

  • ID-kontroll

    Ta alltid med giltig ID-handling (ID-kort, körkort, pass, LMA-kort) vid ditt besök. Myndig medföljare till barn under 18 år ska kunna legitimera dig.

  • Betalning

    Vi föredrar betalkort som betalning, möjlighet till inbetalningskort och kontant betalning finns. Frikort gäller. Visa ditt högkostnadskort eller be att få ett kort att stämpla.

  • För allas trevnad - starka dofter och mobiltelefon

    Undvik att använda starka dofter då många är allergiska mot detta. 
    Stäng av mobiltelefonen under ditt besök.

  • Avbokning

    Avbokning av tidsbokat besök måste ske minst 24 timmar innan besöket och kan lämnas på enhetens direktnummer eller via 1177 e-tjänster. Uteblivet besök eller sent återbud får du betala enligt Västra Götalandsregionen regler för patientavgifter.  

  • Tolk

    När du ringer och bokar din tid hos oss så meddela om du behöver tolk och på vilket språk. Ibland kanske du vill ta med dig någon nära vän eller anhörig som tolk. För att undvika missförstånd och säkerställa att all information tolkas korrekt rekommenderar vi auktoriserad tolk. Vi anlitar Tolkförmedling Väst.

    På 1177 Vårdguiden kan du läsa mer om regler och rättigheter vid behov av tolk.

 

Mer information kring besök på Capio Lundby Närsjukhus

Service A-Ö

  • Apotek

    Närmsta apotek finns i direkt anslutning till sjukhuset, på Wieselgrensplatsen.

  • Avgifter

  • Bankomat

    Bankomat finns i direkt anslutning till sjukhuset, på Wieselgrensplatsen.

  • Bestrida faktura

    Önskar du bestrida en faktura ska du fylla i följande blankett, som skrivs ut och skickas till vår Fakturaenhet, mer info i blanketten Bestrida faktura,pdf

  • Fotografering/Filmning

    Det är inte tillåtet att filma eller fotografera i hälso- och sjukvårdens lokaler i Västra Götalandsregionen utan medgivande. 

  • Hitta till oss

    Capio Lundby Närsjukhus ligger centralt på Hisingen, cirka 10 minuter från Göteborgs centrum. Du kan komma till oss både med kollektivtrafik, Flexlinjen och bil.

    Kollektivtrafik

    Flertalet bussar, spårvagnar och Flexlinjer går hit. Sjukhuset ligger ett par minuters promenad från hållplatsen Wieselgrensplatsen.

    Sök din kollektivresa här:
    Västtrafik, Reseplaneraren
    Flexlinjen

    Bil

    Sök din personliga resväg till:
    Wieselgrensplatsen 2A, 417 17  Göteborg

    GPS-koordinater

    N 57° 43.289'
    E 11° 56.202' 
    6406217, 1269545

    WGS 84 - decimal: 
    57.72149, 11.93671

    SWEREF99:
    6401828, 317565

    Parkering

    Besöksparkering finns i närområdet.

  • Mat och dryck

    Det finns ett brett urval av kaféer, restauranger och mataffärer på Wieselgrensplatsen. På vårdavdelningen serveras vid behov enklare förtäring för patienter.

  • 1177 Vårdguiden

    Med mobilt bankID kan du via e-tjänsterna kontakta din mottagning när det passar dig och du får svar inom några dagar. Du kan t ex  av-/omboka tid, förnya recept, skriva egenremiss, läsa din journal (läs mer nedan) eller beställa journalkopior. 

    Alla våra specialistenheter är anslutna till dessa dygnet-runt-öppna tjänster, direktlänkar finns på varje enhets sida, välj under Vårdutbud. 

  • Journal på nätet/Journalbeställning

    Med mobilt bankID kan du på ett säkert sätt via en av 1177 Vårdguidens e-tjänster "Journalen" läsa din journal på nätet. Läs mer om detta hos 1177 Vårdguidens e-tjänster.

    Önskar du kopior av din journal före december 2016 kan du beställa det antingen via inloggning på 1177.se eller genom en journalbeställning som du fyller i, signerar och skickar till oss. Då tillkommer en avgift på 50 kr fr o m 10 sidor, därefter 2 kr/sida, max 300 kr. Porto över 20 g och ev postförskott tillkommer. 

    Mer information om journal på nätet hittar du här

    Läs mer om hur vi hanterar information om dig under Vanliga frågor och svar.

  • Mobiltelefon

    Sekretess och integritet är självklara begrepp hos oss. Vi ber dig använda mobiltelefon med respekt för omgivningen. Besökare till Öron-näsa-halsenheten ombedes stänga av sin mobiltelefon då den stör hörselapparatur.

    Mobiltelefon får inte användas för ljudupptagning eller som kamera utan medgivande.

  • Patientvägledare

    Vår patientvägledare kan hjälpa till när det uppstått problem i vården. 

  • Parkering

    Besöksparkering finns i direkt anslutning till sjukhuset. Betalning kan ske med alla kort och mynt.

  • Rullstol

    Det finns en rullstol i entrén för kortare utlåning till patienter som besöker oss.

  • Sjukresor

    I vår entré finns direkttelefoner till taxi, Flexlinjen och sjukresekontoret. Receptionen hjälper gärna till om du behöver hjälp.

    Regler för sjukresor hittar du här.

  • SMS-påminnelser

    Vi erbjuder en kostnadsfri mobiltjänst för dig som vill kunna få SMS-påminnelse direkt till din mobiltelefon. Enligt lag måste du själv godkänna detta.

    Läs mer om sms-påminnelser.

  • Telefonkösystem, Tele-Q

    För att öka tillgängligheten har vi direktnummer med knappval till merparten av våra enheter. Vi använder telefonkösystemet Tele-Q. Läs mer om det här.

  • Tillgänglighetsdatabasen, TD

    TD är en databas som erbjuder information om olika verksamheters fysiska tillgänglighet. Huvudprincipen är att varje verksamhet ska beskrivas så väl att du själv kan avgöra om du kan besöka platsen eller inte. Vi finns nu med i Tillgänglighetsdatabasen, sök på "Lundby sjukhus" så hittar du samtliga våra enheter.

  • Öppettider reception och växel

    Reception

    Måndag - fredag 7.00 - 16.00, helgfri vardag. Kvällsmottagningar kan förekomma.

    Växel

    Måndag - fredag 8.00 - 17.00, helgfri vardag. 

Vanliga frågor

Vi får många frågor från våra patienter. Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna med svar. 

Kontakta oss!

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor eller funderingar kring din vård. Här hittar du direktnummer till våra mottagningar och övriga kontaktuppgifter.