Kvalitet, medkänsla och ansvar

– Capios värderingar är kvalitet, medkänsla och ansvar. Just medkänsla är något som alltid präglat verksamheten och det har utvecklats till ett starkt samhällsengagemang, berättar Jeanette Lindahl, marknadsansvarig på Capio Ögon.

Under åren har man bland annat samlat in glasögon till Vision For All som reser runt i världen och provar ut glasögon till personer som inte annars har möjlighet att få några, man har gett ekonomiska bidrag till Aktiva Synskadades ungdomsverksamhet och skänkt pengar till Barncancerfonden och Rosa Bandet.

– I Göteborg och Uppsala har vi sedan tidigare samlat in glasögon till förmån för Stadsmissionen. Våra optiker har sedan besökt regionala stadsmissioner för att mäta synen och prova ut glasögonen på de som såg dåligt. Det var gripande att se deras glädje, säger Jeanette och fortsätter:

– Vissa var så glada så att de till och med grät av lycka över att äntligen kunde se igen.

Eftersom det har varit så enormt uppskattat så har Capio fortsatt med insamling av glasögon till förmån för Stadsmissionen i fler städer där de har kliniker.

– Vi är oerhört tacksamma mot alla våra patienter som har velat vara med i hjälparbetet genom att skänka de glasögon de inte längre behöver och på så sätt hjälpa någon annan att se. Alla människor förtjänar möjligheten att kunna se, och alla människor förtjänar medkänsla och ett gott bemötande.