Par ute i solen

Solens för- och nackdelar

Lagom är bäst, heter det ju så fint. Och det går verkligen att applicera på solljus. Solens värmande strålar är viktiga för vårt välmåendes skull, men för mycket av det goda kan vara skadligt.

De allra flesta har säkert hört D-vitamin och solljus nämnas i samma mening åtminstone en gång. D-vitamin reglerar kalkbalansen i skelett och tänder, vilket gör att de växer som de ska och inte blir sköra. Kroppen kan inte själv producera D-vitamin och därför är det viktigt att vi får tillräckligt på annat sätt.

Solen är en god källa till D-vitamin. En svensk sommar behöver faktiskt en person med ljus hy bara vara ute i solen (utan skyddande kläder eller solkräm) 15-30 minuter om dagen för att tillgodose sitt behov. Ju mörkare hud du har desto mer sol behöver du dock för att få i dig din dagliga D-vitamindos.

Varma sommardagar vill många solbada betydligt längre än vad som behövs för att undvika D-vitaminbrist. För solen påverkar ju även vårt mående, den gör oss helt enkelt lite gladare. Samtidigt kan sol i för höga doser kan vara skadligt för kroppen.

Solljus består av infrarött ljus och ultraviolett ljus, så kallat UV-ljus. UV-ljuset delas i sin tur in i UVA och UVB. Dessa typer av strålning påverkar oss på olika sätt. UVA-strålarna går djupt ner i huden och gör så att huden åldras, vilket bland annat gör att du får rynkor. UVB-strålarna stannar i de yttre hudlagren och ger huden sin bruna färg, men kan också orsaka brännskador och hudcancer.

Om du ska vara ute i solen är det viktigt att du skyddar dig mot båda typerna. Läs mer om hur du skyddar dig här.