Kvinna som upplever klimakteriebesvär.

Är jag i klimakteriet?

Kroppen förändras genom hela livet, i vissa perioder märker man av det lite extra. Anar du att du hamnat i övergångsåldern, eller klimakteriet, kan symptomen nedan kännas bekanta.
  • Svettningar och/eller värmevallningar. När hormonmängden förändras kan du uppleva att kroppen får problem att reglera temperaturen. Vid en vallning blir du varm över bröstet och upp mot hals, ansikte och ut i armarna, du kan också få svettningar över kroppen. Värmevallningar kan efterföljas av kylvallningar och frossa.
  • Humörsvängningar och/eller nedstämdhet. Liksom i puberteten kan hormonbalansen påverka humöret i varierande utsträckning. Du kan känna dig lättretlig eller nedstämd.
  • Sömnsvårigheter. Att vakna mitt i natten kan hänga ihop med nattliga svettningar medan oro i kroppen kan göra det svårt att somna.
  • Torra slemhinnor. Har också att göra med förändrad hormonnivå och märks kanske främst i underlivet men kan också påverka övriga slemhinnor.
  • Urinvägsbesvär. I samband med att slemhinnorna blir tunnare och musklerna kring slida och urinrör blir svagare kan du märka av att det blir svårare att hålla tätt och urinvägsinfektioner kan bli vanligare.
  • Oregelbundna menstruationer. Menstruationerna kan vara både rikligare eller mindre än tidigare innan de upphör.

Blev det full bingo på symptomen eller bockar du bara av något eller ett par? Hur klimakteriet påverkar är väldigt individuellt: medan några lider av flera besvär märker andra knappt av det alls.

När börjar och slutar klimakteriet?

Klimakteriet, eller övergångsåldern, börjar när äggblåsorna i äggstockarna börjar ta slut och östrogenproduktionen sjunker. Mensen blir oregelbunden för att så småningom upphöra. Det kan pågå under lång tid och varierar från individ till individ, kan börja så tidigt som kring 40- och fram till senare delen av 50-årsåldern.

Vissa problem är övergående under några år, medan andra kan vara livet ut.

Ta hand om dig – så gör du

Klimakteriet kan vara en överväldigande period med påverkan både fysiskt och psykiskt. Å ena sidan kan det kännas skönt att slippa PMS och mensbesvär, å andra sidan kan det kännas sorgligt att säga hejdå till sin fertilitet och påfrestande att dras med klimakteriebesvär. Ha tålamod och var snäll med dig själv. Vissa besvär kan du mildra själv, för andra behöver du kanske söka hjälp.

Prioritera din sömn

Sömnen påverkar så många aspekter av hur vi mår och långvariga sömnproblem kan påverka både energinivå och hur du mår mentalt. Om du har det svårt med sömnen kan du få tips under vår sömnsida här.

Var snäll mot torra slemhinnor

Torra slemhinnor i underlivet är lika obehagligt som det låter, behandla dem försiktigt. Tvätta dig inte mer än en gång om dagen och använd intimtvål eller olja utan parfym. Det finns receptfria krämer både med och utan östrogen på apoteket, som du kan prova om det känns torrt och kliar. Om det svider när du har sex kan du testa glidmedel, det ska inte göra ont.

Rör på dig

Fysisk aktivitet påverkar oss både fysiskt och psykiskt, det kan minska vallningar/svettningar och även stabilisera humörsvängningar.

Sök hjälp om det blir besvärligt

Om du fortfarande vaknar i en pöl av kallsvett om nätterna, om humöret svänger lite väl häftigt och du känner att ditt liv helt enkelt påverkas för mycket av dina besvär, då är det kanske läge att söka hjälp. Klimakteriet är ingen sjukdom men du kan behöva hjälp för att lindra dina symtom eller bedöma om dina besvär verkligen har med klimakteriet att göra.