Kvinna pratar i telefon i stadsmiljö

Nya sociala vanor - 8 tips på hur du håller kontakt på distans

Att vara del av en gemenskap är ett mänskligt behov. Ensamhet är ett av de största hoten för oss människor och vårt mående. Vi är helt enkelt flockdjur. Just nu kanske du ser dina vänner mer sällan än du brukar, kanske bor du även själv. Det betyder dock inte att du ÄR ensam. Såväl nära och kära som ytligt bekanta finns där – de är bara ett samtal eller en digital konversation bort!

Coronapandemin har definitivt givit oss helt förändrade förutsättningar vad gäller social samvaro. Samtidigt har det aldrig varit lättare att hålla kontakt på distans. Nya tekniska möjligheter gör det faktiskt rätt så enkelt att höra av sig och dela sin vardag med nära och kära, oavsett avstånd. Här följer åtta tips på hur du kan skapa nya sociala vanor med enkla medel!

  1. Ring en vän via videosamtal. Nuförtiden finns det många gratisappar och datorprogram som gör det möjligt att prata länge och väl utan att det kostar skjortan. Berätta om vad du gör just nu, vad du gjort och tänkt på i veckan och vad du har för planer framöver. Fråga samma sak tillbaka och det känns snart som om du och din vän faktiskt har setts i verkligheten.

  2. Skapa ett live-event. Kanske kan farmor, mormor och grannen vara med när du och barnen bakar pepparkakor, lägger in sill, tar en kaffe, pysslar eller har ett litet födelsedagsfirande? Här är det bara fantasin som sätter gränser!

  3. Bjud in till en walk n’ talk. Ta en promenad med din bästa vän – på distans. Ring upp varandra och prata under tiden du går genom skogen, ute vid havet eller genom staden. Slå på videokameran om du ser någon fint eller kul och dela med dig!

  4. Skicka ett vykort eller ett brev till någon du har kär. Alla älskar att få riktig post! Tro oss, din hälsning kan betyda mer än du tror. Omtänksamhet är så fint och värmer någon otroligt!

  5. Slöjda en liten grej eller be ett barn måla en teckning. Skicka med posten och gör någon glad!

  6. Bjud in till fysisk aktivitet från vardagsrummet! Bestäm med din träningskompis att ni träffas som vanligt och tränar fast i olika hem! Träningen blir av och blir roligare än om du gjorde den själv. På nätet finns en uppsjö kostnadsfria träningsvideor att ta del av.

  7. Köp hem lite mat online och ring upp en vän medan du lagar maten. Varför inte äta distansmiddag tillsammans när ni ändå håller på?

  8. Var lite mer aktiv än vanligt på sociala medier och hör av dig till dem du följer och uppskattar - men skippa de konton som får dig att känna dig ensam, ledsen eller avundsjuk. Tänk på att ge sinnet sådana intryck som får dig att må bra, inte tvärtom.

Lycka till! Vi vet att digitala möten inte riktigt kan mäta sig med dem vi har i verkligheten men annorlunda tider kräver annorlunda lösningar. Ge det ett försök – kanske kan dina nya sociala vanor vara det som får dig att ta tag i din träning, börja laga rolig mat eller få kontakt med den där vännen du tänkt höra av dig till så länge?


Du vet väl att du även kan nå oss på Capio alla dagar, året runt 7-22? Våra läkare, psykologer, barnmorskor och fysioterapeuter står redo. Ta hand om dig – och välkommen när du behöver oss!