Kvinna i regnet.

Har du drabbats av utmattningssyndrom?

Psykisk ohälsa är enligt WHO det snabbast växande hotet mot människors hälsa i framtiden och stressrelaterad ohälsa fortsätter att öka globalt. Utmattningssyndrom är en av våra vanligaste sjukskrivningsorsaker och trenden fortsätter dessvärre att peka uppåt.

Utmattningssyndrom är resultatet av långvarig stressbelastning utan återhämtning. Uttrycket att gå in i väggen är en målande beskrivning av när symptomen fått eskalera under för lång tid och hjärnan och kroppen slutligen går in i kollektiv strejk. Känner du att du är i riskzonen eller har du kanske redan blivit sjuk?

Symptom på utmattning

En utmattning påverkar både psykiskt och fysiskt och att upptäcka signaler är inte lätt när de smyger sig på och eskalerar över tid. Här är några saker du kan vara uppmärksam på.

Sömn/trötthet. Kan innebära att du har svårt att komma till ro och somna på kvällen, vaknar under natten eller känner dig trött efter en natts sömn. Det kan också innebära att du har väldigt lätt för att somna när som helst på dagen men aldrig uppnår känslan av att ha sovit tillräckligt.

Korttidsminne. Du kanske förlägger telefonen oftare än tidigare, glömmer mitt i en aktivitet vad det är du håller på med eller har svårt att komma ihåg hur du utför vanliga uppgifter.

Humör. Har du lättare att tappa tålamodet, har en kortare stubin och/eller är känsligare än du varit tidigare?

Hjärtklappning. Känsla av hjärtklappning och ångestpåslag av mindre påfrestningar eller utmaningar.

Andning. Svårt att djupandas. Är andningen koncentrerad högt upp i bröstet och andetagen korta, är det ansträngande eller till och med omöjligt att ta djupa andetag?

Koncentrationssvårigheter. Det är svårt att samla tankarna och svårt, eller till och med omöjligt, att till exempel ta till sig innehållet i en text.

Känner du igen dig i flera av symptomen kan det vara bra att prata med din läkare.

Öva på medveten närvaro

När tankarna hela tiden är någon annan stans än där DU är; vad som händer i morgon, vad som inte hanns med igår, och du hela tiden är på väg till något, från något, kan det vara svårt att hitta ro.

Försök ge dig en stunds utrymme att vara precis där du är, just nu. Om du tar en promenad, ta med dina sinnen på turen. Lyssna på hur stegen låter mot regnvåt asfalt eller på en barrtäckt stig, vilka andra ljud finns omkring dig? Doftar det något speciellt? Känn luften fylla lungorna och känn in en lugn andning. Observera färgerna omkring dig, vad ser du? Det kan låta som ett konstigt råd men en stressad hjärna kan behöva bli påmind om att ta in intrycken och känna på dem, det är inte ovanligt för en stressad person att riva av en promenad utan att ha upplevt sig vare sig sett, hört eller känt någonting.

Försök utöka de stunderna så att de följer med dig hela dagen, var du än är eller gör.

Spara på din mentala energi

Tänk dig att du har ett konto med energi att förbruka och vad det är som genererar utdrag från dina värdefulla besparingar. När du möts av en tanke eller en utmaning, fundera på om du har en möjlighet att göra något åt problemet:

  • Om inte, bestäm dig för att släppa det och låt inte tankarna stjäla energi som inte leder någon vart.

Har du möjligheten behöver du känna efter om du har orken att göra det, är det här du vill spendera ditt energikapital?

  • Om du inte har orken behöver du bestämma dig för att släppa det från din tanke.
  • Känner du att du vill investera din energi gör du ett medvetet val att göra det.

Det kan kännas krångligt till en början men kan vara bra att påminna sig om när du märker att något stjäl din energi och kontot riskerar att övertrasseras. Kom också ihåg att stress och stressande situationer är en del av livet. Stress är i sig inte farligt. Det viktiga är att du hittar medvetna strategier för att balansera mellan stress och återhämtning.

Är du sjukskriven med utmattningssyndrom?

Om du nyss blivit sjukskriven och känner dig som ett utbränt tomtebloss kan det vara väldigt svårt att se hur tillvaron någonsin skulle kunna te sig som normal igen. Det kan kännas skrämmande att befinna sig i vad som skulle kunna beskrivas som en mental ground zero. Om arbetet varit en stor del av din identitet kan det upplevas som om hela livet är i gungning då du inte befinner dig i den rollen längre. Kommer jag att kunna bli som förut igen? Kommer jag att bli den jag var?

Under en sjukskrivning är det viktigaste att fokusera på vad som får dig att må bra, sänka kraven på dig själv och skynda långsamt. Om sjukdomen påverkat ditt minne kan det vara skönt att veta att det går att träna tillbaka, hjärnan behöver bara lite tid och ditt tålamod. Andra symptom går också att arbeta med, du får hjälp av din behandlare att hitta de verktyg som är bäst för dig, i din situation.

Många upplever att ”som förut” inte är vare sig möjligt eller önskvärt att uppnå eftersom ingredienser i just den tillvaron gav upphov till sjukdom. Alla erfarenheter formar oss som människor och den här erfarenheten kommer också att påverka dig framåt. Du kommer kanske uppleva att du värderar vad som är viktigt på ett nytt sätt, du kommer förmodligen bli bättre på att känna igen stressignaler och förhoppningsvis mer medvetet fördela din energi och känna efter hur du mår. När du närmar dig friskskrivning har du kanske hittat ett helt nytt sätt att ta dig an livets utmaningar och ser tillvaron i ett nytt ljus där antalet verkliga måsten är avsevärt färre än tidigare.