Äldre par går på strand.

Så förhindrar du en fallskada

Alla har vi trillat någon gång. Åtskilliga gånger när vi var barn, men säkert även i vuxen ålder – kanske för att vi inte såg oss för, eller för att en förrädisk isfläck dolde sig under nysnön. Ju äldre vi blir desto farligare är det att falla. Vi tipsar om hur du bäst undviker skada!

Fallolyckor utgör cirka 70 procent av alla olyckor i Sverige, vilket gör fallolyckor till en av de i särklass vanligaste olyckstyperna. Det finns flera faktorer som ökar risken att falla:

  • Hög ålder (70 procent av de som drabbas är 65 år eller äldre)
  • Nedsatt kognition, muskelstyrka, gångförmåga eller syn
  • Vissa läkemedel och sjukdomar

Ett fall behöver inte nödvändigtvis vara farligt, men risken att skada sig allvarligt är större för dig som är äldre och lider av benskörhet (osteoporos). Benskörhet är vanligare bland kvinnor och innebär att mer ben bryts ner än vad som byggs upp. Benskörhet kan vara medfödd, men kommer oftast med åldern.

Benskörhet går att förebygga

Det finns flera sätt att förebygga benskörhet

Motionera mera

Genom att vara fysiskt aktiv kan du stärka ditt skelett. Det är viktigt att välja en träningsform som belastar skelettet, till exempel:

  • Promenader
  • Styrketräning
  • Löpning
  • Dans
  • Hopp
  • Att gå i trappor

För god effekt är det bra att styrke- och balansträna minst två gånger i veckan, samt att komplettera med annan fysisk aktivitet, som gör dig lätt andfådd, cirka 150 minuter per vecka. Tänk på att du kan väva in träningen i dina vardagsrutiner - att påta i trädgården eller att gå till matvarubutiken i rask takt räknas som fysisk aktivitet. 

Fimpa

Tobaksrök har negativ inverkan på benuppbyggnaden i kroppen.

Ät varierat

Det är viktigt att få i sig tillräckliga mängder kalcium och D-vitamin. Exempel på kalciumrik mat är mejeriprodukter, broccoli, ärtor, bönor och spenat. För att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalcium behöver den D-vitamin. Du kan öka D-vitaminnivåerna i blodet om du är ute i solen under sommarhalvåret.

Så undviker du fallet

Träning

Träning är inte bara bra för att förebygga benskörhet. Genom att motionera ökar balansen, muskelstyrkan och koordinationsförmågan, så att risken att trilla minskar.

Skydd inomhus

Du kan minska fallrisken genom att ta bort saker du enkelt snubblar på inomhus, såsom sladdar eller mattor. Det är bra att placera halkskydd under mattor och i badkaret. Du kan också installera handtag på väggen i duschen.

Skydd utomhus

När du är ute, särskilt på vintern, är det bra att använda broddar (löstagbara halkskydd till skorna). Det kan också vara fördelaktigt att bära en ryggsäck med något mjukt i, såsom en kudde, så att du landar mjukt om du faller bakåt. Salta eller sanda gärna utanför din ytterdörr när det är kallt, om det är möjligt.

Be om hjälp 

Om någon uppgift i eller utanför hemmet känns riskabel, försök att be en närstående om hjälp. Det kan till exempel handla om att byta en glödlampa i taket. Det är också bra att ha en telefon nära till hands, både utomhus och inomhus. 

Så kan vi hjälpa dig

Om du är bekymrad över fall och benskörhet är du välkommen att kontakta någon av våra rehabmottagningar. Vi kan hjälpa dig att komma igång med rätt typ av träning. Vissa rehabmottagningar hjälper även dig som vill sluta röka. Du kan också gå vår rökavvänjningskurs här.

Hitta rehabmottagning