Vad är primärvård?
Primärvården innefattar vårdcentraler/hälsocentraler, barnavårdscentraler, rehab/fysioterapimottagningar, barnmorskemottagningar, jourmottagningar, företagshälsovård och ungdomsmottagningar.
Vanliga frågor Primärvård
Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får från våra patienter. Hittar du inte svaret på just din fråga? Hör av dig till oss! Alla frågor är välkomna – ingen fråga är för liten eller för stor.
Primärvården innefattar vårdcentraler/hälsocentraler, barnavårdscentraler, rehab/fysioterapimottagningar, barnmorskemottagningar, jourmottagningar, företagshälsovård och ungdomsmottagningar.
Vårdcentral/hälsocentral
Vårdcentralen/hälsocentralen är ofta den första mottagning du går till om du inte mår bra. Där får du hjälp med lättare akuta sjukdomar, skador och besvär men också med lite mer långvariga åkommor, vaccinationer och psykisk ohälsa. Vårdcentralen/hälsocentralen har oftast öppet dagtid på vardagar och hjälper vid behov dig vidare till en mer specialiserad vårdmottagning. Kanske kräver dina besvär ytterligare utredning eller särskild behandling.
Jourmottagning/Närakut
Till jourmottagningen/närakuten kommer du med akuta besvär som inte kan vänta tills din vårdcentral/hälsocentral öppnar igen. Denna mottagning har oftast öppet kvällar och helger.
Akutmottagning
Om du råkar ut för en allvarlig olycka eller plötsligt blir svårt sjuk bör du söka vård på en akutmottagning. Akutmottagningar finns på sjukhus och är öppna dygnet runt, alla dagar i veckan.
Sjukvårdsupplysning
Om du är osäker på vilken mottagning du bör vända dig till kan du alltid ringa 1177 för rådgivning och vägledning. Vid livshotande tillstånd ringer du 112.
I Västra Götalandsregionen finns Vårdval Rehab. Det innebär att du själv kan välja vilken rehabenhet du vill besöka.
När du behöver hjälp av arbetsterapeut eller fysioterapeut kontaktar du din rehabenhet direkt, du behöver inte gå via din läkare och du behöver ingen remiss.
När du lämnar prov i vården kan vissa prov komma att sparas i en biobank. Läs mer om biobanker och biobankslagen på 1177.se och biobanksverige.se
Ett digitalt vårdbesök fungerar precis som ett vanligt vårdbesök, men sker på distans via chatt (ibland videosamtal beroende på ärende). Du får bedömning, råd och hjälp av oss via din dator, läsplatta eller smartphone. Du kan alltid ta den tid du behöver för att svara på våra frågor och sätta dig in i de råd du får. I vissa fall, till exempel om du söker hjälp för hudbesvär, har du möjlighet att skicka ett foto till oss för att underlätta bedömning.
Vänligen kontakta vår kundsupport så hjälper de dig. Vår kundsupport hjälper dig vid allmänna frågor och med teknisk support. Du når kundsupport måndag-fredag kl. 8.00-17.00 via helpdesk@capio.se alternativt tel. 010-264 77 10. Kundsupporten kan inte hjälpa dig med medicinska frågor.
Du kan alltid påbörja ditt onlinebesök när som helst på dygnet och väljer själv om du vill ha kontakt med oss live, under chattens öppettid, eller svara när det passar dig bäst.
Digitalt besök hos vårdcentralen
Chatta med din vårdcentral, 8-15 helgfri vardag.
Digitalt besök hos Capio Go
Öppet 7-22 året runt, snabb hjälp i samarbete med din vårdcentral.
När vi bedömer att du är i behov av receptbelagd medicin får du recept. Vi följer Läkemedelverkets nationella riktlinjer och anvisningar för förskrivning. Om du är i behov av beroendeframkallande preparat vill vi att du träffar en läkare i ett fysiskt besök. Våra psykologer och fysioterapeuter skriver inte recept på läkemedel.
Om du ger din tillåtelse genom en fullmakt kan någon annan hämta ut ditt recept. Mer information och blanketter för fullmakt hittar du på E-hälsomyndigheten.
Regionens regelverk för patientavgifter gäller även vid digitala besök. Du hittar information på 1177.
Här gäller samma regler sm vid fysiska besök, du hittar mer information på 1177.
Har du ett personligt BankID kan du söka vård online hos oss på Capio för dig själv eller ditt barn.
Du loggar först in med Mobilt BankID och svarar på ett antal frågor om ditt ärende. Därefter får du hjälp av oss via chatt. Du får alltid medicinsk bedömning, råd och hjälp med de eventuella recept du behöver. Om du är i behov av provtagning, fysiskt besök på någon av våra mottagningar eller bedömning av en annan specialist, hjälper vi dig vidare.
Du är välkommen att kontakta vår kundsupport. Vi tar tacksamt emot alla synpunkter och feedback vi kan få, inklusive önskemål om framtida tjänster/funktioner. Du når kundsupport via helpdesk@capio.se.
Du har alltid rätt att få hjälp av din vårdgivare om du inte är nöjd med ditt besök. Vänd dig i första hand direkt dit, så försöker vi rätta till det som inte har blivit bra. I båda fallen har du även möjlighet att få kontakt med verksamhetschef. Du hittar kontaktuppgifter på verksamhetens hemsida under kontakta oss.
Nej, allt som behövs för att göra ett digitalt vårdbesök är BankID och tillgång till internet. Ibland kan vi hjälpa dig bättre om du är listad hos oss på Capio. Det kan exempelvis gälla provtagning och hjälp med tidsbokning.
Ja, det krävs ett personligt BankID för att göra ditt digitala vårdbesök hos oss. BankID används för att vi ska kunna identifiera dig på ett säkert sätt och skydda din integritet.
Söker du vård för barns räkning använder du ditt eget BankID för legitimering. Du kan inte använda ditt eget BankID för att söka vård för någon annan vuxen.
Direkt efter ditt digitala besök kan du se journalanteckningen via 1177:s tjänst Journalen.
Din journal omfattas av tystnadsplikt och vi följer de lagar och regler som gäller för vårdgivare i Sverige. Endast behörig personal som behöver ha tillgång till dina uppgifter för att utföra sitt vårdarbete har tillåtelse att läsa din journal. Om du vill ha en journalutskrift, loggutdrag, spärra din journal eller journalutdrag kontaktar du vår kundsupport. Kontakta den vårdgivare som du vill ha journaluppgifter från.
Ja, om du har tillgång till BankID och internet kan du göra ett digitalt vårdbesök från utlandet.
Ungdomsmottagningar finns i hela Sverige. Hit är du som är ung välkommen med olika frågor och problem. Du kan till exempel få prata med någon om du mår dåligt. Du kan också ställa frågor om kroppen eller prata om sex och relationer. Du kan få hjälp med att skaffa preventivmedel och du kan hämta gratis kondomer. Om du har haft oskyddat sex kan du gå till ungdomsmottagningen för att testa om du har någon könssjukdom.
Kort sagt – till ungdomsmottagningen är du som är ung alltid välkommen med det du funderar på eller oroar dig för just nu. Många gånger kan vi hjälpa dig på ungdomsmottagningen och ibland hjälper vid dig vidare till rätt hjälp.
Nej, dina föräldrar/vårdnadshavare måste inte få veta att du har varit här. Vi har tystnadsplikt. Om vi tycker att det finns behov av att ta kontakt med dina föräldrar, frågar vi först dig om det är okej. Om du då säger nej, låter vi bli att kontakta dem.
Obs! Vi har anmälningsplikt. Det innebär att om vi tror att en person under 18 år far illa, måste vi anmäla det till socialtjänsten. Anmälningsplikten går före tystnadsplikten.
Vi har försökt skapa en trivsam miljö där du ska kunna känna dig trygg. De vuxna som arbetar på ungdomsmottagningen är vana vid att prata med ungdomar om viktiga och känsliga saker. Deras yrke är kurator, barnmorska eller läkare.
Att besöka ungdomsmottagningen för första gången kan förstås kännas olika för olika personer. För några kanske det inte känns konstigt alls, för andra kan det kännas lite pirrigt eller konstigt. Men oftast går det över ganska fort när du väl har kommit hit.
Om du tycker att det känns så jobbigt att du inte är redo att besöka oss, får du gärna ringa och prata med oss. Ofta kan ett telefonsamtal ge den trygghet som du behöver för att sedan känna att det är okej att komma hit på besök.
Nej, det behöver du inte. Men om det är aktuellt för dig med p-piller behöver vi ställa frågor om hur hälsan ser ut i din familj. Om din mamma har haft blodproppar bör du antagligen inte äta p-piller och i så fall kan du istället få minipiller.
Via länkarna nedan kan du se prisuppgifter för respektive region där vi är verksamma.
Region Blekinges patientavgifter
Region Gävleborgs patientavgifter
Region Hallands patientavgifter
Region Kronobergs patientavgifter
Region Skånes patientavgifter
Region Stockholms patientavgifter
Region Uppsalas patientavgifter
Region Värmlands patientavgifter
Region Västerbottens patientavgifter
Region Västmanlands patientavgifter
Region Örebro läns patientavgifter
Region Östergötlands patientavgifter
Västra Götalandsregionens patientavgifter
All vård i Sverige är avgiftsfri för barn upp till 18 år. I vissa regioner upp till 19 eller 20 år. Alla besök och undersökningar på ungdomsmottagningar är kostnadsfria.
Region Blekinge
All vård är avgiftsfri för barn och ungdomar till och med det år man fyller 19 år.
Region Gävleborg
All vård är avgiftsfri för barn och ungdomar under 20 år.
Region Halland
All vård är avgiftsfri för barn och ungdomar under 20 år.
Region Kronoberg
All vård är avgiftsfri för barn och ungdomar under 20 år.
Region Skåne
All vård är avgiftsfri för barn och ungdomar under 20 år.
Region Stockholm
All vård är avgiftsfri för barn och ungdomar under 18 år.
Region Uppsala
All vård är avgiftsfri för barn och ungdomar under 20 år.
Region Värmland
All vård är avgiftsfri för barn och ungdomar under 20 år.
Region Västerbotten
All vård är avgiftsfri för barn och ungdomar under 20 år.
Region Västmanland
All vård är avgiftsfri för barn och ungdomar under 20 år.
Region Örebro
All vård är avgiftsfri för barn och ungdomar under 20 år.
Region Östergötland
All vård är avgiftsfri för barn och ungdomar under 20 år.
Västra Götalandsregionen
All vård är avgiftsfri för barn och ungdomar till och med 19 år.
Region Blekinge
Information kommer inom kort.
Region Gävleborg
Anmäl återbud senast 24 timmar före utsatt tid. Fram till september 2021 debiteras inte uteblivna besök.
Region Halland
Anmäl återbud senast 24 timmar före utsatt tid. Om du lämnar återbud mindre än 24 timmar före ett bokat besök, eller helt uteblir, behöver du betala en avgift. Vilket belopp du då får betala beror på vilken typ av besök du skulle ha haft hos oss.
Region Kronoberg
Information kommer inom kort.
Region Skåne
Anmäl återbud senast 24 timmar före utsatt tid. Om du lämnar återbud mindre än 24 timmar före ett bokat besök, eller helt uteblir, behöver du betala en avgift. Vilket belopp du då får betala beror på vilken typ av besök du skulle ha haft hos oss.
Region Stockholm
Fr o m 1 september 2020 inför Region Stockholm en avgift på 400 kr för patienter som uteblir från planerade besök. Det gäller även patienter med frikort, patienter 85 år och äldre och barn under 18 år. Senast 24 timmar före ett besök måste du kontakta oss och säga att du inte kan komma, annars får du betala avgiften ändå. Även om besöket är avgiftsfritt, till exempel för barn eller om du har frikort, måste du betala en avgift. Observera att läkare och sjukgymnaster som får ersättning enligt särskild lag har rätt att sätta andra tidsfrister för återbud av planerade besök.
Region Uppsala
Du som patient måste av- eller omboka senast 24 timmar innan din besökstid om du inte kan komma. Om du uteblir utan att avboka behöver du betala en avgift på 400 kr + faktureringsavgift på 70 kr.
Region Värmland
Vid ett uteblivet besök uppgår avgiften till 200 kr, med undantag för telefonkonsultation samt asylsökande där ingen avgift tas ut för uteblivet besök. För barn och ungdomar till och med 19 år är avgiften 100 kronor för uteblivet besök. Avgifter för uteblivna besök ingår inte i något högkostnadsskydd.
Region Västerbotten
Du som patient måste av- eller omboka senast 24 timmar innan din besökstid om du inte kan komma. Om du uteblir utan att avboka, eller om du avbokar för sent, får du betala en avgift.
Region Västmanland
Om du uteblir utan att avboka, eller om du avbokar ditt besök på vårdcentralen för sent, får du betala 100 kr. Vid uteblivet besök för intyg, vaccinationer och hälsoundersökningar på egen begäran kostar det 200 kronor. Avbokning av tid måste ske senast 08.30 samma dag. Avgiften gäller även personer under 20 år och över 85 år samt för personer som nått upp till högkostnadsskyddet och har frikort.
Region Örebro
Du som patient måste av- eller omboka senast 24 timmar innan din besökstid om du inte kan komma. Om du uteblir utan att avboka, eller om du avbokar för sent, får du betala vad besöket hade kostat eller minst 200 kronor. Avgiften gäller även personer under 20 år och över 85 år samt för personer som nått upp till högkostnadsskyddet och har frikort.
Region Östergötland
Om du behöver avboka ett besök, gör det senast 24 timmar innan besökstiden. Annars räknas det som uteblivet besök och du får betala besöksavgiften 200 kronor. Av- eller omboka alltid besök i god tid om du har fått förhinder. Då kan någon annan få din tid.
Västra Götalandsregionen
Anmäl återbud senast 24 timmar före utsatt tid. Om du lämnar återbud mindre än 24 timmar före ett bokat besök, eller helt uteblir, får du betala en avgift. Av- eller omboka alltid besök i god tid om du har fått förhinder. Då kan någon annan få din tid.
Region Gävleborg
Du kan betala ditt besök med betalkort, kontakt eller via faktura.
Region Halland
Du kan betala ditt besök med betalkort, Swish, kontant eller via faktura. För tjänsten självincheckning kan du betala med betalkort eller Swish.
Region Skåne
Du betalar ditt besök i vår reception. Betala gärna med kort om möjligt. Du kan även välja att få en faktura hemskickad. Då tillkommer en faktureringsavgift på 50 kronor. Om fakturan inte betalas i tid tillkommer en påminnelseavgift.
Region Uppsala
Du kan betala ditt besök med betalkort eller faktura (faktureringsavgift kan tillkomma). E-faktura är ett alternativ, anmäl via din internetbank. Undvik gärna kontant betalning. Minskad hantering av kontanter bidrar till högre säkerhet både för dig som patient och för anställda inom hälso- och sjukvården.
I Sverige finns en gräns för hur mycket du behöver betala för vård under ett år. Detta högkostnadsskydd innebär att du betalar högst 1300 kronor för öppenvård (t ex på vårdcentral) och 2300 kronor för läkemedel under en period på 12 månader. Därefter får du ett frikort som gäller i alla landets regioner och landsting.
Via länkarna nedan kan du läsa våra senaste tre patientsäkerhetsberättelser.
Patientsäkerhetsberättelse 2023
Patientsäkerhetsberättelse 2022
Patientsäkerhetsberättelse 2021
V i vill veta vad du tycker – vare sig det är ris eller ros eller om du vill komma med förslag till förbättring är vi tacksamma för att du hör av dig. Om du har drabbats av en skada i vården vill vi veta det så snart som möjligt för att ställa tid rätta, utreda och gå vidare med anmälan till försäkringsbolag och myndigheter om det behövs. Vi har samlat information om hur du går tillväga för att lämna synpunkter på vården här.
Företagshälsovård innebär att oberoende experter inom områdena arbetsmiljö och rehabilitering undersöker hälsan hos och behandlar personal i en organisation. En stor del av uppdraget handlar om att förebygga och upptäcka hälsorisker på arbetsplatser. Företagshälsovården arbetar även med att identifiera och beskriva samband mellan arbetsmiljö, organisation, produktivitet och hälsa.
Alla arbetsgivare skall ha ett system för att planera, leda, genomföra, följa upp och revidera arbetsmiljöarbetet.
Arbetsgivaren har ett ansvar att organisera ett systematiskt arbetsmiljöarbete. För det ska det finnas mål, ansvarsfördelning och rutiner för arbete med anpassning och rehabilitering. I det arbetet fungerar vi i företagshälsovården som ett bollplank.
Arbetsmiljö är allt som omger oss på jobbet - huset, rummet, stolen, svarven, mattan, telefonen, svetsen, datorn, lamporna och fläkten liksom ljuset, luften och ljudet. Arbetsmiljö är även människorna omkring oss - arbetskamrater, chefer och kunder. Det är också hur arbetsuppgifterna utförs, om det råder balans mellan uppgifter och resurser, hur arbetet är organiserat, vilka rutiner vi har, om vi kan påverka eller styra vårt arbete och om vi känner att vi gör ett viktigt jobb och att vi får uppskattning för det.
Ja, till varje kundföretag har vi en ansvarig företagssköterska som arbetar med just er som organisation. Den kundansvariga företagssköterskan samordnar våra specialisters verksamhet och koordinerar eventuella behandlingar och utbildningar.
Inom Närsjukvård erbjuder vi primärvård på över 100 vårdcentraler i 13 landsting och regioner. Dessutom erbjuder vi också primärvård online året runt. Var tionde svensk är listad på någon av våra vårdcentraler.
Organisationsnummer
Capio Närsjukvård AB org.nr: 556422-0860
Capio Sjukvård AB org.nr: 556527-3751