Vanliga frågor – primärvård

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får från våra patienter. Hittar du inte svaret på just din fråga? Hör av dig till oss! Alla frågor är välkomna – ingen fråga är för liten eller för stor.

Allmänna frågor

  • Vad är skillnaden mellan vårdcentral/hälsocentral, jourmottagning och akutmottagning?

  • Vad är Vårdval Rehab? (Västra Götaland)

Barn och unga

  • Vad är en ungdomsmottagning?

  • Måste mina föräldrar/vårdnadshavare få reda på att jag har besökt ungdomsmottagningen?

  • Hur känns det att besöka ungdomsmottagningen?

  • Måste jag göra en gynekologisk undersökning för att kunna få p-piller på ungdomsmottagningen?

Pris och betalning

  • Vad kostar mitt besök?

  • Kostar det någonting för barn/ungdomar att besöka vårdcentral, bvc eller annan mottagning?

  • Vad händer om jag uteblir från mitt besök?

  • Hur betalar jag mitt besök?

  • Jag har blivit kallad till gynekologisk cellprovtagning. Kostar det något?

  • Vad innebär högkostnadsskydd?

  • Stämmer det att vårdavgifterna är lägre för mig som är äldre?

Digitala vårdbesök

  • Hur fungerar vård online?

  • Varför startar det digitala vårdbesöket med så många frågor?

  • Vilka är öppettiderna för digitala vårdbesök?

  • Vad händer om det visar sig under det digitala vårdbesöket att jag behöver fysiskt besök?

  • Kan jag känna mig trygg med vård online?

  • Kan jag få recept online?

  • Var hämtar jag ut mitt recept?

  • Kan någon annan hämta ut mitt recept?

  • Vad kostar ett digitalt vårdbesök hos vårdcentralen/hälsocentralen?

  • Vad kostar ett digitalt vårdbesök för barn?

  • Gäller högkostnadsskydd och frikort vid digitala vårdbesök?

  • Hur registreras patientavgiften för digitala vårdbesök på mitt högkostnadskort?

  • Hur använder jag mitt frikort vid digitala vårdbesök?

  • Från vilken ålder kan jag söka vård på egen hand?

  • Hur fungerar det om jag behöver ta prover?

  • Hur fungerar ett digitalt vårdbesök hos Capio?

  • Vart vänder jag mig om jag har frågor om hur mina personuppgifter behandlas?

  • Vart vänder jag mig om jag har medicinska följdfrågor?

  • Vem kontaktar jag vid synpunkter och feedback om tjänsten?

  • Vad gör jag om jag inte är nöjd med den hjälp jag har fått?

  • Måste jag vara listad på en Capio-vårdcentral för att få hjälp online?

  • Måste jag ha ett eget BankID för att använda tjänsten?

  • Kan jag få hjälp online om jag eller mitt barn har skyddad identitet?

  • Vilken vårdpersonal träffar jag online?

  • Hur får jag tillgång till min journal?

  • Vem kan läsa min journal?

  • Kan jag göra mitt vårdbesök online från utlandet?

Patient-och datasäkerhet

Synpunkter på vården

  • Hur bär jag mig åt om jag har synpunkter på vården?

Om företagshälsa och företagshälsovård

  • Vad är företagshälsovård?

  • Varför är det bra att samarbeta med en företagshälsovård?

  • Vad räknas som en arbetsmiljöfråga?

  • Får vi en egen kontaktperson hos er på företagshälsan?