Kontakt inom 15 minuter 7-22 alla dagar. Rådgivning, hjälp och receptförnyelse.
- Capio Sverige
- ...
- Hitta mottagning
- Primärvård
- Vårdcentraler
Capio Vårdcentral Wasa
Capio Vårdcentral Wasa
Välkommen till din vårdcentral i Södertälje. Vi erbjuder dig ett brett vårdutbud, digitalt när det är möjligt och fysiskt när det behövs.
Hur kan vi hjälpa dig?
Chatta med oss
Vi svarar i vårdcentralens chatt på vardagar. Du kan också få hjälp av vår heldigitala tjänst Capio Go 7–22 årets alla dagar.
Välkommen till oss
Vi har öppet mån–fre kl. 8–17. Du hittar oss på Prästgårdsvägen 4 i Södertälje och når oss via telefon 08-550 288 00.
Lista dig hos oss
I Sverige har vi fritt vårdval, vilket betyder att du kan välja vilken vårdmottagning du vill tillhöra.
Av- eller omboka
Här kan du när som helst be om att av- eller omboka en tid hos oss. Vi svarar under vardagar.
Sök vård via vår app
Vårt utbud
Vaccination säsongsinfluensa
Årets influensavaccination startar 8 november för dig som är 65+ eller tillhör någon riskgrupp och är helt kostnadsfritt. Läs mer på 1177.se om vilka riskgrupper som vaccineras kostnadsfritt. Två veckor efter vaccinationsstart är icke-riskgrupper välkomna att vaccinera sig.
I år sker all vaccination med tidsbokning och du bokar din tid via vår chatt eller telefon.
Vaccination Covid-19
Du bokar vaccination i första hand via Region Stockholms app Alltid Öppet eller via telefonnummer 08–428 429 30. För mer information kring aktuella vaccindoser för olika grupper, se 1177.se
Om du behöver vaccinera dig hos oss på vårdcentralen kontaktar du oss via chatt eller telefon.
Misstänker du att du lider av allergi? Hos oss kan du få hjälp med undersökning och diagnos, läkemedel samt rådgivning.
Du som söker asyl i Sverige är välkommen till vår mottagning för hälsoundersökning och stödsamtal. Hälsoundersökningen är kostnadsfri både för vuxna och barn.
Den här asylmottagningen är en av sex asylmottagningar i Stockholm och vi utför hälsoundersökningar på uppdrag av Stockholms läns landsting.
Hälsoundersökningen erbjuds dig som:
- Är asylsökande och registrerad hos Migrationsverket.
- Varit asylsökande men ej gjort hälsoundersökning till och med ett år efter uppehållstillståndsdatumet.
- Har uppehållstillstånd, men ej är inskriven hos Migrationsverket.
- Är anknytningsanhörig och har sökt uppehållstillstånd inom sex år från det att den person du har anknytning till först togs emot i en kommun, har rätt att göra hälsoundersökning under ett år efter ankomst till Sverige.
- Vistas i Sverige och saknar tillstånd.
- Så går undersökningen till
Som asylsökande erbjuds du en kostnadsfri hälsoundersökning så snart som möjligt efter ankomsten till Sverige.
Under hälsoundersökningen får du träffa en sjuksköterska. Sjuksköterskan frågar om din hälsa, tar prover och informerar dig om hur vården fungerar.
Behöver du vård?
Visar det sig att du behöver ytterligare vård ser vi till att du kommer i kontakt med din ordinarie husläkarmottagning. Du som är vuxen och söker asyl i Sverige har rätt till all hälsovård, sjukvård och tandvård som inte kan vänta. Det kan till exempel röra sig om kronisk sjukdom, akuta besvär eller oro och ångest.
Behöver ditt barn vård?
Barn under 18 år har samma rätt till hälsovård, sjukvård och tandvård som barn som är folkbokförda i Sverige. All vård för barn under 18 år är kostnadsfri.
Är du gravid?
Gravida kvinnor får kostnadsfri mödravård och förlossningsvård. Preventivmedelsrådgivning kostar inte heller någonting.
Om du under längre tid har upplevt problem med minnet kan det vara bra att genomgå en demensutredning för att ta reda på vad det beror på. Utöver utredningen kan vi bistå med information om olika typer av behandlingar, samt läkemedel vid behov.
Du som har diabetes och är patient hos oss blir kallad till besök hos diabetessköterska och läkare. Här tar vi hand om dig genom regelbundna kontroller av dina värden och samtal om hur du mår.
Om du på grund av medicinska skäl eller funktionshinder har behov av varaktiga hälso- och sjukvårdsinsatser som kvarstår under minst två veckor kan du få hjälp av hemsjukvården. För att beviljas hemsjukvård behöver du genomgå en medicinsk bedömning eftersom uppdraget hemsjukvård enligt landstinget måste uppfylla vissa kriterier.
Hos oss kan du som har högt blodtryck (hypertoni) få hjälp med blodtrycksmedicin och mätning av ditt blodtryck. Vi kan också erbjuda information och råd om hur du själv kan påverka ditt blodtryck genom att förändra din livsstil.
En infektion innebär att din kropp utsätts för angrepp av smittämnen som exempelvis bakterier, virus eller svamp. Kroppens reaktion på en infektion är vanligtvis en inflammation. Om du inte märkt någon förbättring på en vecka eller om dina symptom blir värre är det aktuellt att söka vård.
Vi hjälper dig med injektioner av läkemedel, provtagning och injektion via (samt omläggning och spolning av) central venkateter (CVK) och subkutan venport.
Upplever du problem med urin- och/eller avföringsinkontinens är du välkommen att boka en tid hos oss för råd, hjälp och stöd.
Hos oss kan du få hjälp med olika intyg. Exempelvis för sjukskrivning, vård av barn, färdtjänst eller inställd resa på grund av sjukdom. Vissa intyg är avgiftsbelagda. Kontakta oss gärna för mer information.
Läkarintyg via nätet
Få tillgång till ditt läkarintyg online. På 1177.se kan du läsa, ladda ner och skicka ditt intyg elektroniskt direkt till Försäkringskassan.
Fotsjukvård riktar sig bland annat till dig som har diabetes och problem med fötterna, dig som har cirkulationsrubbningar som orsakar sår, eller dig som har reumatiska, ortopediska eller neurologiska problem.
Det finns många olika riskfaktorer eller diagnoser som på något sätt är kopplade till vad du äter och dricker. Hos en dietist kan du få hjälp med olika typer av besvär som rör kost.
Temasida: Övervikt och obesitas
Temasida: Ätstörningar
Temasida: Psykisk hälsa
Det finns många olika riskfaktorer eller diagnoser som på något sätt är kopplade till vad du äter och dricker.
Hos en dietist kan du få hjälp med olika typer av besvär som rör kost. Vi samarbetar med Capio Lina Hage Rehab dit du får remiss från vår läkare om du skulle behöva hjälp med något av nedanstående.
Vi kan till exempel hjälpa dig med:
- Diabetes
- Övervikt/obesitas
- IBS – känslig tarm
- Undervikt
- Diarré eller förstoppning
- Högt blodsocker eller blodtryck
- Höga blodfetter
- Överkänslighet/intolerans
Vid besök hos dietisten får du hjälp att förändra din kost och din livsstil för att förbättra din hälsa. Beroende på vilken diagnos eller vilka symptom du har går det ibland att komplettera med andra behandlingar såsom träning hos sjukgymnast.
När en sjuksköterska eller läkare har ordinerat prover ska du besöka laboratoriet. Om du ska ta blodprover behöver vi veta om du använder blodförtunnande medicin. Kom gärna till mottagningen minst en kvart innan avtalad tid och glöm inte dina ID-handlingar.
Öppettider (drop-in):
Måndag-torsdag kl 8.00-15.30. Fredag kl 8.00-11.00. Lunchstängt kl 12.00-13.00.
För provtagning krävs remiss från doktor. Du kan även komma hit om du har remiss för provtagning från sjukhus eller annan läkare.
Vi hjälper dig, barn och ungdom mellan 0-17 år med mild till måttlig psykisk ohälsa. Även du som förälder kan vända dig hit vid för råd och stöd i ditt föräldraskap, eller om ditt barn besväras av till exempel sömnbesvär, nedstämdhet, oro eller ilska.
Du kan få kontakt med en legitimerad psykolog med barnerfarenhet som kan ge råd, stöd och behandling samt vägleder vidare till ytterligare hjälp om det behövs.
Hur går jag tillväga?
Om du är listad hos oss eller olistad kontaktar du oss via chatt. Du som inte har möjlighet att logga in med BankID och nå chatten kan kontakta oss via telefon.
Om du är listad på annan vårdcentral hör du i första hand av dig till dem för första bedömning.
Vi kan bland annat hjälpa dig som upplever nedstämdhet, sömnproblem, stress, panik, oro, utmattning, likgiltighet, sorg eller koncentrationssvårigheter. Våra psykosociala resurser arbetar självständigt men alltid i nära samarbete med våra läkare.
Om du har skurit dig så illa att plåster inte räcker, eller har ett sår som är djupt eller inte vill läka är det viktigt att du besöker oss. Likaså om du upplever rodnad, svullnad, värmeökning och smärta i sårområdet.
Hos oss kan du bland annat få hjälp med information om tobak och beroende, motiverande samtal och metoder för att förändra dina tobaksvanor.
Vi vaccinerar gammal som ung från 1 års ålder. Barn under 16 år vaccineras endast i sällskap av målsman eller annan vuxen. Välkommen att kontakta oss vid frågor kring vårt vaccinationsutbud.
Tyvärr kan vi inte hjälpa dig med resevaccin. Om du behöver vaccinera dig inför en resa hänvisar dig till Capio Vårdcentral Telgeakuten.
På äldremottagningen erbjuder vi dig som är äldre bättre tillgänglighet och en mer sammanhållen vård. Vi kan till exempel hjälpa dig med genomgång och kontroll av dina mediciner eller med förebyggande hälsovård, genom att se över din motion och kost.
Äldremottagningen är öppen för dig som är 75 år eller äldre. Om du hellre vill fortsätta att ringa eller komma till oss som vanligt går det lika bra.
Du som är 75 år eller äldre är välkommen att ringa oss på telefon utan tonval.
Telefontider:
helgfria vardagar kl 15.30-16.30
Telefon:
08-550 288 10
Låt oss ta hand om dig
När du listar dig väljer du vilken vårdgivare du vill vara ansluten till. Att göra ett aktivt val innebär en ökad trygghet och kontinuitet för dig som patient.
Vår personal
Anna Söderqvist
Verksamhetschef
Jenny C Andersson
Bitr. Verksamhetschef
Ali El-Marhoumi
Specialist i allmänmedicin
Ammar Ayub
Specialist i allmänmedicin
Egle Matuziene
Specialist i allmänmedicin
Shwan Gorgis
Specialist i allmänmedicin/ Barnläkare
Mohamed El-Marhoumi
Leg. läkare
Rend Habib
Leg.läkare
Zalin Engvall Masso
Leg.Psykolog
Lena Baydono
Kurator
Rita Barsom
Sjuksköterska/Asyl-mottagning
Maria Andersson
Sjuksköterska/Diabetessköterska
Rawnaq Al-Manhal
Sjuksköterska
Ban Al-Jarah
Undersköterska/ Lab
Reem Moma
Undersköterska
Fadia Ishak Youssef
Medicinsk sekreterare/IT-admin
Jouliana Gabro
Administrativt stöd
Shahrazaad Boya
Receptionist
Under samma tak
Praktisk information
Kontakt med din vårdcentral eller med vår nationella vårdtjänst Capio Go. Här får du rådgivning, hjälp och kan förnya dina recept.
I appen har du tillgång till:
- Vård online via chatt eller video
- Hitta din närmaste Capio-vårdcentral
- Välj oss som din vårdcentral
Du behöver:
- Smarttelefon eller surfplatta
- Mobilt BankID
Digital kontakt utan app
Vi rekommenderar att du laddar ner appen men har du inte tillgång till mobil eller surfplatta kan du starta ett digitalt besök via hemsidan.
Nummer till växel:
Telefontider:
Måndag kl. 8.00-17.00
Tisdag kl. 8.00-17.00
Onsdag kl. 8.00-17.00
Torsdag kl. 8.00-17.00
Fredag kl. 8.00-17.00
Avvikande telefontider:
Röda dagar är vår telefon stängd. Vid akuta besvär, kontakta 1177 eller 112.
Adress:
Prästgårdsvägen 4, 151 61 Södertälje
Öppettider:
Måndag kl. 8.00-17.00
Tisdag kl. 8.00-17.00
Onsdag kl. 8.00-17.00
Torsdag kl. 8.00-17.00
Fredag kl. 8.00-17.00
Avvikande öppettider:
När vårdcentralen är stängd kan du få hjälp med enklare akuta ärenden av oss på Capio alla dagar, året runt, fram till klockan 22. Starta ditt besök hos vår nationella tjänst Capio Go.
Vid akuta besvär, kontakta 1177 eller 112.
När vårdcentralen är stängd kan du få hjälp med enklare akuta ärenden av oss på Capio alla dagar, året runt, fram till klockan 22. Starta ditt besök hos vår nationella tjänst Capio Go.
Vid akuta besvär, kontakta 1177 eller 112.
Via 1177 e-tjänster kan du hos oss administrera delar av din vård. Du loggar enkelt in via Mobilt BankID eller e-legitimation. Här hittar du våra e-tjänster.
Om du har synpunkter på den vård du fått hos oss tar vi gärna del av dessa. Ange ditt telefonnummer i e-postmeddelandet så kommer du att bli kontaktad av vår verksamhetschef. Vi vill avråda från att skicka känsliga personuppgifter och medicinsk information via e-post, då sekretessen inte kan garanteras.
Undrar du vad ett besök kostar, hur digital vård funkar eller hur du tar del av din journal? Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får från våra patienter. Hittar du inte svaret på just din fråga? Hör av dig till oss! Alla frågor är välkomna – ingen fråga är för liten eller för stor.
Vi vill veta vad du tycker – vare sig det är ris eller ros eller om du vill komma med förslag till förbättring är vi tacksamma för att du hör av dig.
Om du har drabbats av en skada i vården vill vi veta det så snart som möjligt för att ställa till rätta, utreda och gå vidare med anmälan till försäkringsbolag och myndigheter om det behövs.
Kontakta personalen
I första hand bör du kontakta personalen eller ansvarig chef på den mottagning där du har fått vård och behandling. Du kan kontakta oss via våra tjänster på 1177.se, alternativt ringa eller skicka brev.
På sidan Synpunkter på vården hittar du mer information om Patientnämnden, försäkringsbolag och andra myndigheter som hjälper dig som patient om du behöver gå vidare i ett ärende.