Webbapplikation (https://se.visibacare.com/capio)
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Allmänna problem
- Tjänsten ger inte användaren möjlighet att pausa eller sänka ljud från ringsignalen.
Problem vid användning utan synförmåga
- Skärmläsare beskriver inte inmatningsfälten i inloggningsvyn och kontaktorsakslistan korrekt och läser inte upp alternativen i listan.
- I vissa delar av patientwebb behöver läsordningen förbättras, särskilt för användare av skärmläsare. När användare klickar på en knapp i huvudmenyn, såsom 'Mina ärenden,' 'Hem' måste de gå igenom alla knappar i huvudmenyn igen innan de når den önskade sidan.
- Det förekommer att delar av det dynamiskt uppdaterade innehållet inte kommuniceras till användare av skärmläsare direkt, utan först när det får fokus. Detta kan leda till att användarna har svårt att förstå vad som händer på sidan och om de har slutfört sina uppgifter.
Problem vid användning med nedsatt syn
- Det finns förbättringsbehov i tangentbordsnavigering för vissa äldre funktioner i tjänsten ex. drop-in, meddelanden och bokningar.
- Det finns behov av förbättring av logisk tab-ordning inom vissa delar av tjänsten. Mer specifikt, när användare på patientwebben väljer en knapp från huvudmenyn, såsom 'Mina ärenden', 'Hem' bör fokus riktas mot innehållet som är kopplat till den valda menyn istället för att återvända till hela menyn igen.
- Vissa äldre komponenter i inloggningsvyn och inom boknings-, meddelande- eller drop-in-flödena saknar en synlig fokusindikator. Detta hindrar användare med tangentbord från att identifiera vilket element som är aktivt och komplicerar därmed navigationsupplevelsen.
Hur vi testat webbplatsen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av Mitt Videomöte Patientwebb.
Förbättringar är planerade att implementeras i kommande uppdateringar för patientinloggning och meddelande-/bokningsfunktioner.
Senaste bedömningen gjordes den 8 januari 2024.
Webbplatsen publicerades den 28 augusti 2020.
Redogörelsen uppdaterades senast den 12 juni 2024.
Android-app
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Allmänna problem
- Tjänsten ger användaren inte möjlighet att pausa eller sänka ljud från ringsignalen.
Problem vid användning utan synförmåga
- Det förekommer att delar av det dynamiskt uppdaterade innehållet inte kommuniceras till användare av skärmläsare direkt, utan först när det får fokus. Detta kan leda till att användarna har svårt att förstå vad som händer på sidan och om de har slutfört sina uppgifter.
Problem vid användning med nedsatt syn
- Det finns behov av förbättring av logisk tab-ordning inom vissa delar av tjänsten. I mobillappen, när användare som använder skärmläsare befinner sig i vyn 'Mina ärenden' och navigerar till inställningarna, hamnar fokus felaktigt på fliken 'Mina ärenden' istället för 'Inställningar'.
Hur vi testat mobilapplikationen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av Mitt Videomöte Android.
Förbättringar är planerade att implementeras i kommande uppdateringar för patientinloggning och meddelande-/bokningsfunktioner.
Senaste bedömningen gjordes den 8 januari 2024.
Webbplatsen publicerades den 28 augusti 2020.
Redogörelsen uppdaterades senast den 12 juni 2024.
iPhone-app
Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Allmänna problem
- Tjänsten ger användaren inte möjlighet att pausa eller sänka ljud från ringsignalen.
Problem vid användning utan synförmåga
- Det förekommer att delar av det dynamiskt uppdaterade innehållet inte kommuniceras till användare av skärmläsare direkt, utan först när det får fokus. Detta kan leda till att användarna har svårt att förstå vad som händer på sidan och om de har slutfört sina uppgifter.
Problem vid användning med nedsatt syn
- Det finns behov av förbättring av logisk tab-ordning inom vissa delar av tjänsten. I mobillappen, när användare som använder skärmläsare befinner sig i vyn 'Mina ärenden' och navigerar till inställningarna, hamnar fokus felaktigt på fliken 'Mina ärenden' istället för 'Inställningar'.
Hur vi testat mobilapplikationen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av Mitt Videomöte iOS.
Förbättringar är planerade att implementeras i kommande uppdateringar för patientinloggning och meddelande-/bokningsfunktioner.
Senaste bedömningen gjordes den 8 januari 2024.
Webbplatsen publicerades den 28 augusti 2020.
Redogörelsen uppdaterades senast den 12 juni 2024.