Svenska · Engelska · Arabiska · Rumänska
- Capio Sverige
- ...
- Hitta mottagning
- Primärvård
- Vårdcentraler
Capio Vårdcentral Badhotellet
Capio Vårdcentral Badhotellet
Välkommen till din vårdcentral i Södertälje. Vi erbjuder dig ett brett vårdutbud, digitalt när det är möjligt och fysiskt när det behövs.
Hur kan vi hjälpa dig?
Chatta med oss
Vi svarar i vårdcentralens chatt på vardagar. Du kan också få hjälp av vår heldigitala tjänst Capio Go 7–22 årets alla dagar.
Välkommen till oss
Vi har öppet mån–fre kl. 8–17. Du hittar oss på Järnagatan 16 i Södertälje och når oss via telefon 08-505 823 00.
Lista dig hos oss
I Sverige har vi fritt vårdval, vilket betyder att du kan välja vilken vårdmottagning du vill tillhöra.
Av- eller omboka
Här kan du när som helst be om att av- eller omboka en tid hos oss. Vi svarar under vardagar.
Vi talar flera språk
Sök vård via vår app
Kontakt inom 15 minuter 7-22 alla dagar. Rådgivning, hjälp och receptförnyelse.
Vårt utbud
Vaccination Covid-19
Du bokar vaccination i första hand via Region Stockholms app Alltid Öppet eller via telefonnummer 08–428 429 30. För mer information kring aktuella vaccindoser för olika grupper, se 1177.se
Om du behöver vaccinera dig hos oss på vårdcentralen kontaktar du oss via chatt eller telefon.
Hos oss kan du bland annat få hjälp med information om tobak och beroende, motiverande samtal och metoder för att förändra dina tobaksvanor.
Vi erbjuder motiverande samtal med flera besök samt genomgång av de läkemedel som finns. Vi erbjuder även spirometri (lungfunktionsundersökning) för de som önskar.
För tidsbokning kan du ringa oss på 08-505 823 00, skriva till oss i chatten eller maila oss på badhotellet.vardcentral@capio.se
Misstänker du att du lider av allergi? Hos oss kan du få hjälp med undersökning och diagnos, läkemedel samt rådgivning.
Om du under längre tid har upplevt problem med minnet kan det vara bra att genomgå en demensutredning för att ta reda på vad det beror på. Utöver utredningen kan vi bistå med information om olika typer av behandlingar, samt läkemedel vid behov.
Du som har diabetes och är patient hos oss blir kallad till besök hos diabetessköterska och läkare. Här tar vi hand om dig genom regelbundna kontroller av dina värden och samtal om hur du mår.
Vi har drop-in dagligen med ett akutteam bestående av undersköterska, sjuksköterska, distriktssköterska och läkare.
Mellan kl 10.00-11.00 tar vi emot dig med:
• urinvägsbesvär
• akuta hudbesvär
• akuta öronbesvär
• akuta ögonbesvär
• akut allergi
• akut huvudvärk
• akut smärta i nacke, skuldra eller axel
• akut smärta i knä eller fot
• akuta magbesvär
Du som patient får max haft dina besvär i 14 dagar.
Har du hosta, snuva, feber eller halsont behöver du kontakta oss via telefon eller chatt och inte besöka mottagningen. Är du i behov av förlängning av sjukskrivning eller receptförnyelser behöver du också kontakta oss via telefon eller chatt.
Hos oss kan du som har högt blodtryck (hypertoni) få hjälp med blodtrycksmedicin och mätning av ditt blodtryck. Vi kan också erbjuda information och råd om hur du själv kan påverka ditt blodtryck genom att förändra din livsstil.
En infektion innebär att din kropp utsätts för angrepp av smittämnen som exempelvis bakterier, virus eller svamp. Kroppens reaktion på en infektion är vanligtvis en inflammation. Om du inte märkt någon förbättring på en vecka eller om dina symptom blir värre är det aktuellt att söka vård.
Vi hjälper dig med injektioner av läkemedel, provtagning och injektion via (samt omläggning och spolning av) central venkateter (CVK) och subkutan venport.
Upplever du problem med urin- och/eller avföringsinkontinens är du välkommen att boka en tid hos oss för råd, hjälp och stöd.
Hos oss kan du få hjälp med olika intyg. Exempelvis för sjukskrivning, vård av barn, färdtjänst eller inställd resa på grund av sjukdom. Vissa intyg är avgiftsbelagda. Kontakta oss gärna för mer information.
Här får du träffa en sjuksköterska som gör en snabb bedömning av dina besvär. Därefter får du vid behov träffa en läkare eller annan medicinsk kompetens. Vi tar hand om dig med lättare akuta besvär, såsom halsont, misstänkt urinvägsinfektion, suturtagning eller sårskador.
Till denna mottagning bokar du tid (ej drop-in).
Fotsjukvård riktar sig bland annat till dig som har diabetes och problem med fötterna, dig som har cirkulationsrubbningar som orsakar sår, eller dig som har reumatiska, ortopediska eller neurologiska problem.
När en sjuksköterska eller läkare har ordinerat prover ska du besöka laboratoriet. Om du ska ta blodprover behöver vi veta om du använder blodförtunnande medicin. Kom gärna till mottagningen minst en kvart innan avtalad tid och glöm inte dina ID-handlingar.
Vi hänvisar till provtagningen på:
Vi hjälper dig, barn och ungdom mellan 0-17 år med mild till måttlig psykisk ohälsa. Även du som förälder kan vända dig hit vid för råd och stöd i ditt föräldraskap, eller om ditt barn besväras av till exempel sömnbesvär, nedstämdhet, oro eller ilska.
Du kan få kontakt med en legitimerad psykolog med barnerfarenhet som kan ge råd, stöd och behandling samt vägleder vidare till ytterligare hjälp om det behövs.
Hur går jag tillväga?
Om du är listad hos oss eller olistad kontaktar du oss via chatt. Du som inte har möjlighet att logga in med BankID och nå chatten kan kontakta oss via telefon.
Om du är listad på annan vårdcentral hör du i första hand av dig till dem för första bedömning.
Vi kan bland annat hjälpa dig som upplever nedstämdhet, sömnproblem, stress, panik, oro, utmattning, likgiltighet, sorg eller koncentrationssvårigheter. Våra psykosociala resurser arbetar självständigt men alltid i nära samarbete med våra läkare.
Om du har skurit dig så illa att plåster inte räcker, eller har ett sår som är djupt eller inte vill läka är det viktigt att du besöker oss. Likaså om du upplever rodnad, svullnad, värmeökning och smärta i sårområdet.
På äldremottagningen erbjuder vi dig som är äldre bättre tillgänglighet och en mer sammanhållen vård. Vi kan till exempel hjälpa dig med genomgång och kontroll av dina mediciner eller med förebyggande hälsovård, genom att se över din motion och kost.
Äldremottagningen är öppen för dig som är 75 år eller äldre. Om du hellre vill fortsätta att ringa eller komma till oss som vanligt går det lika bra.
Stress är i viss mån en del av livet, det är normalt att bli stressad ibland. Men att vara stressad under en längre period kan göra att kroppen tar skada. Om du ofta upplever stress eller känner dig utmattad och till exempel får sömnproblem, ångest eller huvudvärk kan vi hjälpa dig.
Upplever du stress i din vardag och märker att detta börjat påverka ditt liv och mående? Då är du varmt välkommen att komma på vår föreläsning om stress!
Plats: Vårdcentralen Badhotellet
Tid: 10:e november kl 15.00-16.30
Kostnad: 100 kronor
Föreläsningen hålls av psykolog och kommer att innehålla
- information om kort- och långvarig stress
- information om sömn
- verktyg för att analysera dina egna stressbeteenden
- information om återhämtning
Anmälan sker i receptionen.
Varmt välkommen!
Vi vaccinerar gammal som ung från 1 års ålder. Barn under 16 år vaccineras endast i sällskap av målsman eller annan vuxen. Välkommen att kontakta oss vid frågor kring vårt vaccinationsutbud.
Välkommen att boka tid för TBE-vaccination.
Boka via nätet eller ring 08-50582300.
Kostnad 395 kronor för vuxna och 350 kronor för barn upp till 16 år.
Låt oss ta hand om dig
När du listar dig väljer du vilken vårdgivare du vill vara ansluten till. Att göra ett aktivt val innebär en ökad trygghet och kontinuitet för dig som patient.
Vår personal
Susanne Svendsen
Verksamhetschef
Allan Gabro
Specialist i allmänmedicin, medicinskt ansvarig läkare
Amanda Estaifo
Specialist i allmänmedicin
Hanna Patwary
Leg läkare
Caroline Nähr Lindström
Medicinsk sekreterare
Jenny Lindgren
Distriktssköterska/astma- och KOL-sköterska
Annika Wiberg
Sjuksköterska/diabetessköterska
Maria Palm
Sjuksköterska
Sofia Tingstam
Psykolog
Maribel Wallersten
Rehabkoordinator
Andreea Trifu
Undersköterska/administratör
Yostina Iskander
Psykolog
Åsa Auregård
Distriktssköterska
Praktisk information
Kontakt med din vårdcentral eller med vår nationella vårdtjänst Capio Go. Här får du rådgivning, hjälp och kan förnya dina recept.
I appen har du tillgång till:
- Vård online via chatt eller video
- Hitta din närmaste Capio-vårdcentral
- Välj oss som din vårdcentral
Du behöver:
- Smarttelefon eller surfplatta
- Mobilt BankID
Digital kontakt utan app
Vi rekommenderar att du laddar ner appen men har du inte tillgång till mobil eller surfplatta kan du starta ett digitalt besök via hemsidan.
Nummer till växel:
Telefontider:
Måndag kl. 8.00-17.00
Tisdag kl. 8.00-17.00
Onsdag kl. 8.00-17.00
Torsdag kl. 8.00-17.00
Fredag kl. 8.00-17.00
Avvikande telefontider:
Röda dagar är vår telefon stängd. Vid akuta besvär, kontakta 1177 eller ring 112.
Adress:
Järnagatan 16, 151 73 Södertälje
I direkt anslutning till vårdcentralen finns goda parkeringsmöjligheter både utanför och i garage.
Öppettider:
Måndag kl. 8.00-17.00
Tisdag kl. 8.00-17.00
Onsdag kl. 8.00-17.00
Torsdag kl. 8.00-17.00
Fredag kl. 8.00-17.00
Avvikande öppettider:
När vårdcentralen är stängd kan du få hjälp med enklare akuta ärenden av oss på Capio alla dagar, året runt, fram till klockan 22. Starta ditt besök hos vår nationella tjänst Capio Go.
Vid akuta besvär, kontakta 1177 eller 112.
När vårdcentralen är stängd kan du få hjälp med enklare akuta ärenden av oss på Capio alla dagar, året runt, fram till klockan 22. Starta ditt besök hos vår nationella tjänst Capio Go.
Vid akuta besvär, kontakta 1177 eller 112.
Via 1177 e-tjänster kan du hos oss administrera delar av din vård. Du loggar enkelt in via Mobilt BankID eller e-legitimation. Här hittar du våra e-tjänster.
Om du har synpunkter på den vård du fått hos oss tar vi gärna del av dessa. Ange ditt telefonnummer i e-postmeddelandet så kommer du att bli kontaktad av vår verksamhetschef. Vi vill avråda från att skicka känsliga personuppgifter och medicinsk information via e-post, då sekretessen inte kan garanteras.
Undrar du vad ett besök kostar, hur digital vård funkar eller hur du tar del av din journal? Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får från våra patienter. Hittar du inte svaret på just din fråga? Hör av dig till oss! Alla frågor är välkomna – ingen fråga är för liten eller för stor.
Vi vill veta vad du tycker – vare sig det är ris eller ros eller om du vill komma med förslag till förbättring är vi tacksamma för att du hör av dig.
Om du har drabbats av en skada i vården vill vi veta det så snart som möjligt för att ställa till rätta, utreda och gå vidare med anmälan till försäkringsbolag och myndigheter om det behövs.
Kontakta personalen
I första hand bör du kontakta personalen eller ansvarig chef på den mottagning där du har fått vård och behandling. Du kan kontakta oss via våra tjänster på 1177.se, alternativt ringa eller skicka brev.
På sidan Synpunkter på vården hittar du mer information om Patientnämnden, försäkringsbolag och andra myndigheter som hjälper dig som patient om du behöver gå vidare i ett ärende.