Som vårdgivare i Sverige finns en lagstadgad skyldighet att ha en Patientförsäkring. För försäkringskunder och privatbetalande patienter har Capio tecknat sin Patientförsäkring via Trygg-Hansa. Om du drabbas av en skada i samband med hälso-, sjuk- eller tandvård kan du ha rätt till ekonomisk
ersättning enligt patientskadelagen.
Anmälan
1. Patientskador skall anmälas av patienten direkt till Trygg-Hansas mailadress:
FTGskador@trygghansa.se eller via vanlig post (adress finns i skadeanmälningsblanketten).
2. Fyll i och bifoga försäkringsbolagets skadeanmälningsblankett i ditt email/brev till Trygg-Hansa. Ange Capio-kliniken där skadan inträffade, digital blanket.
Försäkringstagarens (Capios) uppgifter framgår nedan. Skall fyllas i på sid. 3 i den digitala
blanketten:

3. Skadehantering
Trygg-Hansa registrerar ett skadeärende och Patienten delges ett unikt skadenummer.
Handläggningen innefattar att Trygg-Hansa begär in patientens samtycke för att kunna
inhämta journaler och initiera dialog med vårdgivaren.
Kontakt Trygg-Hansa
Avdelningstelefon: 075 - 243 25 89
OBS! Om du vill anmäla en skada som inträffat före 1/5 2021, ska du anmäla den till Zurich
Om du inte är privatbetalande patient anmäler du skadan till Patientförsäkringen, LÖF (Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag)
Om du anser dig ha blivit skadad av ett läkemedel kan du vända dig till Läkemedelsförsäkringen. Om en godkänd läkemedelsskada konstaterats kan du ha rätt till ersättning.