Varför är det viktigt?
För att må bra behöver vi kunna uppleva, uttrycka och reglera alla slags känslor. Känslor ger oss viktig information om vad vi behöver för att överleva och må bra fysiskt och psykiskt. Våra känslor hjälper oss också att kommunicera och samarbeta med varandra.
Vad är känsloreglering?
Att reglera känslor innebär att en kan påverka hur intensiv känslan är. Nyfödda bebisar kan inte själva reglera sina känslor utan behöver hjälp från vuxna för att t.ex. bli tröstade när något känns obehagligt. Genom att vuxna visar hur de själva reglerar sina känslor och genom att de hjälper barnet lär sig barnet successivt att reglera sina känslor mer och mer på egen hand. Hur ofta känslor uppkommer, hur starka de blir och hur länge de håller i sig varierar mellan olika personer. Vi kan inte välja vilka känslor som väcks hos oss. Även om det inte alltid går att se, finns det alltid en förklaring till varför vi reagerar som vi gör i en situation. Det är kopplat till hur våra hjärnor fungerar, vilka gener vi har fått med oss och vilka erfarenheter vi har. Känslor kan aldrig vara rätt eller fel.
Hur kan vi bemöta barns känslor?
Genom att bekräfta känslor och upplevelser hos barn hjälper vi dem att göra dem förståeliga. Att känna sig sedd och förstådd har en lugnande effekt, vilket minskar smärtsamma känslor. När känslorna blir förståeliga hjälper det barnet att hantera dem. Det är viktigt att bekräfta alla känslor, både positiva och negativa! Vi kan bekräfta känslor genom att vara lyhörda och visa att vi lyssnar och förstår. Det signalerar till barnet att dess upplevelser är värdefulla och att alla känslor är okej.
Vi kan bekräfta känslor genom att:
• Lyssna
• Spegla
• Visa förståelse
• Bete sig engagerande eller lugnande
Lyssna kan man göra genom att:
• skapa mer utrymme i vardagen för att prata med varandra
• titta på barnet när det berättar något, nicka och säga ”mm”
• fråga barnet om hur hen mår eller vad som har hänt under dagen
• ställa följdfrågor
• fråga om vad barnet tänker och känner i olika situationer
• lyssna klart (först) utan att erbjuda lösningar
• ställa öppna frågor (frågor som en inte bara kan svara ja/nej på)
• vänta med att erbjuda lösningar
Spegla handlar om att visa att man har lyssnat och vill förstå.
Det kan man göra genom att:
• upprepa det barnet har sagt men med andra ord
• sätta ord på barnets känslor, ibland genom att gissa (t.ex. “Det ser ut som att du blev besviken. Stämmer det?”). Förminska eller förstora inte barnets känsla (t.ex. “Det där är inget att vara rädd för.” eller “Oj, fy vad läskigt, det där är jag också jätterädd för!”)
• benämna det som barnet ger uttryck för men inte kan uttrycka i ord (t.ex. “Jag förstår att det blev jobbigt” eller ”Blev du besviken då?”)
• använd sitt ansiktsuttryck och tonläge för att spegla barnets känsla. Det här går många gånger automatiskt, men om det inte kommer av sig självt kan en behöva träna på det medvetet. Exempel på speglingar är att hälsa barnet med ett leende och glad röst när den glatt kommer och säger hej eller visar något. Eller att rynka pannan och se lite bekymrad ut när barnet är frustrerat eller ledset.
Visa förståelse – förmedla att det är okej och förståeligt att barnet känner det gör. T.ex. “Det är inte konstigt att du blev arg över att inte få leka vidare nu, det var ju så roligt.” eller ”Det är klart att du blev jättesugen på glass nu när du såg glasskylten. Du tycker ju det är jättegott!” Ibland kan ett bekräftande räcka för att barnet t.ex. ska sluta tjata om något. Andra gånger kan man behöva bekräfta önskan först för att sedan vara tydlig och säga att vi inte kommer köpa glass idag, utan på lördag, och sedan stå fast vid det. Det är alltså bra att visa förståelse för barnets vilja även när man har tagit ett beslut om att det inte kommer bli som den vill. Det brukar fungera lugnande för barnet.
Bete sig engagerade eller lugnande
Barns känslor påverkas av dina känslor och uttryck. När du visar glädje och engagemang blir barnet oftast mer engagerat och känner t.ex. starkare glädje eller intresse. När barnet är upprört fungerar det lugnande om du beter dig lugnt. Det kan då vara hjälpsamt att:
• använda färre ord
• prata långsamt
• prata med lågt tonläge
• slappna av i kroppen
• andas långa andetag
Att tänka på
Det är vanligt att föräldrar själva har svårt att hantera vissa känslor, t.ex. ledsenhet eller ilska. Då får man ofta svårt att hantera de känslorna även hos sitt barn. Fundera gärna över vilka känslor du har lättare och svårare för att känna, uttrycka och reglera. Kanske behöver du öva på att tillåta dig själv att känna dig t.ex. ledsen för att genuint kunna bekräfta ditt barns känsla av ledsenhet?
Vi behöver samtidigt tänka på att bekräfta oro och smärta lagom mycket i relation till situationen för att inte signalera till barnet att t.ex. en myra verkligen är farlig eller att barnet börjar uppmärksamma att det har ont ofta för att hen då får mycket uppmärksamhet.
Källor:
• ”Psykisk ohälsa hos späda och små barn” – K. Bernstrand.
• ”Fem gånger mer kärlek” – M. Forster.