Vi erbjuder och levererar psykosvård på uppdrag av Region Stockholm. Vi anpassar vårt behandlingsutbud och vårdformer efter dina behov som patient. Hos oss deltar du aktivt i din behandling och sätter tillsammans med din behandlare upp egna mål och får på så sätt kunskaper och verktyg för att kunna må bättre och kunna leva ett mer tillfredsställande liv.
- Capio Sverige
- ...
- Hitta mottagning
- Specialistvård
- Psykiatri & Psykologi
Capio Psykiatri Kungsängen
Capio Psykiatri Kungsängen
Vi har det övergripande ansvaret för psykosvården i Järfälla och Upplands-Bro kommun och vänder oss till dig som har en psykossjukdom.
Sök vård
Kontakta oss
Vill du boka om en tid eller behöver du hjälp med något annat? Tveka inte att kontakta oss.
Vi hjälper dig med
En psykos innebär att du upplever verkligheten annorlunda och förändrad. Du har svårt att skilja på vad som är verklighet och vad som är fantasi. Till exempel kan du känna dig förföljd och höra röster som ingen annan i din omgivning hör. Det är viktigt att söka hjälp för dessa besvär tidigt.
Vi erbjuder
- Läkemedelsbehandling
- Psykologisk behandling
- Social träning och arbetsträning eller stöd för att fortsätta studera
- Psykoedukation - att du och dina närstående tillsammans får lära er om psykos och behandling.
Läkemedel kan vara nödvändigt för att nå ett gott resultat i din behandling, och ges ibland också i kombination med psykologisk behandling.
Psykologisk behandling är ett samlingsbegrepp för olika typer av behandlingsmetoder, där Psykoterapi är den mest välkända. Kognitiv beteendeterapi (KBT) är en av de vanligaste inriktningarna. Det som behandlingarna har gemensamt är att de är grundade på psykologisk vetenskap.
Du och din läkare kommer tillsammans fram till vilken typ av psykologisk behandling som kan passa för dig. Du kan få psykoterapi i grupp, individuellt eller via internet.
Behandlingsformer som vi använder
Du kanske har en fysisk eller psykisk begränsning som gör att du har svårigheter med hushållssysslor, arbete, studier, fritidsaktiviteter eller sociala relationer. Då kan våra arbetsterapeuter hjälpa dig att få vardagen att fungera.
Målet med arbetsterapin är att du ska kunna leva ett värdefullt liv utifrån dina önskemål och behov.
Välkommen att remittera till oss
Välkommen att remittera dina patienter till oss för specialistbedömning. Vi bedriver specialistpsykiatrisk vård på uppdrag av Region Stockholm och därmed följer vi samtliga regelverk som gäller för sjukvård i regionen.
Vanliga frågor och svar
Du betalar de patientavgifter som gäller i den region där du får vården. Det gäller även för dig som väljer vård i en annan region än den där du är folkbokförd. Du kan läsa mer om patientavgifter på 1177 >
Högkostnadsskyddet innebär att du betalar sammanlagt högst 1 300 kronor för besök i öppenvården under en period på tolv månader. Öppenvård är all vård som inte kräver att du blir inlagd på sjukhus. Det kan till exempel vara besök hos allmänläkare eller sjuksköterska på en vårdcentral, eller besök hos en specialistläkare.
En region kan besluta om ett lägre belopp än 1 300 kronor för högkostnadsskyddet i den regionen.
Du ska alltid börja på en vårdcentral för att få en bedömning och vård av psykiatriska tillstånd av lätt till måttlig karaktär som exempelvis depressioner och ångest. Om det behövs kan vårdcentralen remittera dig vidare till oss inom specialistvården. Vi bedriver psykiatrisk vård och behandling för patienter som behandlats på vårdcentralen utan större resultat. I vårt uppdrag ingår till exempel psykossjukdom, bipolär sjukdom, ADHD, depression, ångest, social fobi, ätstörningar med mera.
Alla patienter kallas till Årskontroll minst en gång per år.
Detta är en viktig uppföljning som i första hand görs för att garantera att du får rätt behandling utifrån det aktuella hälsotillståndet.
Årskontrollen görs enligt en mall som är lika för alla och innehåller bland annat:
- Besök hos din läkare och eventuellt din behandlare Tillsammans med dig görs en översyn av pågående behandling och insatser och beroende på vad som framkommer beslutas om förändrad behandling och förändrade insatser.
- Tillsammans med din läkare görs en läkemedelsgenomgång. Din läkare skriver recept på de läkemedel du behöver den kommande tiden.
- Du ombeds lämna blodprov och det görs en viktkontroll.
- Är du i behov av licenser och intyg så utfärdar din läkare detta.
- Tillsamman med din läkare eller behandlare går du igenom din nuvarande vårdplan och eventuell Krisplan.
- Din läkare gör tillsamman med dig ett ställningstagande till fortsatt behandlingskontakt eller om du ska avsluta din kontakt med mottagningen.
Syftet med en individuell plan är att du ska ha inflytande och vara delaktig i planeringen och genomförandet av din vård och omsorg. SIP ska även tydliggöra ansvaret mellan olika huvudmän och förbättra den sammanhållande processen.
Mål med SIP är att:
Du ska få den hjälp du har behov av och rätt till.
Ditt inflytande och delaktighet säkerställs.
En SIP ska upprättas om du har insatser alternativt har behov av insatser både från hälso- och sjukvården och från socialtjänsten och ett samordningsbehov finns. Bedömningen om ett sådant behov finns, ska göras i varje enskilt fall. Den personal inom socialtjänsten eller hälso- och sjukvården som upptäcker behovet av samordnade insatser, är skyldig att inleda ett arbete med en behovsbedömning om en individuell plan ska upprättas.
Du och dina närstående kan också ta initiativ till en SIP. Din uppfattning om behovet har stor betydelse. Även närståendes synpunkter är viktiga. Ditt samtycke krävs till att den upprättas.
Det finns även andra samverkansparter som kan vara aktuella att medverka i en SIP, exempelvis Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, frivården, Kriminalvården eller närstående.
Hos oss finns ett närståendeombud på varje mottagning. Det är en person som är speciellt utsedd för att ge stöd och råd till dig som anhörig.
Närstående är alltid välkomna till mottagningen med patientens godkännande.
Vi har barnombud på alla våra mottagningar. Vi erbjuder informationssamtal för att stödja föräldrar och barn i att öppet kunna prata med varandra.
Barnombudets uppgift är också att bidra till att barnperspektivet stärks genom att informera övriga medarbetare fortlöpande om lagstiftning, om barn som är närstående och deras rättigheter.
Vid misstanke om att ett barn far illa görs alltid en anmälan till socialtjänsten.
Vi behandlar uppgifter om personnummer, namn, adress och kontaktuppgifter och hälsorelaterade uppgifter. Vi kan också komma att behandla uppgifter om din e-postadress, och andra kategorier av känsliga personuppgifter som anses nödvändiga för att tillhandahålla dig hälso- och sjukvård.
I vissa fall behandlas även personuppgifter om närstående som du själv eller närstående har lämnat till hälso- och sjukvården.
Vi samlar bara in personuppgifter om dig som anses nödvändiga för att uppfylla ändamålen med personuppgiftsbehandlingen.
Klagomål?
Har du klagomål på hur dina personuppgifter behandlas och/eller skyddas, eller avseende dina rättigheter, vill vi att du skickar skriftliga synpunkter till oss. Vi besvarar alla klagomål skriftligen.
Du kan också vända dig till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter har behandlats felaktigt av oss.
Personuppgiftsansvarig: Capio Psykiatri AB, Box 583, 101 31 Stockholm
Dataskyddsombud: My Ericsson, Capio Specialistkliniker, Box 583, 101 31 Stockholm
Praktisk information
Vill du komma till oss kan din läkare på vårdcentralen remittera till oss. Du kan även göra en egenremiss genom våra e-tjänster på 1177.se eller genom att ringa 08-580 042 50 (Kungsängen). I de fall du inte kan göra en egenremiss och invänta en tid för besök, har vi även möjlighet att ta emot dig akut mellan kl. 8.00-17.00 mån till fre.
Remiss från vårdcentral
Du kan alltid börja med att gå till en vårdcentral för att få en bedömning av dina behov. På vårdcentralen finns kuratorer eller psykologer som kan erbjuda olika former av stöd, till exempel krisstöd, rådgivning eller psykologisk behandling. Men om läkaren bedömer att du behöver specialistvård så kan hen skriva en remiss till en psykiatrisk öppenvårdsmottagning.
Egenremiss
Till oss kan du själv skapa en egenremiss, också kallad egenanmälan, via 1177 e-tjänster. När du gör en egenremiss så skriver du om hur du mår och varför du söker vård direkt till mottagningen. Utifrån din egenremiss gör vi en bedömning som leder till att du antingen får en tid för ett första bedömningssamtal eller att du hänvisas till annan vårdgivare. Läs mer om egenremiss här
Telefontider
Tidsbokning och information: Mån till fre kl. 8.00-17.00
Rådgivning: Mån till fre kl. 8.00-22.00
Efter 22.00 hänvisar vi till Psykiatriska akutmottagningen på S:t Görans sjukhus
Postadress
Kyrkvägen 6, 196 30, Kungsängen
E-post
OBS! E-post är endast avsett för allmänna frågor. För din säkerhet ska du aldrig, i kontakt med oss via e-post, ange personnummer eller symptom/besvär.
För att kontakta oss på ett säkert sätt, där vi kan garantera sekretessen, ber vi dig använda 1177 e-tjänster (inloggning via e-legitimation). Om 1177 e-tjänster inte är tillgängliga ber vi dig istället att ringa oss.
Öppettider
Mån till fre kl. 8.00-17.00
Hitta hit
Du hittar oss på Kyrkvägen 6 i Kungsängen.
Återbud mindre än 24 timmar innan besöket debiteras enligt gällande patientavgift för Region Stockholm.
Telefon
Avbokning via telefon sker på 08-580 042 50
1177 e-tjänster
Du kan också av- eller omboka din tid på 1177 e-tjänster. Logga in på 1177.se
Via e-tjänster på 1177 kan du administrera delar av din vård på Capio Psykiatri Kungsängen. Du loggar enkelt in via BankID eller e-legitimation.
- Se tid, avboka eller omboka tid direkt
- Förnya recept
- Skicka meddelande
- Egenremiss
- Begär intyg
- Beställ journalkopia
Capio Psykiatri vill förbättra vården.
För att bidra till utvecklingen av den psykiatriska vården är den regionfinansierade psykiatrin i Stockholm med i nationella kvalitetsregister.
Uppgifterna används för att jämföra vården och bidra till förbättringsarbete inom psykiatrin. Uppgifter från kvalitetsregistren används också i forskning och bidrar på så sätt till ny kunskap som är viktig för att vi ska kunna erbjuda bättre behandling. Ju fler som deltar, desto mer tillförlitliga blir resultaten.
Deltagandet i kvalitetsregistren är frivilligt och påverkar inte din vård.
Vill du inte delta i kvalitetsregistren ska du säga det till personalen på vårdenheten.
Mer information finns att få på din mottagning. Eller på www.kvalitetsregister.se
Om du har synpunkter på vården är du välkommen att kontakta oss.
Enhetschef
Marie Malmberg
Vi vill veta vad du tycker – vare sig det är ris eller ros eller om du vill komma med förslag till förbättring är vi tacksamma för att du hör av dig.
Om du har drabbats av en skada i vården vill vi veta det så snart som möjligt för att ställa till rätta, utreda och gå vidare med anmälan till försäkringsbolag och myndigheter om det behövs.
Kontakta personalen
I första hand bör du kontakta personalen eller ansvarig chef på den mottagning där du har fått vård och behandling. Du kan kontakta oss via telefon eller skicka brev.
På sidan Synpunkter på vården hittar du mer information om Patientnämnden, försäkringsbolag och andra myndigheter som hjälper dig som patient om du behöver gå vidare i ett ärende.