Början på perioden 2000-2005 präglades av en ökad belastning på akutsjukvården. Väntetiderna på akutmottagningen sköt i höjden, överbeläggningarna på vårdavdelning ökade och köerna till operation byggdes på.
En stor förändring tog sin början i det som då kallades "processorientering" under vd Birgir Jakobsson. Det gick ut på att kartlägga patientens resa hela vägen genom sjukhuset, och identifiera "flaskhalsar" som tog tid och onödiga resurser. Och sedan hitta nya, bättre arbetssätt.
En väsentlig grund i det arbetet var att det skulle ske verksamhetsnära, med flödesledare från de kliniker och enheter där patientna vårdades. Det skulle inte komma som direktiv från ovan.
Utifrån det som kallades Lean-principer, och med en verktygslåda av metoder, skulle medarbetarna själva ta fram förslag på bättre flöden och bättre arbetssätt, i stort som smått.
Ett ledord var att ökad kvalitet ger effektivitet, genom att minska tiden som gick till att rätta fel och göra om saker.
Steg för steg kom förslag till nya arbetsätt fram. Team-triage på akutmottagningen skulle ersätta den tradionella informationsvägen från undersköterska till sjuksköterska till underläkare till överläkare.
Behovsbaserad rond på vårdavdelningen fick ersätta det gamla "luciatåget", där patienterna gicks igenom grundlig rum för rum.
Att genomföra de förändringarna tog tid, och krävde ledarskap.
Under perioden utökades sjukhuset med flera nya vårdavdelningar, inom framförallt Medicinkliniken. Digitaliseringen fortsatte, med det nyligen lanserade journalsystemet Cosmic och många andra elektroniska stödsystem.
För första gången miljöcertifierades sjukhuset - ett viktigt steg för hållbarhet.
Med "Fritt vårdval" för höft- och Knäplastiker utvecklade Ortopedkliniken nya modeller för hur den vården skulle bedrivas.