- Capio Sverige
- ...
- Om Capio
Vanliga frågor Specialist
Vanliga frågor - Specialistkliniker
Inom Capio Specialistkliniker har vi flera verksamheter som hjälper dig inom specialistvården. Vi har samlat svaren på de vanligaste frågorna från patienter till våra verksamheter här.
Capio Gynekologi
Besök hos oss kostar 250 kronor för dig mellan 18 och 84 år. Detta gäller oavsett om du bokar själv eller blir kallad via remiss. Är du under 18 år eller 85 år eller äldre är besöket kostnadsfritt.
Senast 24 timmar innan ditt bokade besök. Observera att detta gäller även vid sjukdom samt vård av sjukt barn. Detta gäller även dig som har frikort samt avgiftsbefriade.
Ja, på mottagningen arbetar både manliga och kvinnliga gynekologer.
Då det är många som ringer till oss varje dag så har vi inte möjlighet att hantera alla samtal. Du kan också få hjälp via 1177 (här hänvisas du direkt till vår chatt). Här får du hjälp med till exempel receptförnyelse, av/omboka tid samt komma i kontakt med oss.
Nej, ingen remiss behövs för att komma till en gynekolog hos oss.
Ja, men ej om cellprov ska tas eller om mikroskopisk undersökning (så kallad kolposkopi) ska utföras.
För utredning av oönskad barnlöshet och upprepade missfall hänvisar vi till IVF-klinik.
Nej, vi hänvisar till bröstmottagning eller vårdcentral.
Nej, har du inga symptom hänvisar vi till sex- och samlevnadsklinik samt barnmorskemottagningar.
För vanliga cellprov hänvisar vi till screeningsverksamheter på barnmorskemottagningar. Utöver detta tas det enbart på medicinsk indikation. Det är alltså gynekologen som avgör om cellprov behöver tas under besöket.
En gynekolog bedömer varje enskild remiss och i vissa fall är det en fördel att vänta med undersökning då kroppen själv kan läka ut viruset.
Vi behandlar uppgifter om personnummer, namn, adress och kontaktuppgifter och hälsorelaterade uppgifter. Vi kan också komma att behandla uppgifter om din e-postadress, och andra kategorier av känsliga personuppgifter som anses nödvändiga för att tillhandahålla dig hälso- och sjukvård.
I vissa fall behandlas även personuppgifter om närstående som du själv eller närstående har lämnat till hälso- och sjukvården.
Vi samlar bara in personuppgifter om dig som anses nödvändiga för att uppfylla ändamålen med personuppgiftsbehandlingen.
Klagomål?
Har du klagomål på hur dina personuppgifter behandlas och/eller skyddas, eller avseende dina rättigheter, vill vi att du skickar skriftliga synpunkter till oss. Vi besvarar alla klagomål skriftligen.
Du kan också vända dig till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter har behandlats felaktigt av oss.
Personuppgiftsansvarig: Capio Specialistcenter AB, Box 583, 101 31 Stockholm
Dataskyddsombud: My Ericsson, Capio Specialistkliniker, Box 583, 101 31 Stockholm
Capio Ultraljudsbarnmorskorna
Nej, barn får inte följa med in på mottagningen.
Strålsäkerhetsmyndigheten rekommenderar gravida att endast genomgå ultraljudsundersökningar när det finns ett medicinskt syfte.
Absolut! Det finns möjlighet att köpa printade eller digitala foton efter undersökningen.
Vi utför inte könsbestämmande ultraljud. Om ni så önskar, kan vi bedöma könet vid rutinultraljudsundersökningen.
Vi behandlar uppgifter om personnummer, namn, adress och kontaktuppgifter och hälsorelaterade uppgifter. Vi kan också komma att behandla uppgifter om din e-postadress, och andra kategorier av känsliga personuppgifter som anses nödvändiga för att tillhandahålla dig hälso- och sjukvård.
I vissa fall behandlas även personuppgifter om närstående som du själv eller närstående har lämnat till hälso- och sjukvården.
Vi samlar bara in personuppgifter om dig som anses nödvändiga för att uppfylla ändamålen med personuppgiftsbehandlingen.
Klagomål?
Har du klagomål på hur dina personuppgifter behandlas och/eller skyddas, eller avseende dina rättigheter, vill vi att du skickar skriftliga synpunkter till oss. Vi besvarar alla klagomål skriftligen.
Du kan också vända dig till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter har behandlats felaktigt av oss.
Personuppgiftsansvarig: Capio Ultraljudsbarnmorskorna, Rosterigränd 12, 117 61 Stockholm
Dataskyddsombud: My Ericsson, Capio Specialistkliniker, Box 583, 101 31 Stockholm
Capio Öron Näsa Hals
Våra läkare bedömer alla remisser som kommer till oss och prioriterar efter vårdbehov. De som behöver snabb vård kan vi hjälpa snabbt. De som läkaren bedömer inte är i behov av snabb vård, kan få vänta längre.
Operation kan vi erbjuda inom vårdgarantin på 90 dagar.
Du får ett brev hem med din läkartid.
Du kan ringa till oss dygnet runt och lämna återbud på 08-120 544 60. Du måste av- eller omboka senast 24 timmar innan besöket, annars får du en faktura. Frikort gäller ej.
Ja, öron näsa hals har remisstvång. Remissen ska komma från din vårdcentral, barnavårdscentral, skolhälsovård, logoped, företagshälsovård, audionomer eller andra specialister.
Nej, vi tar inte emot egenremisser. Remissen måste komma från en vårdgivare.
Har du varit patient hos oss och önskar ett förnyat recept kan du skicka en förfrågan med hjälp av 1177 E-tjänster. När du väl har loggat in på 1177, glöm inte att lägga till vår mottagning genom att trycka på "Hitta och lägg till"
Har du varit hos oss och etsat i näsan vill vi helst inte etsa samma kärl förrän om en månad. Blöder det fortfarande från samma näsborre flera veckor efter behandling, ring oss för att boka in en ny tid. Glöm inte att fukta näsan ofta med olja, flera gånger om dagen. Prova gärna att sova med en bomullstuss indränkt i olja i den näsborre som blöder, tre dagar i rad. På så vis får den näsborren vila och det behandlade kärlet och slemhinnan blir återfuktad, vilket ökar chansen till läkning.
Om ditt barn har fått rör hos oss och det rinner från örat så börja med de receptbelagda droppar som er läkare skrivit ut. Börja behandla det örat som rinner. Vid fortsatta besvär trots droppbehandling, kan du kontakta oss för att boka en tid.
Nej,vi provar inte ut hörapparater eller andra hörhjälpmedel utan hänvisar dig som har detta behov till en mottagning för hörapparatanpassning. Du kan hitta dessa enheter via 1177.se
Capio CTFK
Vi har korta väntetider och oftast kan du få komma till oss inom en vecka.
Ja, du är välkommen att boka en tid via vår koordinator per telefon 08-32 62 20, vårt kontaktformulär eller via chatt.
Vi behandlar uppgifter om personnummer, namn, adress och kontaktuppgifter och hälsorelaterade uppgifter. Vi kan också komma att behandla uppgifter om din e-postadress, och andra kategorier av känsliga personuppgifter som anses nödvändiga för att tillhandahålla dig hälso- och sjukvård.
I vissa fall behandlas även personuppgifter om närstående som du själv eller närstående har lämnat till hälso- och sjukvården.
Vi samlar bara in personuppgifter om dig som anses nödvändiga för att uppfylla ändamålen med personuppgiftsbehandlingen.
Klagomål?
Har du klagomål på hur dina personuppgifter behandlas och/eller skyddas, eller avseende dina rättigheter, vill vi att du skickar skriftliga synpunkter till oss. Vi besvarar alla klagomål skriftligen.
Du kan också vända dig till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter har behandlats felaktigt av oss.
Personuppgiftsansvarig: Capio Specialistcenter AB, Box 583, 101 31 Stockholm
Dataskyddsombud: My Ericsson, Capio Specialistkliniker, Box 583, 101 31 Stockholm
En sleeve gastrectomy kostar 79 900 SEK och en gastric bypass 79 900 SEK.
Läs mer om vad som ingår och hur du kan få hjälp med finansiering >
Ja, det går att utnyttja privat vårdförsäkring om du söker för bråck, skopier, anala besvär, borttagning av lipom, aterom eller nageltrångsbesvär. Kontakta ditt försäkringsbolag och berätta att du vill komma till oss.
Gällande viktoperationer kan det vara svårt att få ersättning via en privat vårdförsäkring, men kontakta ditt försäkringsbolag och fråga.
Nej, tyvärr har vi inga avtal med landstingen idag.
Våra kirurger har stor erfarenhet av både konventionell och titthålskirurgi. Skulle en operation mot förmodan inte kunna genomföras med titthål slutförs operationen med konventionell teknik. Risken för att detta ska ske är dock mycket liten.
Fetma är definierat som en sjukdom med ett BMI över 30. Det finns vetenskapligt stöd för att en operation är den långsiktigt mest effektiva behandlingen för fetmapatienter. För patienter med enbart övervikt (BMI 25-30) kan vi hjälpa till med dietistrådgivning.
Sleeve gastrectomy är, som gastric bypass, en effektiv överviktsoperation. Till skillnad mot gastric bypass rör man vid sleeve Gastrectomy inte tarmarna och bibehåller magtarmkanalens normala hormonsystem. Risken för tarmvred och utvecklingen av en näringsbrist är därför minimerade. Våra erfarenheter och resultat av mer än 3500 sleeve-operationer talar för att metoden är ett mycket effektivt hjälpmedel. Läs mer om sleevemetoden respektive bypassmetoden.
Vi på Capio CFTK har utfört överviktsoperation som sleeve gastrectomy och gastric bypass sedan år 2007. Sedan dess har vi hjälp över 5 500 patienter till ett hälsosammare liv med ökad livskvalitet som följd.
En överviktsoperation är ett verktyg där det krävs en stor livsstilsförändring för att få ett hälsosamt och bestående resultat. Om tidigare kost- och motionsvanor inte ändras kan viktuppgång förekomma efter operation. När du opereras hos oss får du support från vår dietist och sjuksköterska i två år för att underlätta din livsstilsförändring. Du får även hjälpmedel som en handbok skriven av CFTK:s dietist samt den klinikanpassade appen Baribuddy.
Vid en konventionell operation arbetar man nära många nervgrenar i ljumsken. Cirka var tjugonde patient drabbas då av långvariga, i värsta fall, livslånga smärtor. Vid en titthålsoperation, speciellt med den teknik som används hos oss, undviker man denna risk. (Vi använder så kallad TEP-teknik utan mekanisk nätfixation).
Ja, det är en av de stora fördelarna med en titthålsoperation för ljumskbråck.
Efter en viktoperation rekommenderas sjukskrivning i ca fyra veckor. För gärna en dialog med din läkare.
Vid en okomplicerad laparoskopisk ljumskbråcksoperation går patienten i regel hem samma dag eller dagen efter. Beroende på patientens yrke kan man ibland vara i behov av upp till en veckas sjukskrivning. I de flesta fall dock räcker det för patienten att vara hemma en-två dagar. Bortsett från extrema belastningar (situps och liknande) kan man återuppta sina vanliga dagliga aktiviteter så gott som omgående.
Gällande övriga ingrepp hos oss, för gärna en dialog med din behandlande läkare.
Patientförsäkringen
Som vårdgivare i Sverige finns en lagstadgad skyldighet att ha en Patientförsäkring. För privatbetalande patienter har Capio tecknat sin Patientförsäkring hos Moderna. Om du drabbas av en skada kan du ha rätt till ekonomisk ersättning. När man inte får ersättning beror det oftast på att skadan inte hade kunnat undvikas.
Här anmäler du patientskada hos Moderna: Patientskada (modernaforsakringar.se) Du kan också kontakta Moderna på tel: 0200 21 21 20 och via e-post: foretagsskador@modernaforsakringar.se
OBS! Om du vill anmäla en skada som inträffat före 1/5 2021, ska du anmäla den till Zurich
Om du inte är privatbetalande patient anmäler du skadan till Patientförsäkringen, LÖF (Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag)
Om du anser dig ha blivit skadad av ett läkemedel kan du vända dig till Läkemedelsförsäkringen. Om en godkänd läkemedelsskada konstaterats kan du ha rätt till ersättning.
Capio Ätstörningscenter
Du betalar samma avgifter som inom Region Halland i övrigt. Aktuella patientavgifter hittar du på 1177.se.
Vi behandlar uppgifter om personnummer, namn, adress och kontaktuppgifter och hälsorelaterade uppgifter. Vi kan också komma att behandla uppgifter om din e-postadress, och andra kategorier av känsliga personuppgifter som anses nödvändiga för att tillhandahålla dig hälso- och sjukvård.
I vissa fall behandlas även personuppgifter om närstående som du själv eller närstående har lämnat till hälso- och sjukvården.
Vi samlar bara in personuppgifter om dig som anses nödvändiga för att uppfylla ändamålen med personuppgiftsbehandlingen.
Klagomål?
Har du klagomål på hur dina personuppgifter behandlas och/eller skyddas, eller avseende dina rättigheter, vill vi att du skickar skriftliga synpunkter till oss. Vi besvarar alla klagomål skriftligen.
Du kan också vända dig till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter har behandlats felaktigt av oss.
Personuppgiftsansvarig: Capio Ätstörningscenter AB, Box 583, 101 31 Stockholm
Dataskyddsombud: My Ericsson, Capio Specialistkliniker, Box 583, 101 31 Stockholm
Capio Centrum för smärta och utmattning
Ja du får ha samsjuklighet. Men du behöver vara stabil, depression och ångest får inte vara hindrande.
Fram tills du är inkluderad i rehabiliteringsprogrammet är primärvården ansvarig för din sjukskrivning. Därefter tar vi över den medicinska bedömningen för en sjukskrivning och planering tillbaka till arbete, skola eller studier.
Vi har fina utvärderingsresultat från våra patienter och självskattningarna tyder på symtomreducering. Vi pratar snarare om god hälsa än att använda ordet frisk.
Nationella riktlinjer för multimodal rehabilitering syftar till:
- Vardagliga åtaganden, så som hushållssysslor
- Arbetslivet, så som att möjliggöra återgång
- Den emotionella regleringen
- Den fysiska funktionen
- Den kognitiva funktionen
- Hälsa och livskvalitet
- Förändrad upplevelse av sitt tillstånd
Du väljer ett rehabiliteringsprogram i samråd med det bedömningsteam som är utvalt för dig, men vi försöker komplettera behandlingen med interventioner som är hjälpsamma för både smärta och utmattningssymtom.
KBT i grupp är något annat än gruppterapi, mer som utbildning och lärande. Du väljer själv hur aktivt deltagande du är. Många gånger är det värdefullt att få höra om hur andra i samma situation har det och hur de löser sina hemuppgifter. Om du är orolig så prata med psykologen i bedömningsfasen och/eller inför gruppstart.
Ja, du ingår i samma grupp med vissa undantag för Mindfulness, Tillämpad avslappning och Medi Yoga. Grupperna innehåller max 8 st deltagare.
Forskning pekar på att om en person ska få ett bra utfall av rehabiliteringen behöver man inkludera alla delar i den multimodala rehabiliteringen. Men vi gör individuella skillnader beroende på problematik.
Ha på dig sköna kläder som du kan röra dig i. Det behövs inga speciella träningskläder.
Det skiljer sig lite över programmets gång och vad du behöver öva på, men räkna med cirka 30 min/dag.
Om du uteblir från besöket utan att höra av dig inom 24 timmar innan besöket så kommer du att bli debiterad för besöket oavsett frikort.
Det är viktigt att man tar ett gemensamt ansvar för att du tar igen förlorad tid i rehabiliteringen och att du kontaktar ditt team för ny tid och planering.
Vi behandlar uppgifter om personnummer, namn, adress och kontaktuppgifter och hälsorelaterade uppgifter. Vi kan också komma att behandla uppgifter om din e-postadress, och andra kategorier av känsliga personuppgifter som anses nödvändiga för att tillhandahålla dig hälso- och sjukvård.
I vissa fall behandlas även personuppgifter om närstående som du själv eller närstående har lämnat till hälso- och sjukvården.
Vi samlar bara in personuppgifter om dig som anses nödvändiga för att uppfylla ändamålen med personuppgiftsbehandlingen.
Klagomål?
Har du klagomål på hur dina personuppgifter behandlas och/eller skyddas, eller avseende dina rättigheter, vill vi att du skickar skriftliga synpunkter till oss. Vi besvarar alla klagomål skriftligen.
Du kan också vända dig till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter har behandlats felaktigt av oss.
Personuppgiftsansvarig: Capio Psykiatri AB, Box 583, 101 31 Stockholm
Dataskyddsombud: My Ericsson, Capio Specialistkliniker, Box 583, 101 31 Stockholm
Capio Vård för hemlösa
Inget. Alla besök är kostnadsfria för dig som patient.
Den första grundundersökningen hos tandläkare är kostnadsfri. Därefter görs en behandlingsplan med kostnadsuppskattning.
Nej, det är kostnadsfritt för dig som patient.
Nej, det är kostnadsfritt.
Vi behandlar uppgifter om personnummer, namn, adress och kontaktuppgifter och hälsorelaterade uppgifter. Vi kan också komma att behandla uppgifter om din e-postadress, och andra kategorier av känsliga personuppgifter som anses nödvändiga för att tillhandahålla dig hälso- och sjukvård.
I vissa fall behandlas även personuppgifter om närstående som du själv eller närstående har lämnat till hälso- och sjukvården.
Vi samlar bara in personuppgifter om dig som anses nödvändiga för att uppfylla ändamålen med personuppgiftsbehandlingen.
Klagomål?
Har du klagomål på hur dina personuppgifter behandlas och/eller skyddas, eller avseende dina rättigheter, vill vi att du skickar skriftliga synpunkter till oss. Vi besvarar alla klagomål skriftligen.
Du kan också vända dig till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter har behandlats felaktigt av oss.
Personuppgiftsansvarig: Capio Psykiatri AB, Box 583, 101 31 Stockholm
Dataskyddsombud: My Ericsson, Capio Specialistkliniker, Box 583, 101 31 Stockholm
Capio Ångest och Depression
Du betalar de patientavgifter som gäller i den region där du får vården. Det gäller även för dig som väljer vård i en annan region än den där du är folkbokförd. Du kan läsa mer om patientavgifter på 1177 >
Högkostnadsskyddet innebär att du betalar sammanlagt högst 1 300 kronor för besök i öppenvården under en period på tolv månader. Öppenvård är all vård som inte kräver att du blir inlagd på sjukhus. Det kan till exempel vara besök hos allmänläkare eller sjuksköterska på en vårdcentral, eller besök hos en specialistläkare.
En region kan besluta om ett lägre belopp än 1 300 kronor för högkostnadsskyddet i den regionen.
Du ska alltid börja på en vårdcentral för att få en bedömning och vård av psykiatriska tillstånd av lätt till måttlig karaktär som exempelvis depressioner och ångest. Om det behövs kan vårdcentralen remittera dig vidare till oss inom specialistvården. Vi bedriver psykiatrisk vård och behandling för patienter som behandlats på vårdcentralen utan större resultat. I vårt uppdrag ingår till exempel psykossjukdom, bipolär sjukdom, ADHD, depression, ångest, social fobi, ätstörningar med mera.
Vi har barnombud på alla våra mottagningar. Vi erbjuder informationssamtal för att stödja föräldrar och barn i att öppet kunna prata med varandra.
Barnombudets uppgift är också att bidra till att barnperspektivet stärks genom att informera övriga medarbetare fortlöpande om lagstiftning, om barn som är närstående och deras rättigheter.
Vid misstanke om att ett barn far illa görs alltid en anmälan till socialtjänsten.
Hos oss finns ett närståendeombud på varje mottagning. Det är en person som är speciellt utsedd för att ge stöd och råd till dig som anhörig.
Närstående är alltid välkomna till mottagningen med patientens godkännande.
Syftet med en individuell plan är att du ska ha inflytande och vara delaktig i planeringen och genomförandet av din vård och omsorg. SIP ska även tydliggöra ansvaret mellan olika huvudmän och förbättra den sammanhållande processen.
Mål med SIP är att:
Du ska få den hjälp du har behov av och rätt till.
Ditt inflytande och delaktighet säkerställs.
En SIP ska upprättas om du har insatser alternativt har behov av insatser både från hälso- och sjukvården och från socialtjänsten och ett samordningsbehov finns. Bedömningen om ett sådant behov finns, ska göras i varje enskilt fall. Den personal inom socialtjänsten eller hälso- och sjukvården som upptäcker behovet av samordnade insatser, är skyldig att inleda ett arbete med en behovsbedömning om en individuell plan ska upprättas.
Du och dina närstående kan också ta initiativ till en SIP. Din uppfattning om behovet har stor betydelse. Även närståendes synpunkter är viktiga. Ditt samtycke krävs till att den upprättas.
Det finns även andra samverkansparter som kan vara aktuella att medverka i en SIP, exempelvis Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, frivården, Kriminalvården eller närstående.
Alla patienter kallas till Årskontroll minst en gång per år.
Detta är en viktig uppföljning som i första hand görs för att garantera att du får rätt behandling utifrån det aktuella hälsotillståndet.
Årskontrollen görs enligt en mall som är lika för alla och innehåller bland annat:
- Besök hos din läkare och eventuellt din behandlare Tillsammans med dig görs en översyn av pågående behandling och insatser och beroende på vad som framkommer beslutas om förändrad behandling och förändrade insatser.
- Tillsammans med din läkare görs en läkemedelsgenomgång. Din läkare skriver recept på de läkemedel du behöver den kommande tiden.
- Du ombeds lämna blodprov och det görs en viktkontroll.
- Är du i behov av licenser och intyg så utfärdar din läkare detta.
- Tillsamman med din läkare eller behandlare går du igenom din nuvarande vårdplan och eventuell Krisplan.
- Din läkare gör tillsamman med dig ett ställningstagande till fortsatt behandlingskontakt eller om du ska avsluta din kontakt med mottagningen.
Vi behandlar uppgifter om personnummer, namn, adress och kontaktuppgifter och hälsorelaterade uppgifter. Vi kan också komma att behandla uppgifter om din e-postadress, och andra kategorier av känsliga personuppgifter som anses nödvändiga för att tillhandahålla dig hälso- och sjukvård.
I vissa fall behandlas även personuppgifter om närstående som du själv eller närstående har lämnat till hälso- och sjukvården.
Vi samlar bara in personuppgifter om dig som anses nödvändiga för att uppfylla ändamålen med personuppgiftsbehandlingen.
Klagomål?
Har du klagomål på hur dina personuppgifter behandlas och/eller skyddas, eller avseende dina rättigheter, vill vi att du skickar skriftliga synpunkter till oss. Vi besvarar alla klagomål skriftligen.
Du kan också vända dig till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter har behandlats felaktigt av oss.
Personuppgiftsansvarig: Capio Psykiatri AB, Box 583, 101 31 Stockholm
Dataskyddsombud: My Ericsson, Capio Specialistkliniker, Box 583, 101 31 Stockholm
Capio Psykiatri
Du betalar de patientavgifter som gäller i den region där du får vården. Det gäller även för dig som väljer vård i en annan region än den där du är folkbokförd. Du kan läsa mer om patientavgifter på 1177 >
Högkostnadsskyddet innebär att du betalar sammanlagt högst 1 300 kronor för besök i öppenvården under en period på tolv månader. Öppenvård är all vård som inte kräver att du blir inlagd på sjukhus. Det kan till exempel vara besök hos allmänläkare eller sjuksköterska på en vårdcentral, eller besök hos en specialistläkare.
En region kan besluta om ett lägre belopp än 1 300 kronor för högkostnadsskyddet i den regionen.
Du ska alltid börja på en vårdcentral för att få en bedömning och vård av psykiatriska tillstånd av lätt till måttlig karaktär som exempelvis depressioner och ångest. Om det behövs kan vårdcentralen remittera dig vidare till oss inom specialistvården. Vi bedriver psykiatrisk vård och behandling för patienter som behandlats på vårdcentralen utan större resultat. I vårt uppdrag ingår till exempel psykossjukdom, bipolär sjukdom, ADHD, depression, ångest, social fobi, ätstörningar med mera.
Alla patienter kallas till Årskontroll minst en gång per år.
Detta är en viktig uppföljning som i första hand görs för att garantera att du får rätt behandling utifrån det aktuella hälsotillståndet.
Årskontrollen görs enligt en mall som är lika för alla och innehåller bland annat:
- Besök hos din läkare och eventuellt din behandlare Tillsammans med dig görs en översyn av pågående behandling och insatser och beroende på vad som framkommer beslutas om förändrad behandling och förändrade insatser.
- Tillsammans med din läkare görs en läkemedelsgenomgång. Din läkare skriver recept på de läkemedel du behöver den kommande tiden.
- Du ombeds lämna blodprov och det görs en viktkontroll.
- Är du i behov av licenser och intyg så utfärdar din läkare detta.
- Tillsamman med din läkare eller behandlare går du igenom din nuvarande vårdplan och eventuell Krisplan.
- Din läkare gör tillsamman med dig ett ställningstagande till fortsatt behandlingskontakt eller om du ska avsluta din kontakt med mottagningen.
Syftet med en individuell plan är att du ska ha inflytande och vara delaktig i planeringen och genomförandet av din vård och omsorg. SIP ska även tydliggöra ansvaret mellan olika huvudmän och förbättra den sammanhållande processen.
Mål med SIP är att:
Du ska få den hjälp du har behov av och rätt till.
Ditt inflytande och delaktighet säkerställs.
En SIP ska upprättas om du har insatser alternativt har behov av insatser både från hälso- och sjukvården och från socialtjänsten och ett samordningsbehov finns. Bedömningen om ett sådant behov finns, ska göras i varje enskilt fall. Den personal inom socialtjänsten eller hälso- och sjukvården som upptäcker behovet av samordnade insatser, är skyldig att inleda ett arbete med en behovsbedömning om en individuell plan ska upprättas.
Du och dina närstående kan också ta initiativ till en SIP. Din uppfattning om behovet har stor betydelse. Även närståendes synpunkter är viktiga. Ditt samtycke krävs till att den upprättas.
Det finns även andra samverkansparter som kan vara aktuella att medverka i en SIP, exempelvis Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, frivården, Kriminalvården eller närstående.
Hos oss finns ett närståendeombud på varje mottagning. Det är en person som är speciellt utsedd för att ge stöd och råd till dig som anhörig.
Närstående är alltid välkomna till mottagningen med patientens godkännande.
Vi har barnombud på alla våra mottagningar. Vi erbjuder informationssamtal för att stödja föräldrar och barn i att öppet kunna prata med varandra.
Barnombudets uppgift är också att bidra till att barnperspektivet stärks genom att informera övriga medarbetare fortlöpande om lagstiftning, om barn som är närstående och deras rättigheter.
Vid misstanke om att ett barn far illa görs alltid en anmälan till socialtjänsten.
Vi behandlar uppgifter om personnummer, namn, adress och kontaktuppgifter och hälsorelaterade uppgifter. Vi kan också komma att behandla uppgifter om din e-postadress, och andra kategorier av känsliga personuppgifter som anses nödvändiga för att tillhandahålla dig hälso- och sjukvård.
I vissa fall behandlas även personuppgifter om närstående som du själv eller närstående har lämnat till hälso- och sjukvården.
Vi samlar bara in personuppgifter om dig som anses nödvändiga för att uppfylla ändamålen med personuppgiftsbehandlingen.
Klagomål?
Har du klagomål på hur dina personuppgifter behandlas och/eller skyddas, eller avseende dina rättigheter, vill vi att du skickar skriftliga synpunkter till oss. Vi besvarar alla klagomål skriftligen.
Du kan också vända dig till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter har behandlats felaktigt av oss.
Personuppgiftsansvarig: Capio Psykiatri AB, Box 583, 101 31 Stockholm
Dataskyddsombud: My Ericsson, Capio Specialistkliniker, Box 583, 101 31 Stockholm
Capio Barn och ungdomspsykiatri
Du betalar de patientavgifter som gäller i den region där du får vården. Det gäller även för dig som väljer vård i en annan region än den där du är folkbokförd. Du kan läsa mer om patientavgifter på 1177 >
Högkostnadsskyddet innebär att du betalar sammanlagt högst 1 300 kronor för besök i öppenvården under en period på tolv månader. Öppenvård är all vård som inte kräver att du blir inlagd på sjukhus. Det kan till exempel vara besök hos allmänläkare eller sjuksköterska på en vårdcentral, eller besök hos en specialistläkare.
En region kan besluta om ett lägre belopp än 1 300 kronor för högkostnadsskyddet i den regionen.
Du ska alltid börja på en vårdcentral för att få en bedömning och vård av psykiatriska tillstånd av lätt till måttlig karaktär som exempelvis depressioner och ångest. Om det behövs kan vårdcentralen remittera dig vidare till oss inom specialistvården. Vi bedriver psykiatrisk vård och behandling för patienter som behandlats på vårdcentralen utan större resultat. I vårt uppdrag ingår till exempel psykossjukdom, bipolär sjukdom, ADHD, depression, ångest, social fobi, ätstörningar med mera.
Vi har barnombud på alla våra mottagningar. Vi erbjuder informationssamtal för att stödja föräldrar och barn i att öppet kunna prata med varandra.
Barnombudets uppgift är också att bidra till att barnperspektivet stärks genom att informera övriga medarbetare fortlöpande om lagstiftning, om barn som är närstående och deras rättigheter.
Vid misstanke om att ett barn far illa görs alltid en anmälan till socialtjänsten.
Hos oss finns ett närståendeombud på varje mottagning. Det är en person som är speciellt utsedd för att ge stöd och råd till dig som anhörig.
Närstående är alltid välkomna till mottagningen med patientens godkännande.
Syftet med en individuell plan är att du ska ha inflytande och vara delaktig i planeringen och genomförandet av din vård och omsorg. SIP ska även tydliggöra ansvaret mellan olika huvudmän och förbättra den sammanhållande processen.
Mål med SIP är att:
Du ska få den hjälp du har behov av och rätt till.
Ditt inflytande och delaktighet säkerställs.
En SIP ska upprättas om du har insatser alternativt har behov av insatser både från hälso- och sjukvården och från socialtjänsten och ett samordningsbehov finns. Bedömningen om ett sådant behov finns, ska göras i varje enskilt fall. Den personal inom socialtjänsten eller hälso- och sjukvården som upptäcker behovet av samordnade insatser, är skyldig att inleda ett arbete med en behovsbedömning om en individuell plan ska upprättas.
Du och dina närstående kan också ta initiativ till en SIP. Din uppfattning om behovet har stor betydelse. Även närståendes synpunkter är viktiga. Ditt samtycke krävs till att den upprättas.
Det finns även andra samverkansparter som kan vara aktuella att medverka i en SIP, exempelvis Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, frivården, Kriminalvården eller närstående.
Alla patienter kallas till Årskontroll minst en gång per år.
Detta är en viktig uppföljning som i första hand görs för att garantera att du får rätt behandling utifrån det aktuella hälsotillståndet.
Årskontrollen görs enligt en mall som är lika för alla och innehåller bland annat:
- Besök hos din läkare och eventuellt din behandlare Tillsammans med dig görs en översyn av pågående behandling och insatser och beroende på vad som framkommer beslutas om förändrad behandling och förändrade insatser.
- Tillsammans med din läkare görs en läkemedelsgenomgång. Din läkare skriver recept på de läkemedel du behöver den kommande tiden.
- Du ombeds lämna blodprov och det görs en viktkontroll.
- Är du i behov av licenser och intyg så utfärdar din läkare detta.
- Tillsamman med din läkare eller behandlare går du igenom din nuvarande vårdplan och eventuell Krisplan.
- Din läkare gör tillsamman med dig ett ställningstagande till fortsatt behandlingskontakt eller om du ska avsluta din kontakt med mottagningen.
Vi behandlar uppgifter om personnummer, namn, adress och kontaktuppgifter och hälsorelaterade uppgifter. Vi kan också komma att behandla uppgifter om din e-postadress, och andra kategorier av känsliga personuppgifter som anses nödvändiga för att tillhandahålla dig hälso- och sjukvård.
I vissa fall behandlas även personuppgifter om närstående som du själv eller närstående har lämnat till hälso- och sjukvården.
Vi samlar bara in personuppgifter om dig som anses nödvändiga för att uppfylla ändamålen med personuppgiftsbehandlingen.
Klagomål?
Har du klagomål på hur dina personuppgifter behandlas och/eller skyddas, eller avseende dina rättigheter, vill vi att du skickar skriftliga synpunkter till oss. Vi besvarar alla klagomål skriftligen.
Du kan också vända dig till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter har behandlats felaktigt av oss.
Personuppgiftsansvarig: Capio Psykiatri AB, Box 583, 101 31 Stockholm
Dataskyddsombud: My Ericsson, Capio Specialistkliniker, Box 583, 101 31 Stockholm
Capio Hjärnhälsan Privat
En första konsultation med oss är kostnadsfri. Därefter kommer du få ett kostnadsförslag utifrån aktuell problembild och behandlingsförslag. Vi använder oss av kredit lösning med Wasa Kredit. Se prisexempel under prislista
Nej, då det är utanför regionsdriven vård så bekostar du vården själv enligt privat taxa.
Ja, vi debiterar för uteblivande eller sena avbokningar.
Du som närstående kan också få en kostnadsfri konsultation. Om din anhöriga vill att du deltar i samtal så är du välkommen med på besöket.
Du kan kontakta oss via chatt (för dig som är befintlig patient) eller telefon: 08-598 440 50
Ja, vi har tillgång till videosamtal och medicinska formulär samt iKBT. Vid behov kan vi rekommendera fysiska besök.
Om du är osäker på vilken typ av behandling som kan hjälpa dig så kan du alltid kontakta oss och göra en konstadsfri konsultation eller ringa/chatta specifika frågor.
Hos oss arbetar flera olika specialister inom samma mottagning. Vi jobbar både med multimodala insatser och enskilda insatser av specifik profession. Hos oss arbetar endast legitimerad personal i form av psykologer, fysioterapeuter, specialistläkare, rehabkoordinatorer, arbetsterapeuter och sjuksköterskor.