Boka tid hos våra mottagningar
Hos de flesta av våra vårdcentraler får du hjälp och rådgivning direkt via vår chatt. För att använda verktyget krävs inloggning med BankID. Har du inte möjlighet att kontakta oss via chatt är du självklart välkommen att ringa oss för tidsbokning.
Det fria vårdvalet och att lista sig betyder att du väljer vilken av våra vårdmottagningar du vill tillhöra. Du kan välja vilken du vill, oavsett om den ligger där du är folkbokförd eller någon annanstans.
Om du söker specialistvård behöver du ofta bli remitterad av läkare eller skicka en egenremiss. Efter det får du en kallelse om mottagningen har möjlighet att ta emot dig.
Vissa mottagningar, t ex vissa barnavårdscentraler, skickar ut kallelser för planerade besök och tar inte emot tidsbokningar över telefon. Enklast är att ringa till mottagningen för att få veta vad som gäller just där.
Av- eller omboka tid
Om du behöver avboka en tid kan du ofta göra det via telefon med knappval. Du får då tala in ett meddelande i röstbrevlådan eller i vissa fall prata med växeln. Många av våra mottagningar har även en digital ingång för att avboka eller omboka tid, t.ex. via chatt eller e-tjänsterna på 1177.
Det är vanligt att mottagningarna vill att du avbokar senast 24 timmar före det planerade besöket. Om du inte lämnar återbud, eller lämnar återbud för sent, kan du bli skyldig att betala en avgift.