Capio
Capio

Armbågssmärta

Belastningssmärta eller akut smärta i armbågen är vanligt, både i arbetslivet och inom idrott och kan bero på många olika saker.

Information och råd

Belastningssmärta eller akut smärta i armbågen är vanligt, både i arbetslivet och inom idrott och kan bero på många olika saker. Det är svårt att ställa en diagnos för tätt inpå en akut skada, men var noga observant på: Nedsatt känsel eller cirkulation i händer eller total avsaknad av funktion i muskulaturen.

Om några av ovanstående symptom upplevs rekommenderar vi att du söker till närmaste akutmottagning för bedömning av läkare.

Smärtlindring

Att avlasta, förändra eller undvika aktiviteter som ökar smärtan rekommenderas initialt. Exempelvis, om det är arbetet som provocerar smärta rekommenderas att försöka byta arbetsuppgifter, variera positionen eller utföra rörelsen med den andra armen. Vid svullnad, ha armen i högläge (ovanför hjärthöjd) i den mån det går. Antiinflammatoriska läkemedel kan ha en lindrande effekt i den akuta fasen. Att ha kyla på det smärtande området kan även minska smärtan.

Rehabilitering

Avlastade rörelseövningar ska påbörjas så snart som möjligt. Vid utförande av rörelser får det göra ont förutsatt att smärtan är jämn och att den inte går över 5 (på en skala 0-10). Nedan följer ett exempel på lämpliga övningar:

Övning 1:
Handpumpa med händerna ovanför huvudet. Upprepa 15x2 varje vaken timme.

Övning 2:
Böj och sträck i armbågen. Upprepa 15x2, 3 gånger/dag

Övning 3:
Ha armbågen böjd, rotera underarmen, som att du låser upp ett lås. Upprepa 15x2, 3 gånger/dag.