Capio
Capio

Bröstryggsmärta - Patientråd

Fakta  

Smärtor i bröstryggen beror ofta på spänningar i muskulaturen, exempelvis pga någon form av överbelastning eller en dålig arbetsposition. Det är viktigt att utföra rörelse för att minska besvären. Stillasittande och vila kan ganska snabbt leda till att musklerna blir svagare och fungerar sämre samt att smärtan håller i sig eller ökar.

Du bör inte lyfta eller bära tungt den närmsta tiden om detta provocerar smärta. Om du ska lyfta, tänk på att hålla det som du ska lyfta nära kroppen, att böja på benen i stället för ryggen och att undvika att vrida ryggen i sidled. Ryggen består av flera olika strukturer, vilket gör det svårt att ställa en diagnos för tätt inpå att en akut smärta har uppkommit, men var observant på om du får några av dessa symtom: Andnöd eller besvär med andningen, bröstsmärta, tryck över bröstet eller brännande/stickande smärta som strålar ut i armen eller nacken. Då rekommenderas att du kontaktar 1177.

Tidig rehab

Att utföra rörelseövningar sker med fördel redan samma dag som smärtan uppstod. Cirkulationsövningar som inte provocerar smärta är att föredra, så som rörlighetsträning, promenader eller exempelvis simning. Försök att påbörja hemövningar så snart som möjligt.

Prognos

Akuta ryggproblem går nästa alltid över av sig själva. Forskare har i studier funnit att 50—80 % av patienterna blir bra inom två veckor. Inom sex veckor har 90 % av patienterna blivit bra. Prognosen är bäst för dem som snabbt upptar fysisk aktivitet, även om de har fortsatta ryggsmärtor.

 

Smärtlindrande övningar att utföra hemma

Övning 1: Lägg foamrollern i det smärtande området, lyft upp rumpan med fötterna och rulla fram och tillbaka på rollern.

Tjej ligger på foamroller mitt på ryggen. Information övning 1.2.png

Övning 2: Ta en tennisboll eller en boll i den storleken och lägg mot det smärtande området, tryck ryggen mot väggen och massera ryggen med bollen.

Tjej håller boll mot skulderbladet. Tjej lutar sig mot vägg med bollen mellan på smärtande området.


Övning 3: Stå eller sitt ned och håll händerna i kors på insidan av låren, pressa bröstryggen uppåt. Töjningen ska kännas i bröstryggen.

Tjej tar via insidan av benen tag i baksidorna av låren.