Capio
Capio

Ländryggssmärta - patientråd

Information och råd  

Akut smärta i ryggen är något som drabbar de flesta människor någon gång under deras liv. Smärtdebuten vid akut ryggsmärta kan ofta upplevas dramatisk, men i de allra flesta fall beror smärtan inte på någonting farligt. I vissa fall kan smärtan även stråla ned i ena eller båda benen. Tillståndet förvärras inte på sikt av aktivitet och rörelse, tvärtom förbättras och minskar besvären fortare. Det är viktigt att försöka fortsätta leva som vanligt även om det gör ont. Vila kan ganska fort leda till att musklerna blir svagare och fungerar sämre. Det tar längre tid för ryggbesvär att gå över om du ligger stilla mer än vanligt. Varierad position är det bästa för din rygg, att stå eller ligga brukar vara bekvämare än att sitta längre stunder. I början kan det vara vanligt att belasta annorlunda när man går och står och man kan se väldigt sned ut. Detta är helt normalt och ingenting som påverkar kroppen på sikt.

Du bör inte lyfta eller bära tungt den närmsta tiden. Om du ska lyfta, tänk på att hålla det som du ska lyfta nära kroppen, böja på benen i stället för ryggen och att undvika att vrida ryggen i sidled. Undvik framåtböjda positioner den närmsta veckan.

Ryggen består av flera olika strukturer, vilket gör det svårt att ställa en diagnos för tätt inpå att en akut smärta har uppkommit, men var observant på: Nedsatt känsel, svårt att tömma vid toalettbesök eller okontrollerbar blåsa. Om några av ovanstående symptom upplevs eller tillkommer rekommenderar vi att du söker till närmaste akutmottagning för bedömning av läkare.

Egen smärtlindring  

Det kan vara skönt att ligga ner och vila med en kudde under svanken och benen upplagda på en pall. Även när du sitter kan det vara skönt att ha stöd för svanken, till exempel en ihoprullad handduk eller kudde. Vila emellanåt i ryggliggande med 90º böjning i höfter och knän med stöd under benen (ex en kudde som stöd). Undvik att sitta i låga soffor och stolar. Om du har svårt att ta dig upp ur sängen går det ofta lättare om du först rullar över på sidan. Sedan svänger du benen över sängkanten för att till sist ta dig upp genom att skjuta ifrån med händerna på huvudsidan. Ytterligare instruktioner på detta finns nedan.

Tidig rehab  

Avlastade rörelseövningar sker med fördel redan samma dag som smärtan uppstod. Cirkulationsövningar som inte provocerar smärta är att föredra, så som rörlighetsträning, cykling eller promenader. Försök att påbörja övningar så snart som möjligt.

Såhär kan en typisk hållning i stående se ut tidigt i skedet. Som tidigare nämnt är detta helt normalt och ofarligt för kroppen. När smärtan avtar är det dock viktigt att återgå till ett normalt rörelsemönster.

Man står med sned rygg.

Detta är en vanlig viloställning som kan upplevas smärtlindrande vid ryggvärk.

Person ligger på en brits med fötterna på en pall så att benet är vinklat i 90 grader.

Att resa sig ur sängen kan vara svårt. Följ dessa instruktioner för enklare uppresning. 

Liggandes på en brits med fötterna uppdragna mot rumpan och knäna uppåt. Liggandes på sidan med det undre benets knä ut mot kanten av britsen.Med hjälp av armarna upp mot sittande läge. Med hjälp av händerna i mer sittande position.

Prognos  

Akuta ryggproblem går nästa alltid över av sig själva. Forskare har i studier funnit att 50—80 % av patienterna blir bra inom två veckor. Inom sex veckor har 90 % av patienterna blivit bra. Prognosen är bäst för dem som snabbt upptar fysisk aktivitet, även om de har fortsatta ryggsmärtor.