Vi erbjuder insatser på både individ-, grupp- och organisationsnivå som chefshandledning, teamutveckling och kartläggning av organisatorisk- och social arbetsmiljö. Varför inte inleda med någon av våra intressanta föreläsningar kring exempelvis stresshantering eller arbetsplatsrelaterad psykisk ohälsa? Vi skräddarsyr utbildningar och tjänster tillsammans med kunden utifrån behov och ert utgångsläge.
Stödsamtal
Stödsamtal sker antingen hos Beteendevetare eller hos en leg. Psykolog.
Chefshandledning/coachning
Att arbeta som chef innebär att man dagligen ställs inför svåra utmaningar och beslut. Ibland kan det kännas ensamt och vara svårt att diskutera sin arbetssituation med någon inom företaget. Företagshälsan erbjuder chefshandledning/coachning, vilket innebär att man tillsammans med organisationskonsult får reflektera kring det egna ledarskapet, förhållningssätt till medarbetare, färdighetsutveckling och personliga utmaningar.
Grupp- och organisationsnivå
Samtliga insatser på grupp- och organisationsnivå inleds med ett möte mellan organisationskonsulten och uppdragsgivaren. Där man diskuterar bakgrund, syfte och målsättning med uppdraget.
Teamutveckling
Arbetslivet idag kräver att vi i allt större utsträckning behöver organisera oss i grupper och team för att tillsammans hantera svåra utmaningar och komplexa arbetsuppgifter. Att få till ett välfungerande och effektivt team är inte alltid enkelt. Kartläggningen mynnar ut i en skriftlig rapport som sedan följs upp av en workshop där utvecklingsområden, mål och åtgärder lyfts fram. Fortsatt teamutvecklingsarbete kan därefter ske internt eller med stöd från vår organisationskonsult.
Konflikthantering
Konflikter är vanligt förekommande på alla arbetsplatser och för det mesta löser de sig av sig själv. Men ibland kan man hamna i ett läge från vilket det är svårt att ta sig vidare. Det kan då vara klokt att ta in extern hjälp för att hantera konflikten. Olösta konflikter har en tendens att eskalera och sprida sig. Det utgör även en riskfaktor för medarbetarnas psykiska hälsa och påverkar trivsel och prestation.
Krishantering
En kris uppstår när vi råkar ut för en akut händelse som vi inte kan förstå och hantera utifrån tidigare kunskap och erfarenhet. Inom arbetslivet kan det exempelvis handla om dödsfall, hot- och våldssituationer eller arbetsplatsolyckor. I samband med en kris kan företagshälsan stödja chefen i att leda krishanteringen, ha avlastande samtal med personalgruppen och göra professionell bedömning om det finns individer som är i behov av vidare insatser.
Kartläggning av organisatorisk- och social arbetsmiljö
Kartläggning av de organisatorisk- och socialarbetsmiljön kan göras av olika anledningar. Det kan vara för att få nulägesbild av arbetsmiljön eller som grund för att rikta arbetsorganisatoriska insatser. Kartläggning kan även användas som ett mätinstrument i samband med en organisationsutveckling.
Beroende på syfte och mål med kartläggningen kan den ske genom intervjuer eller genom enkätundersökning med återkopplingsmöte.
Handledning
Handledning är ett stöd för en arbetsgrupp som kan ta sig olika uttryck beroende på arbetsgruppens behov. Det kan exempelvis handla om att utveckla samarbete och kommunikation i gruppen, stödja en grupp som inte mår bra eller att hjälpa gruppen att hantera en svår arbetsuppgift.