Om du inte får svar på din fråga här nedan är du välkommen att kontakta oss.
Telefon 08-406 27 00
Du kan även kontakta oss via Digital kontakt genom att logga in och starta ett ärende.
Mer info, se nedan under "Hur kontaktar jag er?"
Vanliga frågor och svar - Artro Clinic
Det finns många frågor om att få vård hos oss. Vi har samlat svaren på de vanligaste frågorna från patienter till våra verksamhet här.
Vi är en högspecialiserad ortopedisk klinik som behandlar och opererar knä, axel, höft, armbåge och fotled samt idrottsrelaterade skador.
Om du inte får svar på din fråga här nedan är du välkommen att kontakta oss.
Telefon 08-406 27 00
Du kan även kontakta oss via Digital kontakt genom att logga in och starta ett ärende.
Mer info, se nedan under "Hur kontaktar jag er?"
Vi är en högspecialiserad ortopedisk klinik som behandlar och opererar knä, axel, höft, armbåge och fotled samt idrottsrelaterade skador.
Reception: mån till fre kl. 7.30-16.00
Sjuksköterska: mån till fre kl. 8.00-11.30
Du kan även kontakta oss via Digital kontakt genom att logga in och starta ett ärende.
Det är ont om P-platser på Sophiahemmet så vi rekommenderar alla våra patienter att ordna med skjuts, ta taxi, eller använda kommunala transportmedel. Om du inte kan ordna transport utan tar egen bil finns en besöksparkering inne på Sophiahemmets område och ligger mellan hus O och Stadion med infart från Drottning Sophias väg.
P-platser finns även i allén på Valhallavägen. Tänk på att det kan vara svårt att få plats på Sophiahemmets område och du kan behöva vänta en stund för att få en ledig plats. Det är bra om du är ute i god tid till ditt läkarbesök.
För dig med el-bil eller laddhybrid så erbjuder Sophiahemmet sju laddplatser på besöksparkeringen utanför hus R, infart från Drottning Sofias väg. För att använda laddstationerna behövs en laddbricka från Bee eller deras app. Parkeringsavgift betalas därefter i p-automaten eller med Mobilpark-appen. Maxtid tre timmar. Mer instruktioner hittar du här.
Avgift gäller för samtliga besökare alla dagar mellan kl. 06-22.
Avgift erläggs i p-automat, via SMS-park eller i appen MobilPark.
Väljer du att cykla till oss så finns det cykelställ utanför entrén.
På området finns det även anvisade p-platser för el-scootrar.
Patientavgifterna vid Capio Artro Clinic följer de avgifter som fastställts av Region Stockholm.
Du kan betala med kort eller via faktura. Frikort gäller.
Från den 1 september 2020 får du betala 400 kronor om du inte kommer till ditt vårdbesök och inte har ett giltigt skäl.
Du ska meddela mottagningen/rehabiliteringen senast 24 timmar före ett besök.
Avgift ska tas ut när du uteblir från ett planerat besök i öppen vård och inte lämnat återbud minst 24 timmar före besöket.
Avgift ska tas ut när du uteblir från en planerad operation i sluten vård och inte lämnat återbud minst 72 timmar före avtalad tid. Bedömning av vad som är giltigt skäl görs av mottagningen.
Denna avgift måste alla betala; även målsman för barn och ungdomar under 18 år, personer äldre än 85 år samt frikortspatienter. Som uteblivet besök räknas också om du kommer för sent till mottagningen och mer än halva besökstiden hunnit gå och/eller om en operation inte kunnat genomföras på grund av du inte förberett dig på rätt sätt.
För fakturafrågor maila Pernilla Winblad eller ring 08-406 27 08.
Capio Artro Clinic är ansluten till e-frikortstjänsten inom Region Stockholm.
Observera att vid vårdavgift eller uteblivet besök gäller inte frikort.
Är du leverantör är vår faktureringsadress:
Capio Artro Clinic AB
PG 1179
737 84 Fagersta
Högkostnadsskydd innebär att du inte behöver betala mer än ett visst belopp i patientavgifter under ett år.
Till patientavgifter räknas både de avgifter du betalar hos Regionens mottagningar och avgifter hos de privata vårdgivare som har avtal med Regionen.
Sjukvård, sjukvårdande behandling och viss tandvård: 1 300 kronor.
Läkemedel: 1 800 kronor.
Tekniska hjälpmedel: 2 000 kronor
Sjukresor: 1 400 kronor. Läs mer på Sjukresor Region Stockholm
När du nått upp i högkostnadsbeloppet, till exempel 1 300 kronor i patientavgifter, får du ett frikort av vårdgivaren. Frikortet gäller 12 månader efter den dag då du gjorde det första besöket.
Läs mer om högkostnadsskydd på 1177.se.
Vårdgarantin är till för att du ska få kontakt med sjukvården och vård inom rimlig tid. Vårdgarantin gäller all planerad vård som är medicinskt motiverad.
Den akuta vården får du så fort som möjligt, precis som vanligt.
Om den vårdgivare du sökt vård hos inte klarar den tidsgränsen ska ditt landsting erbjuda dig en ny tid hos en annan vårdgivare.
Vårdgarantin kan enklast sammanfattas med siffrorna 0-5-30-90
0 - Samma dag som du söker hjälp ska du få kontakt med vårdcentralen eller Vårdguiden på telefon 08-320 100 (välj alternativ 2 eller 3 sjukvårdsrådgivning)
5 - Behöver du träffa en läkare på vårdcentralen eller husläkarmottagningen ska du få göra det inom 5 dagar.
30 - Står för att det ska ta mindre än 30 dagar att få komma till den specialiserade vården från det att läkaren beslutat att remiss ska skrivas. Detta gäller också för remiss till psykoterapi. Remiss skrivs av ansvarig läkare inom psykiatrin sedan klinikens bedömargrupp för psykoterapi bedömt att psykoterapi behövs.
90 - Anser läkaren i den specialiserade vården att du behöver behandling ska den inledas så snart som möjligt och senast inom 90 dagar efter beslutet.
Detta är maxtid. I brådskande och akuta fall får du naturligtvis hjälp direkt.
Eventuella väntetider på utredningar, som t ex röntgen- och provsvar, kan tillkomma - vårdgarantitiden gäller endast tid från husläkaremiss till specialistbesök och tid från specialistremiss till specialistbehandling.
Vill du veta mer? Läs mer om vårdgaranti på 1177. Du kan också ringa 1177 på tel: 1177.
Som patient har du i Sverige rätt att söka sjukvård i annat landsting än hemlandstinget. Det innebär att du har rätt till ett öppenvårdsbesök hos en läkare i annat landsting om du har en Fritt Val-remiss. Om detta besök leder till att din läkare rekommenderar fortsatt behandling hos oss på Capio Artro Clinic måste du själv kontakta ditt landsting som ska intyga att de står för kostnaden för eventuell operation och efterföljande vård eller annan behandling.
När betalningsunderlag kommer till aktuell klinik bokas din operationstid eller annan vård och behandling.
För akuta besök gäller att hemlandstinget alltid betalar för ett besök samt vid behov ett efterföljande återbesök.
Ja, du kan hitta oss på 1177 E-tjänster.
Logga in med BankID, hitta och lägg till mottagning när du är inloggad. Sök på Capio Artro Clinic och välj rätt enhet, Sophiahemmet eller Globen (de räknas som två olika enheter på 1177).
Klicka på ”Lägg till mottagning”. När du valt den enhet du önskar kan du sedan på mottagningens sida beställa intyg, journalkopior, önska nytt recept osv.
För att komma till oss på Capio Artro Clinic behöver du en remiss. Remiss till oss inom Stockholms vårdval för ortopedi kan du få via din husläkare, ortoped eller annan läkare.
Om du har en privat sjukvårdsförsäkring kan ditt försäkringsbolag boka tid hos oss. Vänd dig i första hand till ditt försäkringsbolag och deras vårdplanering.
Om du inte är folkbokförd i Stockholm och saknar remiss från ditt hemlandsting är du välkommen att kontakta vår mottagning för information och vidare handläggning.
Majoriteten av alla remisser i Stockholm skickas elektroniskt och inkommer omgående till oss. När din läkare skickat remissen är det sedan våra specialistläkare som bedömer om det är en skada vi kan hjälpa dig med eller om din remiss behöver kompletteras. Vi hör av oss till dig med kallelse via post eller så ringer vi om vi har lediga tider inom kort. Om läkaren bedömer att din skada är av akut karaktär kommer vi att ringa dig.
När din inkomna remiss är bedömd utav våra specialistläkare bokar vi en så snar tid som möjligt. Vanligen är väntetiden någon eller några veckor, beroende på vilken typ av skada du har. Om vi har lediga tider med kort varsel ringer vi dig och erbjuder snabb tid.
Efter att du har gjort en MR eller röntgenundersökning via oss kommer din läkare ta kontakt på telefon inom ca 7 arbetsdagar, eller om ni avtalat annan tid. Om du inte kan ta samtalet när läkaren ringer, försöker läkaren ringa igen senare eller annan dag. Om du inte hör ifrån oss alls efter det gått mer än 7 arbetsdagar är du välkommen att ta kontakt med mottagningen.
Ett redan befintligt recept du önskar förnyelse av kan du begära från oss via 1177. Om du önskar ett nytt recept du inte fått tidigare vill vi att du tar kontakt med mottagningen på telefon. Hör alltid av dig i god tid innan dina tabletter är helt slut.
Det är tillåtet att vara hemma en vecka utan läkarintyg. Detta räcker i de flesta fall efter en vanlig artroskopi (titthålsoperation) i ett knä.
Om du känner att du skulle behöva vara sjukskriven, eller få ett redan existerande sjukintyg förlängt, ring oss i god tid, för hjälp med detta. Vänta inte tills sjukskrivningen gått ut då läkaren kanske inte kan handlägga ditt ärende samma dag du ringer.
Sjukskrivningen skickas sedan 16 januari 2018 elektroniskt direkt till Försäkringskassan och du behöver inte skicka en kopia till dem. Du kan även se journal och intyg via 1177, och du loggar in med ditt Bank-id. Via 1177 kan du också skicka meddelande till oss rörande ditt intyg.
Innan din operation på Artro Clinic kan genomföras måste du fylla i en Hälsodeklaration. Information om detta har du fått i samband med ditt mottagningsbesök. Om du inte fått det kan du logga in på 1177 med BankID och fylla i uppgifterna där. Ta kontakt med oss om du har frågor gällande denna enkät. 08-406 27 00 (Knappval 2)
När du och din behandlande läkare beslutat om operation skriver läkaren en anmälan till operationskoordinatorerna. Läkaren gör alltid en medicinsk prioritering som operationsbokningen försöker hålla sig till. Kallelse till operation sker vanligtvis via post minst 2 veckor upp till 1,5 månader innan planerad operation.
All information skickas hem till dig med ett brev på posten och finns det tider med kort varsel så ringer vi alltid. Väntetiden på din operation beror helt på din skadas karaktär och det är den medicinska prioriteringen som avgör.
Klockslaget du ska vara på plats meddelas senast 5-7 dagar innan operationsdagen. Du måste bekräfta klockslaget som skickas via SMS.
Du som ska opereras i narkos (sövas) får inte inta fast föda senare än 6 timmar innan ankomsttid. Fram till 3 timmar innan du ska vara här får du bara dricka vatten.
För din egen säkerhet och för att ditt tillfrisknande ska ske så snabbt och smärtfritt som möjligt så har vi vissa riktlinjer vi vill att du följer innan din planerade operation. Det finns till exempel vissa läkemedel som du måste sluta med ett visst antal dagar innan operationen. Du får all den informationen vid besök hos oss.
Innan din operation kan bokas måste du fylla i en Hälsodeklaration. Information om detta har du fått i samband med ditt mottagningsbesök. Om du inte fått det kan du logga in på 1177 med BankID och fylla i uppgifterna där. Observera att operationen inte kan genomföras om detta inte är gjort. Ta kontakt med oss om du har frågor gällande denna enkät.
Du ska inte köra bil hem själv efter operationen, ordna gärna med hämtning. Att åka kollektivt hem är inget vi rekommenderar.
Kan bokar/beviljas jag en sjukresa?
Det är din behandlande läkare/fysioterapeut som beviljar detta och receptionen kan hjälpa dig att lägga in resor. Det ska vara medicinskt motiverat. När du fått sjukresor beviljat ringer du själv och bokar detta. Beställ resa här
Försäkringspatienter och utomlänspatienter får själva ombesörja sin hemtransport.
All information du behöver efter din operation har vi samlat på vår sida om operation och rehabilitering. Där hittar du allmän information vad du ska tänka på efter din operation, hemträningsprogram för din rehabilitering, läkemedelsinformation.
Patienter som opererats på Capio Artro Clinic kan bli inneliggande på avd 2 eller 3 på Sophiahemmet.
All kontaktinformation till Sophiahemmets avdelning 2 eller 3 hittar du på deras egna hemsida.
Ja, vi säljer kryckor i receptionen. Ett par kryckor kostar 200 kr.
Återbud lämnar du direkt till din leg fysioterapeut på telefon alt mail.
Du kan även kontakta oss via chatt.
Återbud ska lämnas 24 timmar innan ditt besök. I annat fall debiteras du patientavgiften. Detta gäller även för dig som har ett frikort.
Vi skickar sms-påminnelse om du har meddelat oss ditt medgivande till detta och vi har ditt mobilnummer registrerat. Kontakta din mottagning om du vill lämna ditt medgivande till sms-påminnelser.
Det är din behandlande läkare/fysioterapeut som beviljar detta och receptionen kan hjälpa dig att lägga in resor. Det ska vara medicinskt motiverat. När du fått sjukresor beviljat ringer du själv och bokar detta. Beställ resa här
Det är alltid bra att ha med sig ombyte till ditt besök med din leg fysioterapeut, då är det lättare att gå igenom dina rehabövningar. Ta gärna med dig en vattenflaska när du tränar, även en liten handduk kan vara skönt att ha när man tränar och blir svettig.
På Rehab Sophiahemmet finns det omklädningsrum i anslutning till vårt rehabgym. Där finns låsbara skåp och dusch.
På Rehab Globen finns det omklädningsrum för damer och herrar med låsbara skåp och dusch. Ta gärna med dig hänglås.
Vi samarbetar med flera rehabkliniker för att du ska kunna få rehabilitering efter din operation så nära ditt hem som möjligt. Här hittar du de rehabkliniker som vi samarbetar med.
Vi behandlar uppgifter om personnummer, namn, adress och kontaktuppgifter och hälsorelaterade uppgifter. Vi kan också komma att behandla uppgifter om din e-postadress, och andra kategorier av känsliga personuppgifter som anses nödvändiga för att tillhandahålla dig hälso- och sjukvård.
I vissa fall behandlas även personuppgifter om närstående som du själv eller närstående har lämnat till hälso- och sjukvården.
Vi samlar bara in personuppgifter om dig som anses nödvändiga för att uppfylla ändamålen med personuppgiftsbehandlingen.
Klagomål?
Har du klagomål på hur dina personuppgifter behandlas och/eller skyddas, eller avseende dina rättigheter, vill vi att du skickar skriftliga synpunkter till oss. Vi besvarar alla klagomål skriftligen.
Du kan också vända dig till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter har behandlats felaktigt av oss.
Personuppgiftsansvarig: Capio Artro Clinic AB, Box 5605, 114 86 Stockholm
Dataskyddsombud: My Ericsson, AO Capio Ortopedi, Box 583, 101 31 Stockholm