Capio
Capio
Johan och Camilla

”Vi vill driva primärvård i världsklass”

4 april 2022

På Capio Vårdcentral Orust arbetar man på ett nytt sätt, i team runt varje patient. Målet är att patienten ska kunna träffa samma vårdgivare, vid både planerade och akuta besök. Vi hoppas kunna öka kontinuiteten och sätta patienten i fokus, berättar Johan Ellegård som är verksamhetschef.

Sedan några veckor tillbaka arbetar personalen på vårdcentralen i team runt patienten. Varje team består av läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och psykolog som tillsammans går igenom patientens behandling. Målet är att patienten ska kunna träffa samma vårdgivare eller någon i teamet, vid planerade besök men även när patienten söker akut, eller söker vård digitalt via chatt eller videobesök.

– Det viktigaste är att vi låter teamen bestämma tillsammans vad som blir bäst för varje patient, säger Johan Ellegård, verksamhetschef på Capio Vårdcentral Orust.

På vårdcentralen har antalet medarbetare växt i snabb takt de senaste åren. För två och ett halvt år sedan arbetade ungefär 30 medarbetare på vårdcentralen. Idag är de närmare 50.

– Idag har vi mångdubblat läkarbemanningen. Vi har gått från 4 till 13 läkare på två och ett halvt år. Tack vare att vi har fastanställd personal kan vården bli mer tillgänglig, patientcentrerad och mer involverande, säger Johan Ellegård, verksamhetschef på Capio Vårdcentral Orust.

Vårdcentralen delar lokal med rehabenheten och båda verksamheterna har samma chef. Här finns inga hierarkier utan personalen jobbar mycket tillsammans. Personalen var även med i framtagandet av det nya arbetssättet. Under två utbildningsdagar diskuterades hur verksamheten skulle organiseras för att kunna ge bästa möjliga vård till patienten.

– Vi har gemensamma arbetsplatsträffar och utvecklingssamtal tillsammans med rehab. Vi har 14 olika professioner under ett och samma tak, säger Johan Ellegård.

Även patienterna verkar tycka att det nya arbetssättet på vårdcentralen fungerar bra. Under en tvåårsperiod har antalet listade patienter ökat med 10 procent och det kommer in ungefär 300 ärenden till vårdcentralen varje dag. Camilla Fagerberg som arbetar som sjuksköterska på vårdcentralen berättar att det till en början var svårt att jobba på det nya sättet men att hon ser att kontinuiteten blir bättre för patienterna.

– Tidigare gjorde patienten ett besök hos oss och sedan var kontakten slut. Nu kan patienten höra av sig till oss och alla i teamet har koll på patientens bakgrund och kan ge svar samma dag som de kontaktar oss, säger Camilla Fagerberg, sjuksköterska på Capio Vårdcentral Orust.

Patienten Leslie Lon bekräftar det fina arbetssättet på vårdcentralen. Han kommer till rehab några dagar i veckan för att träna sjukgymnastik i gymmet som finns i lokalen.

– Jag blir så omhändertagen här, även om jag inte har en bokad tid utan bara tränar i gymmet, så är det alltid någon här som kikar in och ger mig tips, säger Leslie Lon.

I den senaste medarbetarundersökningen svarade majoriteten av medarbetarna att de skulle rekommendera en anhörig att vårdas på vårdcentralen.

– Det gör mig oerhört stolt och är ett kvitto på att vi levererar primärvård i världsklass, avslutar Johan Ellegård.

Se filmen om Camilla som arbetar som sjuksköterska på Capio Vårdcentral Orust

Presskontakt

Helena Kryssman

Kommunikatör

press@capio.com
Helena Kryssman