Capio
Capio
Capio
Medarbetare tar emot pris
På bilden ser vi Tobias Wirén, affärsområdeschef för Capio Ortopedi, Johnny Paulsson, VD och överläkare ortopedi på Capio Movement och Elena Blain Wong, verksamhetschef radiologi på Movement.

Movement vinner Capios Patientpris – för sitt bemötande av guld

19 september 2023

Capios Patientpris är ett pris där patienterna själva får nominera sin vårdgivare eller vårdenhet. I år gick priset till Capio Movement, för deras personliga omhändertagande och bemötande av guld. Johnny Paulsson är VD på Movement och berättar stolt att det här är ett kvitto på att deras arbetssätt och kultur ger bästa möjliga vård för patienterna.

Om Patientpriset

Här kan du läsa mer om Capios Patientpris.

Capio Movement är ett mindre sjukhus som har ortopedi, radiologi och reumatologi. Här arbetar 135 medarbetare på fyra olika adresser, tre enheter finns i Halmstad och en i Varberg.

– Vi gör ungefär 25 000 röntgenundersökningar varje år och opererar lite mer än 3000 patienter per år. Vi ansvarar för reumatologin i hela Halland, säger Johnny Paulsson.

Personalens omhändertagande är A och O

Det som utmärker Capio Movement är personalens omhändertagande av individen. Patienten får alltid ett personligt bemötande, man möts av ett leende i receptionen och får ett personligt omhändertagande ända fram till sitt återbesök efter en operation.

– Det är svårt nog att vara patient i dagens samhälle men hos oss ska det vara lätt att vara patient. Vi utgår alltid från patientens perspektiv, berättar Johnny Paulsson.

Johnny berättar om kulturen på Movement, som han inte har upplevt på andra ställen.

– Det finns en speciell kultur hos där alla vill vara med och bidra. Personalens roll är oerhört viktig och jag tror att alla känner en delaktighet, alla vill bidra. Resultaten i kvalitetsregistren talar sitt tydliga språk. Om inte det är Empowerment så säg!

Ett bemötande av guld

Nomineringen till Capios Patientpris som i år gick till Movement handlar just om personalens omhändertagande och bemötande, så här lyder patientens egna ord:

”Från allra första besöket på Movement med ett bemötande av guld har servicen hos personalen varit fantastisk där varje patient ses för den individ den är. Jag fick snabbt hjälp där bemötandet var så otroligt fint de gånger jag varit på röntgen. Även receptionisterna bemöter mig för den jag är, och känner lätt igen mig då jag ofta varit på besök. Varje besvär är unikt och att bli så omhändertagen är Capio Movement otroligt duktiga på. Tack för att ni är ni och allt ni gör för oss.” 

Johnny menar att det här förstärker Movements arbetssätt och är ett kvitto på att de jobbar på rätt sätt.

– All personal är viktig, vi lyfter alltid laget. Hela kedjan måste fungera. Alla ser sin roll och vill alltid göra saker bättre. Vi har högt i tak, är transparenta och lär av våra misstag.

Patienterna ger så mycket tillbaka

Avslutningsvis vill Johnny inte bara tacka patienten som nominerade Movement till årets Patientpris, utan alla patienter som de möter varje dag.

– Vi finns där för våra patienter men patienterna ger också oss väldigt mycket tillbaka. Vår resa fortsätter och vår ambition är att försöka hjälpa alla patienter så bra vi bara kan, avslutar en stolt Johnny Paulsson.

Kort fakta om Johnny Paulsson

Hur länge har du jobbat på Capio? 
I 7 år.

Har du jobbat på fler ställen inom Capio?
Jag började jobba som ortoped på Movement 2016. Därefter jobbade jag ett tag på Capio Arto Clinic i Stockholm innan pandemin slog till, i samband med att de skulle starta upp sin protesverksamhet. Sedan ett år tillbaka är jag VD på Movement.

Vad tycker du är det bästa med att arbeta på Capio?  
Capio är en professionell vårdgivare, har ett starkt varumärke och det finns ett förtroende som byggts upp över tid. Jag är stolt över att jobba på Capio och känner att man vill bidra till det goda ryktet och den professionella hållningen som finns i hela organisationen.

Om Patientpriset

Här kan du läsa mer om Capios Patientpris.

Följ Capio i sociala medier

LegitScript approved