- Vi är väldigt tacksamma över att Capio kontaktade oss och att vi nu har inlett ett samarbete. De når, via sin dagliga verksamhet, många som mår dåligt och ligger inom riskzonen för suicid. Med vår kunskap och Capios plattform kommer vi att nå ut till viktiga riskgrupper och fånga upp människor så att de får hjälp i tid, säger Kajsa Hagskog, ansvarig för företagssamarbeten på Suicide Zero.
Stegtävlingen I walk, I give
Under hösten 2022 anordnade Capio för andra året i rad en stegtävling där medarbetare från Sverige, Norge och Frankrike gick så många steg som möjligt under två veckor. Hela 5249 medarbetare deltog och sammanlagt gicks det 606 302 0302 steg. Pengarna från stegtävlingen, cirka 215 600 kronor, skänktes till Suicide Zero. Det var medarbetarna själva som valde vilken organisation som pengarna skulle gå till.
- Det känns så viktigt att kunna bidra till Suicide Zeros arbete. Capios vision är att förbättra folkhälsan – en individ i taget och vi vill fortsätta göra vad vi kan för att tillsammans minska den psykiska ohälsan och suicidtalen, säger Liza Manestam, kommunikationsdirektör på Capio.
Gemensamma aktiviteter
Utöver stegtävlingen I walk, I give har Capio och Suicide Zero påbörjat ett flertal initiativ tillsammans, bland annat en informationskampanj för att öka kännedom om att förhindra självmord. I Capios alla väntrum kan du som är patient ta del av kampanjen.
Capio ser även över möjligheten till internutbildningar inom suicidprevention och föreläsningar för personal och medarbetare som arbetar med specifika riskgrupper.