Höstens utbildning i kemiska hälsorisker
Datum är: 15/11
Tid: 13:00-16:00
Plats: Capio Fysio & Friskvård, Aulingatan Ystad
Capio Företagshälsa Syd
Välkommen till Capio Företagshälsa. Vi hjälper dig som företagsledare att skapa en god arbetsmiljö där du och dina medarbetare kan trivas och arbeta effektivt. Ni hittar oss på fyra orter i södra Sverige – Ystad, Tomelilla, Sjöbo och Simrishamn.
Önskar du komma i kontakt med oss? Varmt välkommen att höra av dig till oss via telefon eller e-post.
Datum är: 15/11
Tid: 13:00-16:00
Plats: Capio Fysio & Friskvård, Aulingatan Ystad
Psykolog på företagshälsan arbetar med att förebygga och behandla psykisk ohälsa och att undersöka och förbättra organisatorisk och social arbetsmiljö. Insatser sker på både individ-, grupp- och organisationsnivå.
Vår företagsläkare arbetar till stor del med individkontakter för medicinsk bedömning och kartläggning av samband mellan ohälsa och arbete, och vid behov av arbetsrehabiliterande insatser.
Vår företagssköterska är ett stöd åt företagsledningar, chefer, kontaktpersoner och medarbetare, med ansvar för planering och genomförande av insatser hos våra kunder genom:
Våra ergonomer arbetar med:
Vår arbetsmiljöingenjör har stor erfarenhet av att medverka innan och efter Arbetsmiljöverkets inspektioner, men även:
Första hjälpen handlar om att rädda liv genom att ha kunskap och våga hjälpa personer vid olika olyckor eller sjukdomstillstånd. Under kursen får ni lära er vad ni ska göra om ni eller någon i er närhet drabbas av exempelvis hjärtinfarkt, blödningar, klämskador, ben- och armbrott och elolyckor.
Målet med utbildningen är att kunna arbeta med kemiska produkter utan att utsättas för ohälsa och olycksfall. Farliga kemiska produkter kräver utbildning för att leda eller aktivt sysselsättas i ett arbete.
Föreskriften är anpassad till dagens arbetsliv och förtydligar vad arbetsgivare och arbetstagare ska göra inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Vår föreläsning på samma tema fokuserar kring AFS:ens tre huvudområden; arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling. Den förtydligar även vad som gäller kring kunskapskrav och hur man upprättar mål.
Utifrån föreläsning kring sömn får deltagarna en förståelse kring vad sömn är och kunskap i effektiva KBT metoder för att hantera och förebygga sömnproblem.
Ett första steg i det förebyggande arbetet är att höja kunskapsnivån kring stress i företaget genom en föreläsning. Utifrån föreläsningen får deltagarna förståelse kring vad stress är och konkreta verktyg i hur man kan hantera den. Teori varvas med övningar och diskussioner.
Hot- och våldssituationer, arbetsplatsolyckor och dödsfall är exempel på kriser som kan uppstå inom arbetslivet. Genom utbildningen får chefer och HR-personal lära sig hur man organiserar krisstödet, hur man ska agera som chef i samband med en kris, och hur man stöttar sina medarbetare på bästa sätt.
Arbetsledare och chefer ställs ofta inför svåra samtal. Det kan handla om att behöva ta upp jobbiga saker, att hjälpa medarbetarna att tänka i nya banor eller att motivera de till förändringar. Genom att lära sig grundläggande samtalstekniker och bra förhållningssätt i samtal blir chefer och arbetsledare tryggare i sin roll och bättre rustade att klara denna svåra uppgift.
Att arbeta som chef innebär att man dagligen ställs inför svåra utmaningar och beslut. Ibland kan det kännas ensamt och vara svårt att diskutera sin arbetssituation med någon inom företaget. Företagshälsan erbjuder chefshandledning/coachning, vilket innebär att man tillsammans med psykolog reflekterar exempelvis kring det egna ledarskapet, förhållningssätt till medarbetare, färdighetsutveckling och personliga utmaningar.
Arbetslivet idag kräver att vi i allt större utsträckning behöver organisera oss i grupper och team för att tillsammans hantera svåra utmaningar och komplexa arbetsuppgifter. Att få till ett välfungerande och effektivt team är inte alltid enkelt. Med hjälp av kartläggningsinstrumentet TPI (Team Pro Inventory) hjälper vi er att få en nulägesbild av teamets fungerande.
Konflikter är vanligt förekommande på alla arbetsplatser och för det mesta löser de sig av sig själv. Men ibland kan man hamna i ett läge från vilket det är svårt att ta sig vidare. Det kan då vara klokt att ta in extern hjälp för att hantera konflikten. Olösta konflikter har en tendens att eskalera och sprida sig. De utgör även en riskfaktor för medarbetarnas psykiska hälsa och påverkar trivsel och prestation.
Kartläggning av organisatorisk- och social arbetsmiljön kan göras av olika anledningar. Det kan vara för att få nulägesbild av arbetsmiljön eller som grund för att rikta arbetsorganisatoriska insatser. Kartläggning kan även användas som ett mätinstrument i samband med en organisationsutveckling.
I arbetslivet förekommer ofta tunga lyft. Bygg, vård, lokalvård, livsmedel och transport är bara några exempel på branscher där man ofta måste lyfta tunga föremål. Därför är det av stor vikt att tänka på att lyfta rätt, och där kan en grundläggande kunskap om belastningsergonomi vara till stor hjälp.
Vi gör kontroll av vissa viktiga medicinska parametrar som viss provtagning, hörseltest och lungfunktionstest. Vi arbetar även med helheten i företaget som analys av individens riskfaktorer för ohälsa (frågeformulär, webbaserat) och alkoholscreening.
Ett cykeltest som mäter din syreupptagningsförmåga. En tjänst som med fördel kan läggas till, till hälso- och arbetsmiljöprofilbedömning
En hälsodeklaration vid nyanställning betyder trygghet både för den nyanställda och för arbetsgivaren, oavsett om den nytillsatta tjänsten uttryckligen kräver en hälsodeklaration eller ej.
Denna tjänst inkluderas vid en hälsokontroll.
Arbetsgivaren kan få hjälp att fånga upp tidiga signaler på ohälsa samt råd kring hur kontakt med sjukskrivna ska skötas.
Vi kan också medverka vid rehabiliteringsutredningar och anpassning av arbetsplatsen. Vi hjälper till att utreda om en anställd drabbas av någon arbetsrelaterad sjukdom.
Vi arbetar idag tillsammans med Nämndemansgården i missbruksfrågor.
Tjänsten är avsedd för arbetsplatser där personal arbetar mycket med vibrerande verktyg av olika slag och avser att förebygga och förhindra att skador uppstår.
Vi mäter rörlighet, styrka och kondition. Vi registrerar också eventuella smärtor.
Vi har ett samtal utifrån ett hälsofrämjande perspektiv och ger individuellt rådgivning.
Efter testet analyseras resultaten och du får feedback med förslag på åtgärder utifrån funktionsnivå.
Handintensivt arbete definieras som ihållande snabba handledsrörelser mot ledens ytterläge i kombination med kraft. Rörelserna kan alltså ha ett mindre rörelseomfång, och behöver inte ske ända ut till ledens ytterläge. Ex på arbetsmoment som kan innebära handintensivt arbete är styckning, att filéa fisk, paketering, montering, städning med mera.
Verkar ni inom en bransch där det krävs specifika intyg eller certifikat? Vi hjälper er med certifikat relaterade till hälsa och arbetsmiljö.
För oss är kvalitets- och miljöarbetet en självklar del av vår dagliga verksamhet. Genom rutiner, får vi goda resultat, nöjda kunder och ett bättre resursutnyttjande.
Att ständigt utvecklas och bli bättre är en förutsättning för oss att kunna leva upp till våra värderingar.
Målsättningen med Capio Företagshälsas kvalitets- och arbetsmiljöarbete är att skapa
förutsättningar för en fysiskt, psykiskt, organisatorisk och socialt utvecklande arbetsplats för alla medarbetare, där risker för olycksfall och arbetsrelaterad ohälsa förebyggs.
Vi ska tillgodose våra kunders önskan och förväntan av våra insatser genom att leverera i tid och med ständig närvaro av rätt kvalitet, ansvar och medkänsla.
Medarbetare skall i sitt dagliga arbete känna delaktighet i företagets mål och verksamhet och trygghet i sin yrkesutövning. Arbetsmiljöarbetet skall alltid ingå som en integrerad och naturlig del av företagets totala verksamhet, vilket innebär att arbetsmiljöfrågorna skall behandlas i direkt anslutning till de dagliga frågorna. Mot våra kunder ska vi alltid arbeta professionellt, vara flexibla och i ständig utveckling.
Ansvar
Områdeschefen har det yttersta ansvaret för kvalitets- och arbetsmiljöfrågor inom Capio
Företagshälsa. Arbetet ska bedrivas i samverkan där alla har ansvar att medverka. Vi följer årligen upp och utvärderar vårt SAM (systematiska arbetsmiljöarbete).
Capio Företagshälsa skall:
Vårt miljöarbete bygger på en insikt hos alla våra medarbetare om att jordens resurser är begränsade samt att naturens förmåga att hantera den belastning som vår mänskliga existens innebär också är begränsad.
Företagshälsovårdens verksamhet ska bedrivas på ett miljömässigt hållbart sätt och våra verksamheter ska bidra aktivt till en hållbar utveckling genom att:
Miljöarbetet grundar sig på en helhetssyn där alla i företaget är delaktiga och arbetar för att ständig förbättras.
Vi följer de lagar, förordningar, avtal och regionala riktlinjer som vår verksamhet berörs av.
När ni väljer att bli kund hos Capio Företagshälsa tecknar ni som företag ett avtal, ett medlemskap. I det ingår tillgång till en rad tjänster och personalutbildningar, enligt överenskommelse oss emellan.
Telefonnummer:
0411-720 30
Telefontider:
Måndag-fredag kl. 8.00-12.00
Se även direktnummer i vår personallista
Avvikande telefontider:
Helgdagar är vår telefon stängd.
Huvudadress:
Regementsgatan 48, 271 45 Ystad (se på karta)
Vi finns även här:
Norregatan 8, 275 30 Sjöbo (se på karta)
Pilevallsgatan 2, 273 35 Tomelilla (se på karta)
Akutvägen 2, 272 32 Simrishamn (se på karta)
Maila oss gärna på foretagshalsa@capio.se
Vi vill veta vad du tycker – vare sig det är ris eller ros eller om du vill komma med förslag till förbättring är vi tacksamma för att du hör av dig.
Om du har drabbats av en skada i vården vill vi veta det så snart som möjligt för att ställa till rätta, utreda och gå vidare med anmälan till försäkringsbolag och myndigheter om det behövs.
I första hand bör du kontakta personalen eller ansvarig chef på den mottagning där du har fått vård och behandling. Du kan kontakta oss via telefon eller skicka brev.
På sidan Synpunkter på vården hittar du mer information om Patientnämnden, försäkringsbolag och andra myndigheter som hjälper dig som patient om du behöver gå vidare i ett ärende.