Första hjälpen
Första hjälpen handlar om att rädda liv genom att ha kunskap och våga hjälpa personer vid olika olyckor eller sjukdomstillstånd. Under kursen får ni lära er vad ni ska göra om ni eller någon i er närhet drabbas av exempelvis hjärtinfarkt, blödningar, klämskador, ben- och armbrott och elolyckor.
Hjärt-/lungräddning (HLR) för barn & vuxna
Lära sig identifiera ett hjärtstopp
- Utföra HLR med god kvalitet
- Känna sig motiverad att vid ett hjärtstopp starta HLR
- Utbildningstillfällena brukar vara mycket uppskattade och innehåller både teori och praktisk träning.
Kemiska hälsorisker
Målet med utbildningen är att kunna arbeta med kemiska produkter utan att utsättas för ohälsa och olycksfall. Farliga kemiska produkter kräver utbildning för att leda eller aktivt sysselsättas i ett arbete.
Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4)
Föreskriften är anpassad till dagens arbetsliv och förtydligar vad arbetsgivare och arbetstagare ska göra inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Vår föreläsning på samma tema fokuserar kring AFS:ens tre huvudområden; arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling. Den förtydligar även vad som gäller kring kunskapskrav och hur man upprättar mål.
Sömnskola
Utifrån föreläsning kring sömn får deltagarna en förståelse kring vad sömn är och kunskap i effektiva KBT metoder för att hantera och förebygga sömnproblem.
Stresshantering
Ett första steg i det förebyggande arbetet är att höja kunskapsnivån kring stress i företaget genom en föreläsning. Utifrån föreläsningen får deltagarna förståelse kring vad stress är och konkreta verktyg i hur man kan hantera den. Teori varvas med övningar och diskussioner.
Krishantering
Hot- och våldssituationer, arbetsplatsolyckor och dödsfall är exempel på kriser som kan uppstå inom arbetslivet. Genom utbildningen får chefer och HR-personal lära sig hur man organiserar krisstödet, hur man ska agera som chef i samband med en kris, och hur man stöttar sina medarbetare på bästa sätt.
Samtalsmetodik
Arbetsledare och chefer ställs ofta inför svåra samtal. Det kan handla om att behöva ta upp jobbiga saker, att hjälpa medarbetarna att tänka i nya banor eller att motivera de till förändringar. Genom att lära sig grundläggande samtalstekniker och bra förhållningssätt i samtal blir chefer och arbetsledare tryggare i sin roll och bättre rustade att klara denna svåra uppgift.
Chefshandledning/coachning
Att arbeta som chef innebär att man dagligen ställs inför svåra utmaningar och beslut. Ibland kan det kännas ensamt och vara svårt att diskutera sin arbetssituation med någon inom företaget. Företagshälsan erbjuder chefshandledning/coachning, vilket innebär att man tillsammans med psykolog reflekterar exempelvis kring det egna ledarskapet, förhållningssätt till medarbetare, färdighetsutveckling och personliga utmaningar.
Teamutveckling
Arbetslivet idag kräver att vi i allt större utsträckning behöver organisera oss i grupper och team för att tillsammans hantera svåra utmaningar och komplexa arbetsuppgifter. Att få till ett välfungerande och effektivt team är inte alltid enkelt. Med hjälp av kartläggningsinstrumentet TPI (Team Pro Inventory) hjälper vi er att få en nulägesbild av teamets fungerande.
Konflikthantering
Konflikter är vanligt förekommande på alla arbetsplatser och för det mesta löser de sig av sig själv. Men ibland kan man hamna i ett läge från vilket det är svårt att ta sig vidare. Det kan då vara klokt att ta in extern hjälp för att hantera konflikten. Olösta konflikter har en tendens att eskalera och sprida sig. De utgör även en riskfaktor för medarbetarnas psykiska hälsa och påverkar trivsel och prestation.
Kartläggning av organisatorisk- och social arbetsmiljö
Kartläggning av organisatorisk- och social arbetsmiljön kan göras av olika anledningar. Det kan vara för att få nulägesbild av arbetsmiljön eller som grund för att rikta arbetsorganisatoriska insatser. Kartläggning kan även användas som ett mätinstrument i samband med en organisationsutveckling.
Belastningsergonomi
I arbetslivet förekommer ofta tunga lyft. Bygg, vård, lokalvård, livsmedel och transport är bara några exempel på branscher där man ofta måste lyfta tunga föremål. Därför är det av stor vikt att tänka på att lyfta rätt, och där kan en grundläggande kunskap om belastningsergonomi vara till stor hjälp.