Capio
Capio
Capio
Personal på Höllviken

Capio Höllviken firar två år med toppbetyg från sina patienter

3 april 2023

Två år som aktiv vårdgivare till Näsetborna och ett strålande fint resultat i årets nationella patientenkät – det finns mycket att fira för Capio Vårdcentral Höllviken.

Mer om Capio Vårdcentral Höllviken

Här kan du läsa mer om Capio Vårdcentral Höllviken.

1 april 2021, mitt under pandemin, slog verksamhetschef Jeanette Klemensson upp dörrarna till en ny vårdmottagning i Höllviken. Mottagningen startade som en filial till Capio Vårdcentral Landskrona men har sedan dess växt i rasande takt och blev sommaren 2022 en egen vårdcentral.  

Som bosatt i Skanör sedan 1997 såg jag ett växande behov av ytterligare en vårdcentral i kommunen. Mitt under pandemin fick jag möjligheten att öppna en filial i Höllviken som sedan juli förra året är en egen vårdcentral, berättar verksamhetschef Jeanette Klemensson. 

Idag har vårdcentralen över 2 500 listade patienter och erbjuder Näsetborna bland annat läkare, specialistsjuksköterskor, dietister, arbetsterapeuter och kuratorer. Av dessa patienter får Capio Vårdcentral Höllvikens ett strålande fint resultat i årets nationella patientenkät.  

Vi är naturligtvis mycket glada och ser detta som ett kvitto på att vi gör och tänker rätt. Patientenkäten är ett viktigt verktyg för att förstå våra styrkor och våra förbättringsområden. Det finns alltid saker att förbättra och sådant som vi vill utveckla ytterligare, säger Jeanette Klemensson.  

Hög tillgänglighet på vårdcentralen

När det kommer till helhetsintryck får Capio Vårdcentral Höllviken 88,5 poäng av 100 möjliga. En poäng som innebär att vårdcentralen får bäst betyg i Vellinge Kommun och rankas högt bland Skånes alla vårdcentraler. Bakgrunden till resultatet tror Jeanette framför allt grundar sig i deras tillgänglighet.  

Vi arbetar i team och låter alla patienter få en medicinisk bedömning. Tillsammans rondar vi inkommande ärenden via både telefon och chatt. Alla som ringer in till oss får en kontakt samma dag och i chatten har vi en svarstid på 15 minuter. Visst vill vi växa, men vi gör det i lagom takt för att behålla kvaliteten och tillgängligheten. I vår anställer vi ännu en allmänspecialist och efter sommaren ytterligare två, säger Jeanette Klemensson.  

Enligt Jeanette är det viktigt att finnas där och anpassa mottagningen utefter både patienter och personalens behov. Som verksamhetschef för både Capio Vårdcentral Landskrona och Capio Vårdcentral Höllviken ser hon just uppskattning som en viktig aspekt för en god arbetsmiljö.  

Vi firar alltid med tårta eller något annat gott. Jag tycker det är viktigt att uppskatta alla i personalen som har bidragit till detta tillsammans. Det fina resultatet i årets nationella patientenkät har även fått fin draghjälp från personalen i Landskrona, avslutar Jeanette Klemensson.  

Mer om Capio Vårdcentral Höllviken

Här kan du läsa mer om Capio Vårdcentral Höllviken.

Presskontakt

Helena Kryssman

Kommunikatör

press@capio.com
Helena Kryssman

Följ Capio i sociala medier