Vård online
Vård online

Ont i nacke och axlar

Att ha ont och känna sig stel i musklerna kring nacken och axlarna är vanligt, men ibland är det svårt att veta exakt vad som orsakar det. Oftast beror värken och stelheten på att du har suttit still i en påfrestande ställning under en längre tid, varit stressad eller orolig. Det kan även bero på sjukdomar och besvär som åldersförändringar, inflammationer eller problem med ett muskelfäste. Här har vi samlat information om vanliga orsaker till smärta och värk i nacke och axlar. 

Detta händer i kroppen

Nacken består av sju halskotor som är sammanlänkade av diskar, vilka fungerar som stötdämpare. Rörelser i axeln sker genom axellededen och genom skulderbladets rörlighet i förhållande till bröstkorgen och nyckelbenet. När du har ont, ökar musklernas spänning i den kroppsdel där du känner smärta. De spända musklerna kan då öka smärtan, men även stress och oro kan leda till ökad spänning i musklerna kring nacken, skuldrorna och bröstkorgen. Att känna smärta behöver inte vara ett tecken på att något är allvarligt fel eller skadat i kroppen. Däremot kan rädsla inför smärtan du upplever bidra till att det gör mer ont. Det är också ofta lättare att stå ut med att ha ont om du vet vad smärtan beror på och att den går över.

Symptom

Stelhet, värk och ömhet är vanliga symptom när du får problem i nacke och axlar.  
 
Det är bra att veta att nackvärk ibland kan vara tecken på andra sjukdomar även om det är ovanligt. Om smärtan är kraftig och plötslig kan det vara symptom på en allvarlig sjukdom. Då kan du även få feber och känna dig sjuk. Nedan hittar du fler symptom på olika besvär i nacke och axlar. 

Nackspärr

Nackspärr kan ha flera olika orsaker, som till exempel att du översträckt nacken, sovit i en konstig ställning eller att en disk i nacken buktar ut. Det kan komma av spänningar och stelhet på grund av stress. Om smärtan börjar ganska plötsligt och du får svårt att röra huvudet kan det vara nackspärr.

Åldersförändringar/artros

Med åren går nacken och axlarna igenom åldersförändringar. Detta kallas artros vilket orsakar stelhet i lederna. Åldersförändringar kan även bero på ärftlighet och ibland kan förändringarna uppstå redan i 20-årsåldern. 

Kalkaxel

Kalkaxel orsakas av en utfällning av kalk runt senorna. Orsaken kan vara en överansträngning men det kan också uppstå utan ansträngning. Vanliga symptom är svår smärta och värk. 

Frusen skuldra

Symptomen på frusen skuldra är smärta i axeln, efter några månader blir axeln även stelare. Frusen skuldra är en sjukdom som ofta tar lång tid att läka, men med behandling så brukar symptomen försvinna.

Behandling

Om du har värk och smärta i axlar och nacke hjälper rörelse och aktiv träning ofta bättre än passiva behandlingsmetoder som massage, värmebehandling eller stretchning. Ofta går värken över av sig själv efter ett par veckor. Annars kan behandling hos fysioterapeut, kiropraktor, naprapat eller allmänläkare minska besvären. 
 
Långvarig smärta i nacken och axlarna kan göra det svårare att vara i psykisk balans. Samtalsbehandling med kognitiv beteendeterapi, KBT, kan därför också hjälpa vid långvarig smärta.  
 
Vid de flesta typer av inflammation i axeln brukar fysioterapi och värktabletter eller inflammationsdämpande tabletter ingå i behandlingen. Ibland är det aktuellt med kortisonspruta. Om besvären är svåra och långdragna kan ibland operation övervägas.

Vad kan jag göra själv?

Att vara aktiv och röra på sig minskar risken för att få ont i axlar och nacke. Därför är det bra att försöka få in mer fysisk aktivitet i din vardag. Ditt mående kan också påverka hur du reagerar på smärta. Om du känner dig orolig, stressad, nedstämd eller har problem att sova kan smärtan bli svårare att hantera. Försök att fundera på vad som får dig att må dåligt eller stressar dig i din vardag, kanske kan du förändra något så att stressen minskar. Receptfria och smärtstillande värktabletter kan också hjälpa för att du ska kunna leva som vanligt. Det brukar vara bäst att ta tabletterna regelbundet på bestämda tider för att du ska kunna hålla dig så smärtfri som möjligt. 
 
Nedan hittar du fler tips på vad du själv kan göra för att minska dina besvär.  
 
Ta dig tid för rörelse. Om du har ett stillasittande arbete är det bra om du kan hitta pauser där du kan röra på dig med jämna mellanrum samt byta arbetsposition regelbundet. Fysisk aktivitet minskar risken för att få ont i ryggen och nacken. Därför är det bra om du rör dig som vanligt även om det gör ont i nacken och axlarna. 
 
Prova en värmekudde. Värme kan lindra värken och vara skönt om du har ont i musklerna. Du kan till exempel pröva med en vetekudde. 
 
Stressa ner. Studier visar att tillfredsställelse i arbetet minskar risken för värk i nacken. Därför är det bra att försöka undvika alltför mycket stress så att du mår bra och trivs med din vardag. 

När och var ska jag söka vård?

Kontakta en fysioterapeut, naprapat eller kiropraktor om du har ont i nacken och axlarna och inte blir bra på två veckor. Du kan också kontakta din vårdcentral.

Sök vård direkt på en vårdcentral eller jouröppen mottagning om något av följande stämmer in på dig:

  • Du får plötsligt en kraftig, ihållande nackhuvudvärk
  • Du får ont i nacken eller axlarna efter en skada