Berätta lite om dig själv och din roll?
Jag har varit sjuksköterska sen 2010 och jobbat inom hemsjukvård, äldreboenden, BVC och på vårdcentral.
Jag sa jag upp mig för 3-4 år sen. Jag har två småbarn hemma, och jag upplevde att jag hade svårt att få ihop min vardag. Jag startade en egen skönhetsklinik här i Kungsbacka där jag bor, för jag kände att det var kul att göra något annat. Men jag saknade vården och ville inte tappa den biten, och jag är väldigt intresserad av det digitala, teknik osv. När jag såg att Capio Go sökte medarbetare så kände jag ”perfekt, det är som klippt och skuret för mig!”. Så nu jobbar jag hemifrån och hjälper våra patienter digitalt, via chatt.
Hur kan ett digitalt vårdbesök se ut?
Först så loggar patienten in med sitt BankID och får svara på ett par frågor om sina besvär. Sen får vi in det i vårt system, vi ser vad patienten söker för, var de är listade etc. Vi ser även hur länge patienten varit i kö, och så tar vi varje person i tur och ordning och startar en chatt. Vi chattar med patienten och ställer frågor. Är det något vi kan hjälpa till med online eller behöver vi förmedla en kontakt till vårdcentral? Om patienten är listad på Capio så kan vi enkelt lägga över ärendet till den fysiska vårdcentralen, så att patienten inte behöver dra hela historiken igen när hen kommer till sitt besök.
Vilka typer av sjukdomar/besvär kan ni hjälpa till med digitalt?
Det kan vara allt från insektsbett, hosta, klåda och psykiska besvär till receptförnyelse. Vi är ett helt team runt varje patient, med sjuksköterskor, läkare och andra professioner som kan kopplas på. Det är exakt som på vårdcentralen, men digitalt.
Vilka fördelar finns med digital vård?
Tillgängligheten! Du kan starta ditt ärende när du vill och du kan alltid gå ifrån ditt ärende och komma tillbaka när vi svarat. Du behöver inte vara fast vid telefonen eller datorn. Du sparar tid och behöver inte uppsöka fysisk vårdcentral och riskera att smittas, eller smitta andra.
Många som kanske är på semester väljer att chatta med oss för att få rådgivning kring olika besvär eller sjukdomar som uppkommit på resan. Det kan kännas tryggare att få prata med sin vårdcentral hemma.
Sen så upplever jag att många unga vågar söka vård i större utsträckning. Du kan lägga in ett ärende mitt i natten och få svar på morgonen, du slipper ”visa dig” på vårdcentralen, du kan chatta med oss i stället. Vi har ju även psykologer online, och just psykiska besvär kan ju vara kämpigt att söka vård. Även där sänker vi trösklarna för att söka hjälp.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det är att jag får ta hand om så många olika ärenden, det är så varierat. Någon kanske söker för huvudvärk, men det visar sig vara något annat. Det är väldigt givande. Jag får lika mycket stimulans här som om jag jobbat på en fysisk vårdcentral.
En annan fördel är ju att jag inte är bunden till en och samma plats. Jag kan vara tillgänglig, flexibel och kan ställa upp för mina kollegor när det behövs.
Hur funkar sammanhållning er kollegor emellan?
Kommunikationen funkar lika bra, om inte bättre, digitalt. Det är enkelt att kontakta sitt team – vi är tillgängliga för varandra på ett annat sätt! Och jag upplever att jag lär mig mycket mer på det här sättet.
Vi har olika rum på Teams och Slack där vi kan ställa frågor och prata med varandra. Fikarum, mottagningsrum, sjuksköterskerum. Alla som jobbar är online där. Vi kommunicerar väldigt bra håller varandra uppdaterade. Du kan även söka på ämnen och tidigare svar, om du undrar något. Och vi jobbar hela tiden med utvärdering och uppföljning för att hela tiden kunna ge den bästa möjliga vården till våra patienter.