Capio
Capio

100 knäprotesoperationer med robotkirurgi – framtidens sätt att operera

22 januari 2024

Capio Ortopediska Huset opererar nästan 1700 höft- och knäproteser varje år och är en av de största klinikerna i Sverige. Sedan i maj förra året har man använt sig av datorstöd vid knäprotesoperationer, en så kallad robot. Idag genomfördes den 100:e operationen med den nya robotkirurgin. Tekniken hyllas både av patienterna som i många fall kan gå hem samma dag som sin operation och av personalen som vid operationen får en bättre överblick av knät.

Ortopediska Huset

Här kan du läsa mer om vår verksamhet på Capio Ortopediska Huset.

När man gör en knäprotesoperation handlar det om att sätta protesen i ett visst läge och i rätt vinkel. Tack vare roboten får kirurgen uppgifter om exakt planering och positionering av delarna i knät, vilket gör att protesen hamnar där den ska. Roboten dokumenterar även operationen så att vi kan gå tillbaka i efterhand och se exakt hur vi gjorde, berättar Martin Thorsell, VD på Capio Ortopediska Huset.

Tack vare den nya robotkirurgin får kirurgen 3D understöd i realtid vilket underlättar exakt planering och positionering av protesdelarna i knät, vilket ökar precisionen. Alla moment utförs av kirurgen, det är alltså inga beslut eller åtgärder som lämnas över till roboten, precis som vid andra robotassisterade operationer som blivit allt vanligare inom vården. Roboten använder Real-Intelligence mjukvara för att erbjuda breda möjligheter och ett växande utbud av ledrekonstruktionsindikationer, så som total och partiell knäkirurgi och knäproteser.

Goda resultat och nöjda patienter

Den nya tekniken började användas i maj förra året och idag har man alltså gjort operation nummer 100. I framtiden räknar Ortopediska Huset att göra cirka 200 operationer per år med den nya robotkirurgin. Tekniken ger inte bara en mer exakt positionering av implantaten, den ger också förutsättningar för bästa möjliga operationsresultat och i slutänden en nöjd patient. Patienterna bekräftar att den nya tekniken fungerar; efter en operation ringer kliniken upp patienten och frågor hur den mår. Så här berättar en sköterska om ett sådant samtal:

Jag ringde upp en 82 årig dam som under sin levnad har hon aldrig förr blivit så väl behandlad av vården i vare sig Finland eller Sverige. Hon berättade att alla var så professionella: mottagningen, läkare, de i operationssalen och på uppvaknings- och vårdavdelningen. Oavsett vem hon kommit i kontakt med på telefon eller på plats hade alla fått henne att känna sig trygg. Hon hade fått svar på alla frågor. 

När hon opererade det andra knäet på ett annat sjukhus låg hon inne fyra dagar. Där fick hon vänta länge innan någon kom när hon ringde på hjälp. Hon mådde oerhört illa av den kombination av långtids- och korttidsverkande morfin hon tog då. I tre-fyra veckor efteråt kvarstod illamåendet, fick kämpa i sig mat. 

Den kombination av läkemedel hon fick på Ortopediska Huset har hon mått prima av.

"Men har du inget att gnälla på? Har du inte lite ont i knäet?" undrade jag.

"Jo", skrattade hon men det var hon ju beredd på. Hon klarade sina övningar och visst gjorde det ont men hon sov gott om natten.

– Det är precis sådana här patientupplevelser vi strävar efter. Att hjälpa en människa som lidit länge till förhöjd livskvalitet efter en operation hos oss, det värmer i hjärtat, avslutar Martin Thorsell.  

 

Ortopediska Huset

Här kan du läsa mer om vår verksamhet på Capio Ortopediska Huset.

Presskontakt

Helena Kryssman

Kommunikatör

press@capio.com
Helena Kryssman

Följ Capio i sociala medier