– Vi har haft önskemål om att kunna erbjuda mer stöd vad gäller den beteendemässiga och psykologiska biten efter en operation. Det kändes naturligt att ta kontakt med Hjärnhälsan som också arbetar i team runt patienterna, säger Jeanette Steijer som är dietist på CFTK.
Redan vid första kontakt informeras patienterna om samarbetet och tre veckor efter operationen har verksamheterna en digital gruppinformation med psykolog och fysioterapeut. Nästa föreläsning ges på återträffen som äger rum fysiskt på kliniken cirka sex månader efter patientens viktoperation.
Hittills upplever verksamheterna enbart positiv feedback kring att de är ännu fler yrkeskategorier i teamet runt patienten.
– Det är fint att se att fokus ligger på patientens samlade behov. Personen som genomgår en viktoperation fortfarande är densamma, även om kroppen förändras. Faktorer som smärta, känslohantering och självkänsla kan ha bidragit till att upprätthålla ohjälpsamma levnadsvanor och kan vara ett hinder för förändringsarbetet. För att då uppnå ett hållbart resultat för dessa patienter är det därför viktigt med en fortsatt uppföljning där dessa aspekter beaktas, säger Catarina Stenmark, verksamhetschef Capio Hjärnhälsan.