Capios vision är att förbättra människors hälsa varje dag. Vi vill göra skillnad för våra patienter genom att se, lyssna och finnas här. Idag och genom hela livet. För att lyfta våra medarbetare och allt det fantastiska arbete som sker i Capios lokaler varje dag, har vi instiftat Capio Awards –olika priser som delas ut till medarbetare som gjort särskilda insatser under året. Ett av priserna är Capios patientpris, ett pris där du som patient kan nominera din vårdgivare eller vårdenhet.
- Capio Sverige
- ...
- Hitta mottagning
- Specialistvård
- Psykiatri & Psykologi
Capio Barn- och ungdomspsykiatri Falun
Capio Barn- och ungdomspsykiatri Falun
Varmt välkomna till vår barn- och ungdomspsykiatriska mottagning i Falun. Vi erbjuder bedömning, utredning samt behandling för barn och ungdomar upp till 18 års ålder.

Sök vård
Kontakta oss
Vill du boka om en tid eller behöver du hjälp med något annat? Tveka inte att kontakta oss.
Nu öppnar vi

Vi hjälper dig med
Vi erbjuder bedömningar, utredningar samt behandlingar för barn och ungdomar upp till 18 års ålder med medelsvåra och svåra psykiatriska tillstånd (undantaget är barn i förskoleålder som har misstänkt intellektuell funktionsnedsättning och/eller misstänkt autism).
Varje mottagning utgörs av ett team med cirka 10 medarbetare med läkare, sjuksköterska, socionom, arbetsterapeut, fysioterapeut och psykologer. Vi kommer vid behov samverka med skola, socialtjänst och andra aktörer för att hitta den bästa lösningen för varje barn.
Vi arbetar utifrån evidensbaserade metoder och följer såväl regionala som nationella riktlinjer.
Vår verksamhet kännetecknas av ett gott bemötande, högkvalitativ vård och ett stort engagemang. Vi vill skapa en varm och trygg atmosfär för våra patienter och deras familjer.
Så får du vård

För att bli patient hos oss går det bra att göra en egenanmälan antingen via telefon 023-6640550 eller via 1177 e-tjänster.
Du kan också få hjälp av vårdcentralen, skolan eller andra som har kontakt med vården med att få en remiss skickad till oss.
Vanliga frågor och svar
Du betalar de patientavgifter som gäller i den region där du får vården. Det gäller även för dig som väljer vård i en annan region än den där du är folkbokförd. Du kan läsa mer om patientavgifter på 1177 >
Högkostnadsskyddet innebär att du betalar sammanlagt högst 1 300 kronor för besök i öppenvården under en period på tolv månader. Öppenvård är all vård som inte kräver att du blir inlagd på sjukhus. Det kan till exempel vara besök hos allmänläkare eller sjuksköterska på en vårdcentral, eller besök hos en specialistläkare.
En region kan besluta om ett lägre belopp än 1 300 kronor för högkostnadsskyddet i den regionen.
Du ska alltid börja på en vårdcentral för att få en bedömning och vård av psykiatriska tillstånd av lätt till måttlig karaktär som exempelvis depressioner och ångest. Om det behövs kan vårdcentralen remittera dig vidare till oss inom specialistvården. Vi bedriver psykiatrisk vård och behandling för patienter som behandlats på vårdcentralen utan större resultat. I vårt uppdrag ingår till exempel psykossjukdom, bipolär sjukdom, ADHD, depression, ångest, social fobi, ätstörningar med mera.
Vi har barnombud på alla våra mottagningar. Vi erbjuder informationssamtal för att stödja föräldrar och barn i att öppet kunna prata med varandra.
Barnombudets uppgift är också att bidra till att barnperspektivet stärks genom att informera övriga medarbetare fortlöpande om lagstiftning, om barn som är närstående och deras rättigheter.
Vid misstanke om att ett barn far illa görs alltid en anmälan till socialtjänsten.
Hos oss finns ett närståendeombud på varje mottagning. Det är en person som är speciellt utsedd för att ge stöd och råd till dig som anhörig.
Närstående är alltid välkomna till mottagningen med patientens godkännande.
Syftet med en individuell plan är att du ska ha inflytande och vara delaktig i planeringen och genomförandet av din vård och omsorg. SIP ska även tydliggöra ansvaret mellan olika huvudmän och förbättra den sammanhållande processen.
Mål med SIP är att:
Du ska få den hjälp du har behov av och rätt till.
Ditt inflytande och delaktighet säkerställs.
En SIP ska upprättas om du har insatser alternativt har behov av insatser både från hälso- och sjukvården och från socialtjänsten och ett samordningsbehov finns. Bedömningen om ett sådant behov finns, ska göras i varje enskilt fall. Den personal inom socialtjänsten eller hälso- och sjukvården som upptäcker behovet av samordnade insatser, är skyldig att inleda ett arbete med en behovsbedömning om en individuell plan ska upprättas.
Du och dina närstående kan också ta initiativ till en SIP. Din uppfattning om behovet har stor betydelse. Även närståendes synpunkter är viktiga. Ditt samtycke krävs till att den upprättas.
Det finns även andra samverkansparter som kan vara aktuella att medverka i en SIP, exempelvis Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, frivården, Kriminalvården eller närstående.
Alla patienter kallas till Årskontroll minst en gång per år.
Detta är en viktig uppföljning som i första hand görs för att garantera att du får rätt behandling utifrån det aktuella hälsotillståndet.
Årskontrollen görs enligt en mall som är lika för alla och innehåller bland annat:
- Besök hos din läkare och eventuellt din behandlare Tillsammans med dig görs en översyn av pågående behandling och insatser och beroende på vad som framkommer beslutas om förändrad behandling och förändrade insatser.
- Tillsammans med din läkare görs en läkemedelsgenomgång. Din läkare skriver recept på de läkemedel du behöver den kommande tiden.
- Du ombeds lämna blodprov och det görs en viktkontroll.
- Är du i behov av licenser och intyg så utfärdar din läkare detta.
- Tillsamman med din läkare eller behandlare går du igenom din nuvarande vårdplan och eventuell Krisplan.
- Din läkare gör tillsamman med dig ett ställningstagande till fortsatt behandlingskontakt eller om du ska avsluta din kontakt med mottagningen.
Vi behandlar uppgifter om personnummer, namn, adress och kontaktuppgifter och hälsorelaterade uppgifter. Vi kan också komma att behandla uppgifter om din e-postadress, och andra kategorier av känsliga personuppgifter som anses nödvändiga för att tillhandahålla dig hälso- och sjukvård.
I vissa fall behandlas även personuppgifter om närstående som du själv eller närstående har lämnat till hälso- och sjukvården.
Vi samlar bara in personuppgifter om dig som anses nödvändiga för att uppfylla ändamålen med personuppgiftsbehandlingen.
Klagomål?
Har du klagomål på hur dina personuppgifter behandlas och/eller skyddas, eller avseende dina rättigheter, vill vi att du skickar skriftliga synpunkter till oss. Vi besvarar alla klagomål skriftligen.
Du kan också vända dig till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter har behandlats felaktigt av oss.
Personuppgiftsansvarig: Capio Psykiatri AB, Box 583, 101 31 Stockholm
Dataskyddsombud: My Ericsson, Capio Specialistkliniker, Box 583, 101 31 Stockholm
Våra andra mottagningar
Capio Barn- och ungdomspsykiatri Motala
Capio Barn- och ungdomspsykiatri Mjölby
Praktisk information
Vi tar emot barn och ungdomar via:
Remiss
Vi tar emot remiss från vårdcentralen, skolan eller andra som har kontakt med vården.
Egenremiss
För att bli patient hos oss kan du göra en egenremiss via 1177.
Skapa din egenremiss via 1177 e-tjänster
Akuta besvär
Dagtid 8-16:
- Barnet/ungdomen tillhör Capio BUP och mår akut dåligt, ring: 023-664 05 50, knappval 1
- Barnet/ungdomen tillhör inte Capio BUP och mår akut dåligt dagtid, ring: 023-49 20 68
Helger och nätter: Ring avdelning 68, Falu Lasarett, på telefon: 023-49 20 68
Du kan skicka din remiss med post till:
Capio Barn- och ungdomspsykiatri Falun
Östra hamngatan 24, 4 tr
791 71 Falun
Vi tar även emot e-remisser i Take Care där vårt namn på
mottagningen är: Falun BUP Capio
Telefon
Telefontider
Mån till fre kl. 8.00-16.00
E-post
OBS! E-post är endast avsett för allmänna frågor. Vid kontakt via e-post kan vi inte garantera sekretessen och du kan därför inte få råd i medicinska frågor, boka tid, avboka tid eller förnya recept genom e-post. För din säkerhet ska du aldrig, i kontakt med oss via e-post, ange personnummer eller symptom/besvär.
För att kontakta oss på ett säkert sätt, där vi kan garantera sekretessen, ber vi dig använda 1177 e-tjänster (inloggning via e-legitimation).
Om 1177 e-tjänster inte är tillgängliga ber vi dig istället att ringa oss.
Vi vill veta vad du tycker – vare sig det är ris eller ros eller om du vill komma med förslag till förbättring är vi tacksamma för att du hör av dig.
Om du har drabbats av en skada i vården vill vi veta det så snart som möjligt för att ställa till rätta, utreda och gå vidare med anmälan till försäkringsbolag och myndigheter om det behövs.
Kontakta personalen
I första hand bör du kontakta personalen eller ansvarig chef på den mottagning där du har fått vård och behandling. Du kan kontakta oss via telefon eller skicka brev.
På sidan Synpunkter på vården hittar du mer information om Patientnämnden, försäkringsbolag och andra myndigheter som hjälper dig som patient om du behöver gå vidare i ett ärende.
Ibland kan du behöva lämna prover i vården, till exempel blodprov eller vävnadsprov. En liten andel prover sparas i biobanker.
Vad är en biobank?
En biobank är en samling av prover, som går att koppla ihop med en individ. Handhavandet regleras i Biobankslagen. Proverna förvaras så att obehöriga inte kan komma åt dem.
På sidan Om prover som sparas i vården hittar du information om vad proverna används till och vad du kan göra om du vill begränsa att de förvaras eller används.
