Kontakt inom 15 minuter 7-22 alla dagar. Rådgivning, hjälp och receptförnyelse.
- Capio Sverige
- ...
- Hitta mottagning
- Primärvård
- Vårdcentraler
Capio Vårdcentral Bro
Capio Vårdcentral Bro
Välkommen till din vårdcentral i Bro. Vi erbjuder dig ett brett vårdutbud, digitalt när det är möjligt och fysiskt när det behövs.
Hur kan vi hjälpa dig?
Chatta med oss
Vi svarar i vårdcentralens chatt på vardagar. Du kan också få hjälp av vår heldigitala tjänst Capio Go 7–22 årets alla dagar.
Välkommen till oss
Vi har öppet mån–fre kl. 8–17. Du hittar oss på Bro Centrum 41-43 i Bro och når oss via telefon 08-120 010 50.
Lista dig hos oss
I Sverige har vi fritt vårdval, vilket betyder att du kan välja vilken vårdmottagning du vill tillhöra.
Av- eller omboka
Här kan du när som helst be om att av- eller omboka en tid hos oss. Vi svarar under vardagar.
Sök vård via vår app
Vårt utbud
All vaccination sker med tidsbokning och du bokar din tid via vår chatt eller telefon. Du behöver vara listad på vårdcentralen för att kunna boka tid!
Vaccination Covid-19
Vi följer Regionens riktlinjer om dosintervall och vaccinering.
Säsongsinfluensa
Vacinationkampanjen pågår från mitten av oktober-mars och gäller personer över 65 år samt riskgrupper. Vår-höst vaccinerar vi ej mot influensa.
Boka tid via vår chatt eller telefon 08-120 010 50 knappval 2.
Misstänker du att du lider av allergi? Hos oss kan du få hjälp med undersökning och diagnos, läkemedel samt rådgivning.
Vårdcentralen kan göra grundläggande allergiutredningar och vid behov remittera dig vidare. Vi utför även årskontroller angående allergimedicinering. Behöver du hjälp snabbt angående recept så kan ofta CapioGo även hjälpa till.
Om du under längre tid har upplevt problem med minnet kan det vara bra att genomgå en demensutredning för att ta reda på vad det beror på. Utöver utredningen kan vi bistå med information om olika typer av behandlingar, samt läkemedel vid behov.
Du som har diabetes och är patient hos oss blir kallad till besök hos diabetessköterska och läkare. Här tar vi hand om dig genom regelbundna kontroller av dina värden och samtal om hur du mår.
Om du på grund av medicinska skäl eller funktionshinder har behov av varaktiga hälso- och sjukvårdsinsatser som kvarstår under minst två veckor kan du få hjälp av hemsjukvården. För att beviljas hemsjukvård behöver du genomgå en medicinsk bedömning eftersom uppdraget hemsjukvård enligt landstinget måste uppfylla vissa kriterier.
Hos oss kan du som har högt blodtryck (hypertoni) få hjälp med blodtrycksmedicin och mätning av ditt blodtryck. Vi kan också erbjuda information och råd om hur du själv kan påverka ditt blodtryck genom att förändra din livsstil.
En infektion innebär att din kropp utsätts för angrepp av smittämnen som exempelvis bakterier, virus eller svamp. Kroppens reaktion på en infektion är vanligtvis en inflammation. Om du inte märkt någon förbättring på en vecka eller om dina symptom blir värre är det aktuellt att söka vård.
Vi hjälper dig med injektioner av läkemedel, provtagning och injektion via (samt omläggning och spolning av) central venkateter (CVK) och subkutan venport.
Upplever du problem med urin- och/eller avföringsinkontinens är du välkommen att boka en tid hos oss för råd, hjälp och stöd.
Hos oss kan du få hjälp med olika intyg. Exempelvis för sjukskrivning, vård av barn, färdtjänst eller inställd resa på grund av sjukdom. Vissa intyg är avgiftsbelagda. Kontakta oss gärna för mer information.
Vi utför inte förstadagsintyg utan hänvisar dig att kontakta din företagshälsovård.
Läkarintyg via nätet
Få tillgång till ditt läkarintyg online. På 1177.se kan du läsa, ladda ner och skicka ditt intyg elektroniskt direkt till Försäkringskassan.
Fotsjukvård riktar sig bland annat till dig som har diabetes och problem med fötterna, dig som har cirkulationsrubbningar som orsakar sår, eller dig som har reumatiska, ortopediska eller neurologiska problem.
När en sjuksköterska eller läkare har ordinerat prover ska du besöka laboratoriet. Om du ska ta blodprover behöver vi veta om du använder blodförtunnande medicin. Kom gärna till mottagningen minst en kvart innan avtalad tid och glöm inte dina ID-handlingar.
Drop-in för provtagning:
Måndag: 8.00-15.30
Tisdag: 8.00-15.30
Onsdag: 8.00-15.30
Torsdag: 8.00-15.30
Fredag: 8.00-14.00
Stängt helg och röda dagar.
Era besök hos oss
Jag är barn eller ungdom
Som barn eller ungdom behöver du din eller dina vårdnadshavares tillstånd för att få komma hit. En vårdnadshavare är för det mesta en förälder, din mamma eller din pappa, men det kan också vara en annan person. Om du har två vårdnadshavare behöver båda ge sitt godkännande, men om till exempel bara din mamma har vårdnaden om dig räcker det att hon kontaktar oss.
Första besöket brukar vi för det mesta vilja träffa dig och dina vårdnadshavare tillsammans. Detta för att vi ska få en bild av hur ni har det i familjen och hur dina besvär påverkar eller påverkas av de som står dig nära. Under behandlingen kan vi både träffa dig enskilt och ihop med dina vårdnadshavare, beroende på hur era behov ser ut.
Vanligtvis ses vi 1-10 gånger och under dessa möten pratar vi om det som får dig att må dåligt. Vårt mål är att hjälpa dig att hitta nya sätt att se på och klara av situationer du tycker är svåra.
Ibland kan du få en hemuppgift av oss. Om du till exempel är rädd för något kan en hemuppgift vara att träna på att gå emot din rädsla.
Dina vårdnadshavare kan också få hemuppgifter som handlar om att lära sig att agera eller reagera annorlunda för att hjälpa dig att må bättre.
Jag är förälder eller vårdnadshavare
Första besöket vill vi träffa dig och ditt barn tillsammans. Detta för att vi ska kunna skapa oss en bild av hela familjesituationen och de problem ni upplever. Under behandlingen kan vi både träffa ditt barn enskilt, dig/er som vårdnadshavare enskilt eller hela familjen tillsammans, beroende på hur era behov ser ut. För att ditt barn ska få komma hit för ett enskilt besök behövs ditt tillstånd. Om ditt barn har två vårdnadshavare behövs bådas tillstånd.
Vanligtvis träffas vi 1-10 gånger och behandlingens syfte är att hitta nya förhållningssätt och strategier för att förändra de situationer som orsakar problem för ditt barn.
Behandlingens utformning varierar mycket beroende på ditt barns ålder och problematik, men oftast handlar besöken om vad du som vårdnadshavare kan göra för att ditt barn ska må bättre, eller hur ni ska få det att fungera bättre i familjen. Ibland delar vi ut hemuppgifter i samband med besöken. Om du har små barn kan en sådan vara att ägna ditt barn odelad uppmärksamhet under 15 minuter om dagen. Ett annat sätt kan vara att uppmuntra positivt beteende hos ditt barn genom beröm och samtidigt undvika att uppmärksamma negativt beteende.
Om du har ett äldre barn kan även ditt barn få hemuppgifter.
Vi tar emot barn listade på Capio Vårdcentral Bro, Kungsängens vårdcentral och Tibble vårdcentral utan remiss. Syftet är att snabbt erbjuda stöd till föräldrar, barn och unga. Besöken är kostnadsfria.
Vi kan bland annat hjälpa dig som upplever nedstämdhet, sömnproblem, stress, panik, oro, utmattning, likgiltighet, sorg eller koncentrationssvårigheter. Våra psykosociala resurser arbetar självständigt men alltid i nära samarbete med våra läkare.
Om du har skurit dig så illa att plåster inte räcker, eller har ett sår som är djupt eller inte vill läka är det viktigt att du besöker oss. Likaså om du upplever rodnad, svullnad, värmeökning och smärta i sårområdet.
Tidsbokade tider till sjuksköterska och undersköterska.
Hos oss kan du bland annat få hjälp med information om tobak och beroende, motiverande samtal och metoder för att förändra dina tobaksvanor.
Vi utför motiverande samtal och läkare kan förskriva hjälpmedel, vi remitterar även vidare till mottagning för hjälp med tobaksberoende.
På äldremottagningen erbjuder vi dig som är äldre bättre tillgänglighet och en mer sammanhållen vård. Vi kan till exempel hjälpa dig med genomgång och kontroll av dina mediciner eller med förebyggande hälsovård, genom att se över din motion och kost.
Äldremottagningen är öppen för dig som är 75 år eller äldre. Om du hellre vill fortsätta att ringa eller komma till oss som vanligt går det lika bra.
Du som är 75 år eller äldre är välkommen att ringa oss på telefon utan tonval.
Telefontid:
Helgfria vardagar kl. 08.00-11.00 och 13:00-17:00
Telefon:
08-120 010 55
Låt oss ta hand om dig
När du listar dig väljer du vilken vårdgivare du vill vara ansluten till. Att göra ett aktivt val innebär en ökad trygghet och kontinuitet för dig som patient.
Under samma tak
Barnavårdscentral
Praktisk information
Kontakt med din vårdcentral eller med vår nationella vårdtjänst Capio Go. Här får du rådgivning, hjälp och kan förnya dina recept.
I appen har du tillgång till:
- Vård online via chatt eller video
- Hitta din närmaste Capio-vårdcentral
- Välj oss som din vårdcentral
Du behöver:
- Smarttelefon eller surfplatta
- Mobilt BankID
Digital kontakt utan app
Vi rekommenderar att du laddar ner appen men har du inte tillgång till mobil eller surfplatta kan du starta ett digitalt besök via hemsidan.
Nummer till växel:
Telefontider:
Måndag kl. 8.00-17.00
Tisdag kl. 8.00-17.00
Onsdag kl. 8.00-17.00
Torsdag kl. 8.00-17.00
Fredag kl. 8.00-17.00
Inringningen till telefonrådgivningen öppnar kl. 08.00 varje vardag.
Avvikande telefontider:
Röda dagar är vår telefon stängd. Vid akuta besvär, kontakta 1177 eller 112.
Adress:
Bro Centrum 41-43, 197 31 Bro
Öppettider vårdcentral:
Måndag kl. 8.00-17.00
Tisdag kl. 8.00-17.00
Onsdag kl. 8.00-17.00
Torsdag kl. 8.00-17.00
Fredag kl. 8.00-17.00
Drop-in för provtagning:
Måndag kl. 8.00-15.30
Tisdag kl. 8.00-15.30
Onsdag kl. 8.00-15.30
Torsdag kl. 8.00-15.30
Fredag kl. 8.00-14.30
Avvikande öppettider:
När vårdcentralen är stängd kan du få hjälp med enklare akuta ärenden av oss på Capio alla dagar, året runt, fram till klockan 22. Starta ditt besök hos vår nationella tjänst Capio Go.
Vårdcentralen är stängd på helgdagar och röda dagar.
Vid akuta besvär, kontakta 1177 eller 112.
När vårdcentralen är stängd kan du få hjälp med enklare akuta ärenden av oss på Capio alla dagar, året runt, fram till klockan 22. Starta ditt besök hos vår nationella tjänst Capio Go.
Vid akuta besvär, kontakta 1177 eller 112.
Via 1177 e-tjänster kan du hos oss administrera delar av din vård. Du loggar enkelt in via Mobilt BankID eller e-legitimation. Här hittar du våra e-tjänster.
Om du har synpunkter på den vård du fått hos oss tar vi gärna del av dessa. Ange ditt telefonnummer i e-postmeddelandet så kommer du att bli kontaktad av vår verksamhetschef. Vi vill avråda från att skicka känsliga personuppgifter och medicinsk information via e-post, då sekretessen inte kan garanteras.
Undrar du vad ett besök kostar, hur digital vård funkar eller hur du tar del av din journal? Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får från våra patienter. Hittar du inte svaret på just din fråga? Hör av dig till oss! Alla frågor är välkomna – ingen fråga är för liten eller för stor.
Vi vill veta vad du tycker – vare sig det är ris eller ros eller om du vill komma med förslag till förbättring är vi tacksamma för att du hör av dig.
Om du har drabbats av en skada i vården vill vi veta det så snart som möjligt för att ställa till rätta, utreda och gå vidare med anmälan till försäkringsbolag och myndigheter om det behövs.
Kontakta personalen
I första hand bör du kontakta personalen eller ansvarig chef på den mottagning där du har fått vård och behandling. Du kan kontakta oss via våra tjänster på 1177.se, alternativt ringa eller skicka brev.
På sidan Synpunkter på vården hittar du mer information om Patientnämnden, försäkringsbolag och andra myndigheter som hjälper dig som patient om du behöver gå vidare i ett ärende.