När du listar dig väljer du vilken vårdgivare du vill vara ansluten till. Att göra ett aktivt val innebär en ökad trygghet och kontinuitet för dig som patient.
Capio Vårdcentral Falkenberg
Välkommen till din vårdcentral i Falkenberg. Vi erbjuder dig ett brett vårdutbud, digitalt när det är möjligt och fysiskt när det behövs.
Vi svarar i vårdcentralens chatt på vardagar. Du kan också få hjälp i vår heldigitala tjänst Capio Go 7-22 årets alla dagar.
Här kan du när som helst be om att av- eller omboka en tid hos oss. Vi svarar under vardagar.
Om du inte kan kontakta oss digitalt är du självklart välkommen att ringa oss.
När du listar dig väljer du vilken vårdgivare du vill vara ansluten till. Att göra ett aktivt val innebär en ökad trygghet och kontinuitet för dig som patient.
Har du funderingar kring dina alkoholvanor? Undrar du var gränsen går mellan bruk och missbruk? Vi kan hjälpa dig med information om alkoholberoende och metoder för att förändra dina dryckesvanor.
Misstänker du att du lider av allergi? Hos oss kan du få hjälp med undersökning och diagnos, läkemedel samt rådgivning.
Om du under längre tid har upplevt problem med minnet kan det vara bra att genomgå en demensutredning för att ta reda på vad det beror på. Utöver utredningen kan vi bistå med information om olika typer av behandlingar, samt läkemedel vid behov.
Du som har diabetes och är patient hos oss blir kallad till besök hos diabetessköterska och läkare. Här tar vi hand om dig genom regelbundna kontroller av dina värden och samtal om hur du mår.
Är du orolig för din hälsa? Då är du välkommen att boka en hälsokontroll hos oss. En hälsokontroll innebär inga garantier för morgondagen, men den ger en fingervisning om ditt aktuella hälsoläge och vad du kan förändra för att öka ditt välbefinnande.
Hälsokontroller omfattas inte av det offentligt finansierade hälso- och sjukvårdssystemet. Därmed begränsas våra möjligheter att inom ramen för hälsokontrollen utreda, behandla eller sätta in mediciner för de eventuella avvikelser som upptäcks vid hälsokontrollen.
Hos oss kan du som har högt blodtryck (hypertoni) få hjälp med blodtrycksmedicin och mätning av ditt blodtryck. Vi kan också erbjuda information och råd om hur du själv kan påverka ditt blodtryck genom att förändra din livsstil.
En infektion innebär att din kropp utsätts för angrepp av smittämnen som exempelvis bakterier, virus eller svamp. Kroppens reaktion på en infektion är vanligtvis en inflammation. Om du inte märkt någon förbättring på en vecka eller om dina symptom blir värre är det aktuellt att söka vård.
Vi hjälper dig med injektioner av läkemedel, provtagning och injektion via (samt omläggning och spolning av) central venkateter (CVK) och subkutan venport.
Hos oss kan du få hjälp med olika intyg. Exempelvis för sjukskrivning, vård av barn, färdtjänst eller inställd resa på grund av sjukdom. Vissa intyg är avgiftsbelagda. Kontakta oss gärna för mer information.
Här träffar du en sjuksköterska som gör en första bedömning av dina symtom. Därefter får du vid behov träffa en läkare eller annan medicinsk kompetens.
Har du mer långvariga besvär som behöver utredning och/eller frågeställningar som kräver mer tid, samt vid ärenden som rör sjukskrivning och intyg rekommenderar vi att du bokar en planerad läkartid.
När en sjuksköterska eller läkare har ordinerat prover ska du besöka laboratoriet. Om du ska ta blodprover behöver vi veta om du använder blodförtunnande medicin. Kom gärna till mottagningen minst en kvart innan avtalad tid och glöm inte dina ID-handlingar.
Vi har även provtagning på vår mottagning i Glommen.
Vi kan bland annat hjälpa dig som upplever nedstämdhet, sömnproblem, stress, panik, oro, utmattning, likgiltighet, sorg eller koncentrationssvårigheter. Våra psykosociala resurser arbetar självständigt men alltid i nära samarbete med våra läkare.
För vem?
Vuxna patienter som upplever uttalad stress i vardagen eller som är i en rehabiliterande fas med utmattningssyndrom, det vill säga, inte för dem som befinner sig i akut utmattningsfas.
Innehåll?
Vi arbetar utifrån KBT och mer specifikt utifrån ACT (Acceptance and Commitment Therapy), med fokus på bland annat återhämtning, medveten närvaro, acceptans, värderingar och sömn.
Kostnad?
Som ett vanligt psykologbesök, 100 kr.
Hur anmäler jag mig?
Du kan anmäla intresse via receptionen eller ringa in på tel. 0346-71 50 50. Någon av psykologerna kommer att ringa upp dig för ett kortare bedömningssamtal där vi tillsammans tar ställning till om gruppen är något för dig.
Om du har skurit dig så illa att plåster inte räcker, eller har ett sår som är djupt eller inte vill läka är det viktigt att du besöker oss. Likaså om du upplever rodnad, svullnad, värmeökning och smärta i sårområdet.
Hos oss kan du bland annat få hjälp med information om tobak och beroende, motiverande samtal och metoder för att förändra dina tobaksvanor.
Vi vaccinerar gammal som ung från 1 års ålder. Barn under 16 år vaccineras endast i sällskap av målsman eller annan vuxen. Välkommen att kontakta oss vid frågor kring vårt vaccinationsutbud.
På äldremottagningen erbjuder vi dig som är äldre bättre tillgänglighet och en mer sammanhållen vård. Vi kan till exempel hjälpa dig med genomgång och kontroll av dina mediciner eller med förebyggande hälsovård, genom att se över din motion och kost.
Äldremottagningen är öppen för dig som är 75 år eller äldre.
Du når oss helgfria vardagar 8.00-17.00 på 0346-71 50 82.
Syftet med att träffa en rehabkoordinator är att underlätta din rehabilitering för att du ska återfå din arbetsförmåga efter skada eller sjukdom. Rehabkoordinatorn kan hjälpa dig med:
Hos oss finns ett rehabteam bestående av läkare, sjukgymnast, arbetsterapeut, psykolog och rehabsamordnare.
Rehabteamet har som mål att kunna ge snabbare och bättre hjälp till dig med psykiska besvär eller långvarig smärta. Teamet riktar sig till dig som är 16-67 år.
På vår filial i Glommen tar vi emot dig med långvariga besvär eller som lever med en kronisk åkomma som behöver regelbunden uppföljning. Här har vi distriktssköterskemottagning måndagar och torsdagar. Endast tidsbokade besök.
Verksamhetschef
Få rådgivning och hjälp direkt via vår chatt.
Måndag kl. 8.00-17.00
Tisdag kl. 8.00-17.00
Onsdag kl. 8.00-17.00
Torsdag kl. 8.00-17.00
Fredag kl. 8.00-17.00
Du som är 75 år eller äldre är välkommen att ringa oss på telefon utan tonval.
0346-71 50 82
8.00-17.00 helgfria vardagar.
Röda dagar är vår telefon stängd. Vid akuta besvär, kontakta din jourmottagning eller akutmottagning.
Nygatan 64, 311 74 Falkenberg
Måndag kl. 8.00-18.00
Tisdag kl. 8.00-18.00
Onsdag kl. 8.00-18.00
Torsdag kl. 8.00-18.00
Fredag kl. 8.00-18.00
(17.00-18.00 endast akuta ärenden efter överenskommelse)
Måndag - fredag 8.00-16.00
Måndag kl. 8.00-11.00 och 13.00-15.00
Tisdag kl. 8.00-11.00 och 13.00-15.00
Onsdag kl. 8.00-11.00 och 13.00-15.00
Torsdag kl. 8.00-11.00 och 13.00-15.00
Fredag kl. 8.00-11.00
På vår filial i Glommen har vi distriktssköterskemottagning måndagar och torsdagar. Endast tidsbokade besök.
Röda dagar är vårdcentralen stängd. Vid akuta besvär, kontakta din jourmottagning eller akutmottagning.
Även efter stängning når du oss via vår chatt.
Om du är i behov av ett fysiskt besök under lördag, söndag eller helgdagar kan du kontakta Helgmottagningen Falkenberg. Läs mer om helgmottagningen här.
För sjukvårdsrådgivning ring 1177. Vid livshotande tillstånd ring 112.
Via 1177 e-tjänster kan du hos oss administrera delar av din vård. Du loggar enkelt in via Mobilt BankID eller e-legitimation. Här hittar du våra e-tjänster.
Om du har synpunkter på vården är du välkommen att kontakta vår verksamhetschef. När du kontaktar oss via e-post kan vi inte garantera sekretessen, du kan därför inte få råd i medicinska frågor.
Undrar du vad ett besök kostar, hur digital vård funkar eller hur du tar del av din journal? Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får från våra patienter. Hittar du inte svaret på just din fråga? Hör av dig till oss! Alla frågor är välkomna – ingen fråga är för liten eller för stor.
Vi vill veta vad du tycker – vare sig det är ris eller ros eller om du vill komma med förslag till förbättring är vi tacksamma för att du hör av dig.
Om du har drabbats av en skada i vården vill vi veta det så snart som möjligt för att ställa till rätta, utreda och gå vidare med anmälan till försäkringsbolag och myndigheter om det behövs.
I första hand bör du kontakta personalen eller ansvarig chef på den mottagning där du har fått vård och behandling. Du kan kontakta oss via våra tjänster på 1177.se, alternativt ringa eller skicka brev.
På sidan Synpunkter på vården hittar du mer information om Patientnämnden, försäkringsbolag och andra myndigheter som hjälper dig som patient om du behöver gå vidare i ett ärende.